به گزارش اکوایران، شی جین پینگ که روز دوشنبه برای اجلاس سالانه بریکس اقتصادهای نوظهور بزرگ وارد ژوهانسبورگ شد، قرار بود بعدازظهر سه‌شنبه در کنار رهبران هند، برزیل و آفریقای جنوبی سخنرانی کند.

طبق آنچه در گزارش سی‌ان‌ان آمده، اما رهبر چین بدون اعلام رسمی یا توضیحی از سوی پکن، در این مراسم حاضر نشد.

درعوض، بیانیه آماده‌شده او توسط وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین قرائت شد.

در این بیانیه، شی از جهان خواست تا از «افتادن به ورطه یک جنگ سرد جدید» خودداری کنند.

در این بیانیه بدون اشاره مستقیم به ایالات متحده، آمده است: «کشوری که وسواس زیادی برای حفظ هژمونی خود دارد، در تلاش برای فلج کردن بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه است».

هر کس به سرعت در حال توسعه است، هدف مهار او می شود. هر که جلو بیفتد، مانع او می‌شود. اما این نگرش به کلی بیهوده و مشکل‌ساز است.»

شی تنها رهبر بریکس بود که در مجمع تجاری شرکت نکرد. حتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که به دلیل صدور حکم بازداشت بین‌المللی به دلیل تهاجم وحشیانه‌اش به اوکراین، نتوانست شخصاً به اجلاس بپیوندد، سخنانی را به صورت مجازی بیان کرد.

غیبت غافلگیرکننده شی، که توسط خبرنگاران در این رویداد مورد توجه قرار گرفت، سؤالاتی را در میان ناظران بلندمدت سیاست خارجی چین ایجاد کرد.

بانی گلاسر، مدیر عامل این نشست گفت: «این بسیار غیرعادی است که رهبر چین در کشوری که میزبان یک نشست چندجانبه است - به ویژه در کشوری که چین عمیقاً روی آن سرمایه‌گذاری کرده است، حاضر شود و در مراسم افتتاحیه شرکت نکند.» 

برایان هارت، یکی از همکاران پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت غیبت شی «بسیار غیرمعمول» است و افزود که رهبران چین به ندرت در رویدادهای مهمی مانند این از صحنه خارج می‌شوند.

«به نظر می رسد چیزی شی را از جلسه دور کرده است. این ممکن است یک حادثه بهداشتی یا شاید یک موضوع فوری باشد که نیاز به توجه او داشته باشد.» همچنین ممکن است شی به دلایل دیگری از این رویداد صرف نظر کرده باشد - شاید در واکنش به تحولات نشست.

پیش از این رویداد، شی جینپینگ صبح روز سه شنبه در چارچوب سفر رسمی خود به این کشور با سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی دیدار کرد. شی در به همراه رهبران برزیل و هند و همچنین وزیر خارجه روسیه در ضیافت شامی که توسط رامافوزا برگزار شد، شرکت کرد.

این واقعیت که شی از سخنرانی خود در این جلسه صرف نظر کرد، اما قبل و بعد از آن در جلسات دیگر حضور یافت، نشان می‌دهد که امری حاد مانع از شرکت کردن او در این جلسه شده است.

رسانه‌های دولتی و دیپلمات‌های چین هیچ توضیحی درباره عدم حضور شی جین‌پینگ ارائه نکرده‌اند. هارت گفت، در عوض، آن‌ها حتی تا آنجا پیش رفته‌اند که ظاهراً سعی کرده‌اند حواشی غیبت شی را بپوشانند.

در گزارشی از این رویداد توسط خبرگزاری دولتی «شین هوا» اشاره‌ای به غیبت شی - یا این نکته که سخنرانی او توسط وانگ، وزیر بازرگانی انجام شد، نشده است.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین ساعاتی پس از این رویداد در توییتی نوشت: «شی در مراسم اختتامیه مجمع تجاری BRICS 2023 سخنرانی کرد»، همراه با تصویری که یک اتاق کنفرانس شلوغ را نشان می‌دهد!

وانگ ونبین، یکی دیگر از سخنگویان این وزارتخانه، در یک نشست خبری عادی در روز چهارشنبه، از سوال‌ها درباره غیبت شی در مجمع تجاری بریکس چشم‌پوشی کرد. در عوض، وانگ خلاصه‌ای از سخنرانی آماده شی را خواند که به طور گسترده توسط رسانه‌های دولتی منتشر شد.

هنگامی که خبرنگار دیگری دوباره در مورد شی پرسید، وانگ گفت: «من قبلاً به این سؤال پاسخ داده‌ام. ما مطمئن هستیم که نشست امروز سران بریکس مثمر ثمر خواهد بود.»

کارشناسان می‌گویند پکن احتمالاً هرگز توضیح نخواهد داد که چرا شی جینپینگ حاضر نشد.

«(حزب کمونیست چین) هیچ تعهدی برای ارائه توضیحات در مورد اینکه چرا وزیر خارجه این کشور تغییر کرد یا رهبر ارشد آن در مجمع تجاری بریکس حضور نداشت، احساس نمی‌کند. هر چیزی می تواند یک راز دولتی باشد.»

ماه گذشته، چین به‌طور ناگهانی «کین گانگ» را پس از هفته‌ها ناپدید شدن از سمت وزیر خارجه این کشور برکنار کرد. هیچ توضیحی برای این حرکت ناگهانی ارائه نشده است.

فقدان شفافیت پکن جای تعجب ندارد. وقتی صحبت از مسائل پرسنلی یا مسائل حساس می‌شود، مقامات چینی به شدت جریان اطلاعات را مسدود می‌کنند.

ناهنجاری‌هایی مانند ناپدید شدن شی، یادآور دیگری است که پکن می‌تواند با یک جعبه سیاه مخوف مقایسه شود.