به گزارش اکوایران، نخست وزیر قطر روز جمعه گفت که کشورش «با اسرائیل جنگ ندارد» اما تاکید کرد که اسرائیل باید با فلسطینیان به توافق دست یابد.

طبق آنچه در گزارش تایمز اسرائیل آمده، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در پاسخ به سوالی درباره توافق احتمالی عربستان، آمریکا و اسرائیل در جلسه پرسش و پاسخ پس از سخنرانی در سنگاپور، گفت که موضع قطر در مورد چنین توافقی برای سال‌ها ثابت مانده است.

ما به طور رسمی چیزی در مورد مذاکره عربستان و اسرائیل نشنیدیم، اما در نهایت، قطر همان موضع خود را حفظ می‌کند و آن اینکه تصمیمات سیاست خارجی هر یک از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر اساس ارزیابی خودشان است.

نخست وزیر گفت که قطر معتقد است بهترین راه رو به جلو، ابتکار توافق به رهبری عربستان سعودی در سال 2001 است که در صورت خروج اسرائیل از کرانه باختری، غزه و بلندی‌های جولان، عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و جهان عرب را پیشنهاد می‌کند.

آل ثانی افزود: در نهایت ما با اسرائیل جنگ نداریم، اسرائیلی‌ها سرزمین‌های فلسطینی‌ها را اشغال کرده‌اند. بنابراین هر گونه توافق [یک ملت عرب] با اسرائیلی‌ها نشان‌دهنده صلح نیست، صلح [می‌تواند] تنها بین آنها و فلسطینیان باشد.

قطر و اسرائیل در حال حاضر هیچ روابط دیپلماتیکی ندارند. با این حال، سال گذشته، دو کشور برای اجازه حضور بازدیدکنندگان اسرائیلی در مسابقات فوتبال جام جهانی، از جمله اجازه اولین پروازهای چارتر مستقیم از فرودگاه بن گوریون به دوحه، همکاری کردند.

اسرائیل با دوحه برای اعطای مجوز برای توزیع کمک‌های قطری در نوار غزه تعامل می‌کند، اما جزئیات این گونه تماس‌ها به ندرت به طور عمومی تایید می‌شود. قطر از سال 1995 تا 2000 میزبان یک دفتر تجاری اسرائیل بود، اما بعید به نظر می‌رسد که به دلیل روابط خود با ایران، به سایر کشورهای خلیج فارس در برقراری روابط کامل با اسرائیل بپیوندد.

آل ثانی در سخنرانی روز جمعه خود در سنگاپور، همچنین به نقش کشورش - که روابط قوی با ایالات متحده دارد - در میانجیگری معاملات منطقه‌ای اشاره کرد.

نخست‌وزیر قطر با توصیف قطر به‌عنوان «دولتی کوچک در یک همسایگی آشفته» گفت که دوحه «بر تسهیل صلح برای تقویت صلح و امنیت بین‌المللی تمرکز می‌کند - این یکی از ستون‌های کلیدی سیاست خارجی ما برای بیش از 25 سال بوده است».

وی همچنین از نقش قطر به عنوان یک میانجی بین ایران و آمریکا در قرارداد اخیر مبادله زندانیان یاد کرد.

آل ثانی خاطرنشان کرد که موقعیت منحصربه‌فرد کشورش این امکان را فراهم کرده است که «کانال‌های قابل اعتمادی برای ارتباط» بین کشورهای متخاصم باز کند که «به آتش‌بس‌های حیاتی، گفت‌وگوها و ترتیبات صلح و امنیت منجر می‌شود».

قطر به دلیل روابط نزدیک خود با حماس، اغلب در میانجی‌گری آتش‌بس میان اسرائیل و غزه پس از شعله‌ور شدن خشونت‌ها نقش داشته است.