به گزارش اکوایران، بر اساس تحقیقات جدید ارائه شده در روز شنبه در سمپوزیوم اقتصادی فدرال رزرو، تجارت ایالات متحده در نتیجه سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت‌های بایدن و ترامپ از چین دور شده است، اما اتکای آمریکا به زنجیره‌های تامین مرتبط با چین لزوما کاهش نیافته و هزینه‌های مصرف کنندگان بالاتر رفته است.

بنابر گزارش رویترز، لورا آلفارو، اقتصاددان در مدرسه بازرگانی هاروارد و داوین کور، دانشیار دانشکده بازرگانی تاک، در مقاله خود که در گردهمایی سالانه بانک‌های مرکزی و اقتصاددانان در جکسون‌هول وایومینگ ارائه شد، نتیجه‌گیری کردند که علیرغم ترس از جهانی‌زدایی (دیگلوبالیزاسیون) پس از همه‌گیری کرونا و تهاجم روسیه به اوکراین، تجارت کلی جهان در سطح 60 درصد تولید ناخالص داخلی ثابت مانده است، به جای این که یک سقوط آزاد کامل را تجربه کند.

بازآرایی بزرگ زنجیره‌های تأمین

اما به نظر می‌رسد که تعرفه‌های ایالات متحده بر کالاهای چینی، سیاست‌های صنعتی جدید، و همه‌گیری کرونا، منجر به یک «بازآرایی بزرگ» در زنجیره‌های تأمین شده است: واردات مستقیم ایالات متحده از چین کاهش یافته است، از 21.6 درصد کل واردات در سال 2016 به 16.5 درصد در سال گذشته.

JQENEUOK3JJ5JD5E7T4FWRYPHQ

چیزی که کمتر قطعی است این است که معنی آن چیست. آلفارو و کور می‌گویند که دور شدن از چین باعث افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان می‌شود، بدون اینکه مزایای جبران‌کننده‌ واضحی را در قالب، به عنوان مثال، بهبود کارایی تولید در ایالات متحده فراهم کند.

به گفته آن‌ها، حتی نمی‌توان مطمئن بود که کاهش سهم واردات آمریکا از چین نشان دهنده یک قطع ارتباط واقعی باشد.

به‌عنوان مثال، نویسندگان بر اساس تحلیل الگوهای واردات و صادرات کالا، اشاره می‌کنند که به نظر می‌رسند ویتنام و مکزیک بخش زیادی از این تجارت بازآرایی شده را تصاحب کرده‌اند، در حالی که افزایش خرید کالاهای کمتر فرآوری‌شده از خارج از ایالات متحده «نشان‌دهنده سطحی از بازگشت تولید به داخل کشور است».

آن‌ها همچنین گفتند که شرکت‌ها «نگرانی‌هایی را درباره عاقلانه بودن زنجیره‌های تامین پراکنده ابراز می‌کنند، که می‌تواند در صورت بروز همه‌گیری‌ها و تشدید بحران‌های آب و هوایی، شرکت‌ها و کشورها را در معرض خطر اختلال قرار دهد.»

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که چین فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری خود را با ویتنام و مکزیک و همچنین سایر کشورها افزایش داده است.

آنها می‌گویند: «ایالات متحده از طریق تجارت و پیوندهای زنجیره ارزش جهانی خود با این کشورهای ثالث، به‌طور غیرمستقیم کاملاً با چین مرتبط بماند».

علاوه بر این، قیمت کالاهای وارداتی از برخی کشورها شروع به افزایش کرده است.

این تحقیق نشان می‌دهد: «محدودیت‌های اخیر سیاست‌گذاری برای تغییر الگوهای تامین منابع یا حتی تشویق حرکت به سمت نهاده‌های داخلی، می‌تواند بر فشار دستمزد و هزینه در ایالات متحده بیفزاید»، یک نتیجه‌گیری کلیدی در شرایطی که فدرال رزرو در تلاش است با کند کردن اقتصاد آمریکا، تورم را کاهش دهد.