به گزارش اکوایران، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، از یک فرد افراطی در حاشیه، به فردی کلیدی در کابینه اسرائیل تبدیل شده است.

طبق آنچه در گزارش الجزیره آمده، او اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: «حق من و حق همسر و فرزندانم برای تردد در یهودیه و سامره مهم‌تر از آزادی رفت و آمد برای اعراب است».

این وکیل و سیاستمدار 47 ساله از سال 2019 رهبری حزب راست افراطی «قدرت یهودی» (Otzma Yehudit) را برعهده داشت و پس از انتخابات سال گذشته در کابینه سوگند یاد کرد.

او بعداً به عنوان وزیر امنیت داخلی منصوب شد و کنترل بخش پلیس مرزی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی را به دست گرفت.

بن گویر که یک شهرک‌نشین در کریات اربا، یکی از رادیکال‌ترین شهر‌ها در کرانه باختری اشغالی است (که همه آنها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند)، به اتهام تحریک به نژادپرستی، تخریب اموال و حمایت از یک سازمان تروریستی (گروه غیرقانونی کاخ میر کاهانه، که او در ۱۶ سالگی به ان پیوست) محکوم شده است. 

اما در انتخابات مارس 2021، حزب «قدرت یهودی» بن‌گویر طی ائتلافی با حزب اتحاد ملی به پارلمان اسرائیل راه یافت.

بن گویر همچنین می‌خواهد شهروندان فلسطینی غیروفادار به  اسرائیل را اخراج کند. در ماه اوت، نظرسنجی آنلاین یک ایستگاه رادیویی محلی نشان داد که تقریباً دو سوم اسرائیلی‌ها از این پیشنهاد حمایت می‌کنند.

در ماه آوریل، کابینه اسرائیل از طرح بن‌گویر برای گارد ملی دفاع کرد. وزیر امنیت در دفاع از گارد ملی خود که مستقیماً به دفتر وی گزارش می‌دهد، گفت که این احیای گارد اسرائیل است که به عنوان بخشی از پلیس مرزی تشکیل شده بود و سابقا توسط نخست‌وزیر سابق نفتالی بنت در سال 2022 راه‌اندازی شد.

به گفته کارشناسان، بن گویر از آشفتگی فضای سیاسی اسرائیل در دوران انتخابات سود برد.

گذشته مشکل‌ساز

بن گویر سابقه طولانی در تحریک فلسطینی‌ها و چپ‌های اسرائیلی دارد.

در سال 1995، در اوج قرارداد صلح اسلو، زمانی که بن‌گویر 19 ساله بود، تزیینات کاپوت اتومبیل اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت را به دوربین‌های تلویزیونی نشان داد و اعلام کرد: «به ماشین او رسیدیم. به خود او نیز خواهیم رسید.»

چند هفته بعد، رابین در یک گردهمایی در حمایت از توافق صلح و خروج برنامه‌ریزی‌شده از خاک فلسطین توسط یک اسرائیلی ملی‌گرا ترور شد.

بن گویر همچنین به دلیل نمایش تصویر باروخ گلدشتاین، اسرائیلی آمریکایی که 29 نمازگزار فلسطینی را در هبرون در سال 1994 قتل عام کرد، بدنام بود.

از زمانی که کرسی کنست را به دست آورد، به روی خدمه یک پارکینگ اسرائیلی اسلحه کشید - که در مورد آن توسط پلیس بازجویی شد.

نوامبر گذشته، بن‌گویر با گروهی از شهرک‌نشینان که لاستیک‌های خودروی فلسطینی‌ها را پنچر نموده و سعی کردند به خانه یکی از خانواده‌ها یورش ببرند، به محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی، جایی که مقامات اسرائیلی در تلاش برای بیرون راندن خانواده‌های فلسطینی بودند، رفت. هنگامی که فلسطینی‌ها با پرتاب سنگ پاسخ دادند، او با وجود حضور پلیس در محل، اسلحه‌اش را بیرون آورد و رو به مردم اقدام به تهدید و ارعاب کرد.

در ماه ژوئن، او وارد محوطه مسجد الاقصی شد. بن‌گویر در بازدید از مسجد الاقصی گفت: «از صعود به کوه معبد، یعنی مهم‌ترین مکان برای مردم اسرائیل، خوشحالم».

ماه گذشته، او گروهی متشکل از بیش از 1000 شهرک‌نشین افراطی ملی‌گرا را دوباره به این محوطه هدایت کرد که سومین بازدید او از این مکان در سال جاری بود.

ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق حزب کارگر، گفته بود که اگر بن گویر وارد کابینه شود، «روزهای سیاهی را برای اسرائیل پیش‌بینی می‌کنم».

برخی از روزنامه‌نگاران اسرائیلی در رسانه‌های اجتماعی نسبت به اظهارات بن‌گویر با خشم واکنش نشان می‌دهند و اشاره می‌کنند که او می‌تواند به تنهایی نمادی از آپارتاید باشد.