به گزارش اکوایران، بازرسان روسی روز یکشنبه گفتند که آزمایشات ژنتیکی تایید کرده است که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر، در میان 10 نفر کشته شده در سانحه هوایی هفته گذشته است.

طبق آنچه در گزارش رویترز آمده، آژانس هوانوردی روسیه پیش از این اسامی تمام 10 سرنشین هواپیمای جت شخصی را که روز چهارشنبه در منطقه Tver در شمال غرب مسکو سقوط کرد، منتشر کرده بود. ‌نها شامل پریگوژین و دیمیتری اوتکین، دست راست او بود که به تأسیس گروه واگنر کمک کرد.

کمیته تحقیقات روسیه در بیانیه‌ای در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد: بررسی‌های مولکولی-ژنتیکی به عنوان بخشی از تحقیقات سقوط هواپیما در منطقه Tver، تکمیل شده است.

وی گفت: «بر اساس نتایج ، هویت هر 10 کشته مشخص شد. آنها مطابق با لیست مندرج در برگه پرواز هستند.»

برخی گمانه‌زنی‌ها، به‌ویژه در کانال‌های تلگرامی حامی واگنر، در مورد اینکه آیا پریگوژین - که به اقدامات احتیاطی مختلف در پیش‌بینی‌ حملات احتمالی به جانش معروف بود - واقعاً در پرواز مذکور بود یا خیر مردد هستند.

مقامات هنوز نگفته‌اند که به اعتقاد آنها چه چیزی باعث سقوط جت شخصی وی شده است.

خنجر از پشت

سقوط دو ماه پس از آن رخ داد که پریگوژین و مزدوران واگنر شورشی علیه فرماندهان نظامی روسیه ترتیب دادند که طی آن کنترل یک شهر جنوبی به نام روستوف را به دست گرفتند و پس از آن در 200 کیلومتری پایتخت به سمت مسکو پیشروی کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شورش 23 و 24 ژوئن را یک «خنجر از پشت» خائنانه توصیف کرد، اما بعداً با پریگوژین در کرملین ملاقات کرد. وی روز پنجشنبه به خانواده‌های کسانی که گمان می‌رود در این سانحه جان باخته باشند، تسلیت گفت.

سیاستمداران و مفسران غربی، بدون ارائه شواهد، پیشنهاد کرده‌اند که پوتین دستور کشته شدن پریگوژین را به عنوان مجازات شورش صادر کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت که چنین سخنانی «دروغ محض» است. پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا پوتین ممکن است در مراسم تشییع جنازه پریگوژین شرکت کند یا خیر، گفت که هنوز برای گفتن زود است و همچنین به «برنامه شلوغ» رئیس جمهور اشاره کرد.

جنگنده‌های واگنر نقش برجسته‌ای در نبرد در شرق اوکراین، به‌ویژه در محاصره چند ماهه شهر باخموت، علی‌رغم حملات مکرر پریگوژین به فرماندهی عالی نظامی روسیه، ایفا کردند. 

جنگنده‌های واگنر اکنون اوکراین را ترک کرده‌اند و برخی از آن‌ها تحت شرایط قراردادی که به شورش آن‌ها پایان داد، به کشور همسایه بلاروس نقل مکان کرده‌اند.

انتظار می‌رود برخی از آنها جذب نیروهای مسلح روسیه شوند، اما بسیاری از آن‌ها به خاطر مرگ ناگهانی بنیان‌گذار این گروه که وفاداری بالایی را در میان مردانش ایجاد کرده بود، عصبانی خواهند شد.

پوتین روز پنجشنبه از عبارات متفاوتی برای توصیف پریگوژین کرد و او را به عنوان یک «تاجر با استعداد» و همچنین به عنوان شخصیتی خطاکار توصیف کرد که «در زندگی اشتباهات جدی مرتکب شد».