به گزارش اکوایران، با نبود دونالد ترامپ در اولین مناظره مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان، هشت تن از رقبای اولیه او چهارشنبه‌شب برای کسب مقام دوم به مصاف یکدیگر رفتند.

به نوشته سی‌ان‌ان، ویوک راماسوامی، کارآفرین ۳۸ساله در کنار ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا در مرکز ایستاده بودند. راماسوامی با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق بر سر داشتن تجربه سیاسی، با نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی بر سر سیاست خارجی، با کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی بر سر ترامپ و سایر مسائل درگیر بود.

ترامپ از قبل اعلام کرده بود که در این مناظره شرکت نخواهد کرد و از آنجایی که راماسوامی خود را به عنوان مدافع ترامپ قرار داده است، در برخی لحظات جای خالی او در صحنه مناظره را پر کرد. قرار است در روز پنج‌شنبه، ترامپ که به براندازی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ متهم است، خود را به زندان منطقه فاولتون تسلیم کند.

با وجود تمام رفت‌وبرگشت‌ها در این برنامه دوساعته، این مناظره حس یک رقابت جانبی را داشت. علی‌رغم مشکلات حقوقی، ترامپ خود همچنان برتری قاطع خود در نظرسنجی‌ها را حفظ کرده و اتفاق خاصی در شب مناظره رخ نداد که این نسبت را تغییر دهد.

غیبت رئیس‌جمهور سابق به این معنی بود که چندین نامزد که خود را به عنوان منتقدان سرسخت رئیس‌جمهور سابق عنوان کرده‌اند، از فرصت برای رویارویی مستقیم با او محروم شدند. کریستی به گفته راماسوامی کمپینی «بر پایه کینه و انتقام» علیه ترامپ راه انداخته است، بیشتر از رئیس‌جمهور سابق وقت خود را با این کارآفرین گذراند.

این مناظره در مقابل حدود ۴ هزار نفر در شهر میلواکی ویسکانسین برگزار شد. واکنش‌های جمعیت، از جمله تمسخر و هیاهو در هنگام انتقاد نامزدها از ترامپ، در مواقعی باعث گله مجریان مناظره شد.

در اینجا هفت نکته از اولین مناظره مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان را مرور می‌کنیم.

حمله به راماسوامی

با غیبت ترامپ در مناظره روز چهارشنبه، اکثر کاندیداها به دسنتیس یا تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی یا سایر نامزدها حمله نکردند. راماسوامی یک تازه‌وارد سیاسی است. اولین ضربه به این کارآفرین اهل اوهایو از جانب پنس بود: «ویوک، اخیراً گفتی که یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. خب ویوک، خبری برایت دارم، من تجربه کار در کاخ سفید را دارم. رئیس‌جمهور ایالات متحده باید با هر بحرانی که آمریکا با آن مواجه است، مقابله کند».

این مسئله باعث رفت‌وبرگشت شدید بین دو نامزد شد. بعداً، در بخش اول مناظره، کریس کریستی پاسخ‌های راماسوامی را با چت‌جی‌پی‌تی مقایسه کرد. سپس کریستی از راماسوامی پرسید که یک فرد کمتر شناخته‌شده در صحنه مناظره چه می‌کند؟ و به این نکته اشاره کرد که سخنان راماسوامی چقدر شبیه باراک اوباماست.

در لحظه‌ای دیگر، پنس دوباره سراغ راماسوامی رفت که این کارآفرین در جواب گفت: «ما در میانه یک بحران هویت ملی هستیم». پنس پاسخ داد: «ما بحران هویت نداریم، ویوک. ما به دنبال هویت ملی جدیدی نیستیم».

انبوه حملات به راماسوامی عجیب بود. او تازه‌وارد سیاست شده است. در عین حال، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که او نسبت به سایر نامزدهایی که بعضاً ده‌ها سال سابقه سیاسی دارند، پیشی گرفته است. هدف مخالفان راماسوامی، از بین‌بردن هر امتیاز و برتری‌ای است که او دارد.

