به گزارش اکوایران، به گفته افراد مطلع شرکت نفت و گاز اکوینور در حال بررسی فروش دارایی‌های عملیاتی خود در جمهوری آذربایجان، از جمله سهام خود در بزرگترین پروژه نفتی این کشور است.

منابع گفتند که این شرکت انرژی نروژی با شرکت امور مالی جفریز همکاری می‌کند تا میزان علاقه خریداران به این دارایی‌ها را که شامل 7.27 درصد سهام میدان نفتی بزرگ آذری-چراغ- گونشلی (ACG) است، بسنجد. به گفته این منابع، این دارایی‌ها می‌تواند حدود 1 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شود.

به نوشته بلومبرگ، میدان ACG در دریای خزر که توسط بریتیش‌پترولیوم اداره می‌شود، بزرگترین پروژه نفتی آذربایجان است. داده‌های دولتی نشان می‌دهد که این کشور در هفت ماهه اول سال جاری حدود 10.6 میلیون تن نفت خام تولید کرده است.

دیگر سهامداران در این میدان عبارتند از اکسون‌موبیل، شرکت انرژی دولتی سوکار آذربایجان و شرکت اینپکس ژاپن. طبق شرایط قرارداد فعلی، اکوینور ابتدا باید سهام خود را به شرکت سوکار پیشنهاد دهد.

به گفته منابع، مناقصه برای دارایی‌های اکوینور در هفته‌های آینده برگزار خواهد شد. آن‌ها گفتند که مذاکرات در حال انجام است و هیچ اطمینانی وجود ندارد که به یک معامله منتج شود.

اکوینور در سایر میدان‌های اکتشاف و توسعه در دریای خزر و همچنین در خط لوله صادرات نفت باکو-تفلیس-جیهان (BTC) سهام دارد.