دسنتیس محو شد

دسنتیس انتظار داشت که نقطه کانونی مناظره روز چهارشنبه باشد. اما کاملاً برعکسش اتفاق افتاد.

انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

او زیاد صحبت نکرد. اگرچه کمپینش گفته بود که مخالفان جمهوری‌خواهش شمشیرشان را علیه فرماندار فلوریدا از رو بسته‌اند، اما حمله زیادی به او نشد. در یک لحظه کلیدی و زمانی که از نامزدها خواسته شد که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی و محکومیتش در دادگاه، باز هم از او حمایت خواهند کرد یا خیر، دسنتیس قبل از اینکه به صورت مردد دست خود را بالا بیاورد به سایر کاندیداها نگاهی انداخت.

به نظر می‌رسید که دسنتیس که در مرکز صحنه قرار داشت، بدون از دست‌دادن جایگاه دوم خود، از مناظره جان سالم به در ببرد. اما او همچنین برای اصلاح این تصور که محبوبیت او بیشتر به سایر کاندیداها نزدیک است تا ترامپ، کار زیادی انجام نداد. زمانی که دسنتیس صحبت می‌کرد، عمدتاً به جملات از قبل تمرین‌شده‌ای تکیه می‌کرد که برای هرکسی که صحبت‌های او در ماه‌های اخیر را شنیده بود، آشنا به نظر می‌رسید. درست همانطور که در مسیر مبارزات انتخاباتی انجام می‌دهد، دسنتیس سخنانش را با اعلام اینکه «کشور ما در حال افول» است و «ما باید جو بایدن را به زیرزمینش بازگردانیم»، آغاز کرد. او گفت که در دولت دسنتیس، سرانجام خلاف‌کارانی که به طور غیرقانونی وارد ایالات متحده می‌شوند، مرگ است؛ وعده‌ای که او چند هفته‌ایست که تکرار می‌کند.

در برخی مواقع، مجری‌ها سعی می‌کردند دسنتیس را از جملات تمرین‌شده‌اش دور کنند. دسنتیس سعی کرد که سابقه خود در زمینه مبارزه با جرم‌و‌جنایت در ایالت فلوریدا را برجسته کند و ادعا کرد که آمار جرم به پایین‌ترین حد خود در ۵۰ سال اخیر رسیده است؛ اما یکی از مجری‌ها در میان صحبت‌های فرماندار گفت که جرم در شهر میامی افزایش یافته است. دسنتیس توضیح داد: «خب، در کل ایالت کاهش یافته است». دسنتیس در پاسخ به این سؤال که آیا از ممنوعیت فدرالی شش‌هفته‌ای سقط جنین حمایت می‌کند یا خیر، از پیروزی انتخاباتی خود در فلوریدا صحبت کرد. او که برای دادن پاسخ مستقیم تحت فشار قرار گرفت، از رد یا تأیید این ممنوعیت خودداری کرد.

او تلاش کرد تا با صحبت‌کردن مستقیم به سمت دوربین و بینندگان در خانه یا با تعریف‌کردن داستانی از یک بازمانده سقط جنین و مادری که پسرش را به مسمومیت با فنتانیل از دست داده است، شهرت خود به عنوان یک مناظره‌گر سرد و خشک را اصلاح کند. او همچنین با اشاره به زندگی خود، از سه بار خدمت در ارتش و خانواده و فرزندانش گفت تا اینکه رأی‌دهندگان او را فراتر از درگیری‌های فرهنگی و سیاست‌های کرونایی که او را به یک ستاره جمهوری‌خواه تبدیل کرده است، ببینند.

آفند ناکام کریستی

اگر یک نامزد وجود داشت که انتظار می‌رفت مناظره را با یک ناک‌اوت به پایان برساند، او کریستی بود. نزدیک به هشت سال پیش و در جریان مناظره نهایی انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمپشایر، کریستی با اشاره به تکرار مکررات توسط مارکو روبیو، سناتور فلوریدا باعث ضایع‌شدن او شد. در حالی که روبیو آرای بیشتری نسبت به کریستی در آن انتخابات به دست آورد، سناتور تلاش زیادی کرد تا شهرت روبات‌گونه خود را اصلاح کند.

به نظر می‌رسید که کریستی قصد دارد همین تاکتیک را روی راماسوامی پیاده کند. اما در حالی که جمله «چت‌جی‌پی‌تی» کریستی یادآور حمله او به روبیو بود، او نتوانست کارآفرین اوهایو را به چالش بکشد. در عوض، راماسوامی به دلیل انتقادات کریستی از ترامپ به او حمله کرد. کریستی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت محکوم‌شدن رئیس‌جمهور سابق از نامزدی او حمایت می‌کند یا خیر، گفت که حزب باید «عادی‌سازی این‌گونه رفتارها» را متوقف کرده که با صداهای انتقادآمیز حضار مواجه شد. راماسوامی به کریستی گفت: «اینکه ادعا می‌کنید دونالد ترامپ انگیزه کینه و انتقام دارد، بسیار معتبرتر می‌بود اگر کل کمپین انتخاباتی شما بر پایه کینه و انتقام از او نبود».

شکاف بر سقط جنین

برخی از نامزدها از ممنوعیت فدرال ۱۵ هفته‌ای سقط جنین حمایت کردند. برخی گفتند که مخالف تصویب یک ممنوعیت سراسری هستند. هیچ‌کس به وضوح اعلام نکرد که ممنوعیت فدرال شش‌هفته‌ای سقط جنین را امضا می‌کند؛ حتی با اینکه برخی از آن‌ها قبلاً در جایگاه فرماندار چنین قانونی را امضا کرده بودند.

بیش از یک سال پس از لغو حکم «رو در مقابل وید» توسط دادگاه عالی، مسئله سقط جنین هنوز برای نامزدهای جمهوری‌خواه که بین نیاز به نشان‌دادن موضع صادقانه خود بر ضد سقط جنین و پرداختن به واقعیت‌های سیاسی، جایی که رأی‌دهندگان به قوانین سخت‌گیرانه محدودیت‌های سقط جنین و نامزدهای حامی آن نگاهی منفی دارند، به موضوعی پیچیده تبدیل شده است.

در یک سو، هیلی قرار داشت که با پنس بر سر احتمال تصویب ممنوعیت فدرال اختلاف داشت. هیلی از دیگر نامزدها خواست تا با مردم آمریکا در مورد شانس کم تصویب چنین قانونی «صادق باشند». در عوض، او همه را در موضوعاتی مانند تشویق فرزندخواندگی و معافیت قانونی به پزشکان و پرستارانی که با انجام سقط جنین مخالفند، به اجماع دعوت کرد.

پنس در پاسخ گفت: «اجماع مخالف رهبری است». اما حتی پنس نیز مایل نبود از تصویب ممنوعیت فدرال ۱۵ هفته‌ای سقط جنین فراتر برود؛ محدودیتی که در لایحه‌ای که لیندزی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی سال گذشته ارائه کرد. پنس گفت: «ممنوعیت ۱۵ هفته‌ای ایده‌ای است که زمان آن فرا رسیده است». اسکات نیز از ممنوعیت ۱۵ هفته‌ای حمایت کرد.

دسنتیس که ممنوعیت‌های شش‌هفته‌ای سقط جنین را در فلوریدا امضا کرده است، از اقرار به اینکه در سطح ملی نیز همین کار را خواهند کرد، شانه خالی کرد. در پاسخ به این سؤال که آیا ممنوعیت فدرال شش‌هفته‌ای را امضا می‌کند یا خیر، دسنتیس تنها پاسخ داد: «حامی حق حیات است».

جاخالی ناموفق دسنتیس از ماجرای ۶ ژانویه

وقتی مجری مناظره از دسنتیس پرسید که آیا پنس در رد درخواست ترامپ برای براندازی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ کار درستی انجام داد یا خیر، فرماندار فلوریدا سعی کرد طفره رفته و با نادیده‌گرفتن پرسش، از «سوءاستفاده» از دولت فدرال شکایت کرد.

اما پنس وارد عمل شد و دسنتیس را تحت فشار گذاشت.

پنس پرسید: «مردم آمریکا سزاوار این هستند که بدانند آیا تمام کاندیداهای حاضر در صحنه قبول دارند که من در آن روز به سوگند خود نسبت به قانون اساسی پایبند بودم یا خیر. وظیفه مهم‌تری وجود ندارد، پس به این پرسش پاسخ بده».

دسنتیس بالاخره اعتراف کرد: «مایک وظیفه خود را انجام داد. من مشکلی با او ندارم». این لحظه نشان داد که فرماندار فلوریدا چقدر محتاط است طرفداران ترامپ را از خود نراند. با این حال، کریستی پاسخ دسنتیس را به سخره گرفت و آن را «یک سخنرانی از پیش آماده‌شده» خواند. او گفت: «پنس سزاوار سپاس ما آمریکایی‌هاست.»

هیلی انتخابات اصلی را نشانه گرفت

بر خلاف رقبایش، هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر دولت ترامپ در سازمان ملل متحد با پیامی به صحنه مناظره آمد که مستقیماً انتخابات نهایی را نشانه رفته بود. چیزی که معلوم نیست این است که آیا او در تحت تأثیر قراردادن رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه موفق بود یا خیر.

هیلی با ممنوعیت فدرال سقط جنین مخالفت کرد و همچنین گفت که پیشگیری از بارداری باید در دسترس همه زنان باشد. او یکی از معدود نامزدهایی بود که تصدیق کرد که تغییرات اقلیمی واقعیت دارد.

او اولین کسی بود که با اشاره به افزایش هزینه‌ها در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، از او انتقاد کرد. او اقدامات پنس در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را تحسین کرد. هیلی همچنین رئیس سابق خود را «منفورترین سیاستمدار آمریکا» خواند. او گفت: «ما نمی‌توانیم با این روش در انتخابات اصلی پیروز شویم».

و او راماسوامی بر سر مسئله روسیه و حمایت آمریکا از اوکراین بگومگو کردند. هیلی با انتقاد از راماسوامی گفت: «تو تجربه سیاست خارجی نداری».

آقای خوب مناظرات

اسکات با استراتژی «با مهربانی آن‌ها را بکش»، وارد مناظره شد. در بخش اول مناظره، او به این روش پایبند بود. اما مشکل این بود که این رویکرد او را از اکثر رفت‌وبرگشت‌های بین کاندیداها دور نگه داشت. در حالی که نامزدهای دیگر در حال بحث و درگیری بر سر سقط جنین، اوکراین یا عفو ترامپ بودند، اسکات وارد جدل آن‌ها نشد. او تلاش کرد تا با طرح «سوءاستفاده سیاسی» از دولت فدرال و جرم‌وجنایت در آمریکا وارد بحث شود. اما همه نظرات و استدلال‌های او در میان سخنان سایرین محو شد.

زمانی که اسکات فرصتی برای صحبت‌کردن در مورد بحران مرزهای جنوبی، مهاجرت غیرقانونی و فنتانیل پیدا کرد، در مورد اینکه چقدر تکمیل دیوار مرزی ترامپ مهم و آسان است، پاسخی طولانی داد. در ادامه، اسکات با تأکید بر تک‌تک کلماتش گفت: «به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده، دیوار مرزی را کامل خواهم کرد». او برای تشویق مکث کرد اما هیچ صدایی از سمت حضار شنیده نشد.

قبل از مناظره، استراتژیست‌های جمهوری‌خواه استدلال کردند که این رویکرد اسکات، بیانگر خود واقعی او بود. اکنون سؤال این است که آیا سناتور کارولینای جنوبی به این استراتژی ادامه خواهد داد یا خیر.