به گزارش اکوایران، گروهی از قانونگذاران آمریکایی در روز یکشنبه برای یک دیدار کوتاه به منطقه شمال غرب سوریه که تحت کنترل مخالفان است، سفر کردند. به نوشته المانیتور، آقایان فِرِنچ هیل، بن کلین و اسکات فیتزجرالد با اسکورت نظامی ترکیه از طریق گذرگاه مرزی باب‌السلام وارد سوریه شدند. هنگامی که در حومه شمالی حلب بودند، آن‌ها از مدرسه کودکان آواره بازدید کردند. این مدرسه توسط گروه عملیات اضطراری سوریه، گروهی مستقر در واشنگتن که سفر آن‌ها را سازماندهی کرد، اداره می‌شود.

به ندرت اتفاق می‌افتد که قانونگذاران آمریکایی از سوریه بازدید کنند. در سال ۲۰۱۸، سناتور لیندزی گراهام و جین شاهین با مقامات محلی شهر منبج در شمال سوریه دیدار کردند. جان مک‌کین، سناتور فقید آریزونا در سال ۲۰۱۷ یک سفر غیرمنتظره به شمال شرق تحت کنترل کردها داشت تا با نیروهای آمریکایی مستقر در آنجا دیدار کند. تولسی گَبِرد، نماینده دموکرات سابق کنگره نیز در همان سال در جریان سفری جنجالی به دمشق با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد.

در سال‌های پس از آن، درگیری به بن‌بست رسیده و نیروهای اسد با کمک روسیه و ایران بیشتر کشور را پس گرفته‌اند. منطقه‌ای در شمال غرب سوریه که قانون‌گذاران در روز یکشنبه از آن بازدید کردند، از آخرین مناطقی است که خارج از کنترل اسد باقی مانده است.

سفر نادر نمایندگان کنگره به مناطق تحت کنترل مخالفان در حالی انجام می‌شود که کشورهای منطقه که حدود ۱۲ سال پیش روابط خود را با اسد را قطع کرده بودند، اکنون به طور فزاینده‌ای از بازگشت او به عرصه بین‌المللی حمایت می‌کنند.

پس از بیش از یک دهه انزوا، اتحادیه عرب در ماه می مجدداً دولت سوریه را به عضویت پذیرفت. در همان ماه، عربستان سعودی، آخرین کشور منطقه بود که روابط خود را با سوریه احیا کرد.

دولت بایدن می‌گوید با چنین تعاملی با دولت سوریه مخالف است، اما اهدافش با شرکای عرب خود مشابه است؛ از جمله کاهش نفوذ ایران در سوریه، مهار قاچاق فرامرزی مواد مخدر کاپتاگون و ایجاد شرایط امن برای بازگشت پناهجویان. منتقدان می‌گویند که منطقه چیزی از بازپروری اسد برای نشان‌دادن ندارد که به نظر می‌رسد قبل از عضویت مجدد در اتحادیه عرب هیچ امتیاز بزرگی نداده است.

هدف این هیئت فراحزبی نمایندگان کنگره حفظ فشار بر دولت سوریه از طریق قانونی است که فهرست اهداف قابل تحریم تحت قانون سزار را گسترش می‌دهد. قانون سزار مصوب سال ۲۰۱۹ اعمال تحریم بر کسانی که با دولت سوریه تعامل دارند را مجاز می‌داند.

دیدار کوتاه قانونگذاران همزمان با تظاهرات ضددولتی بود که در اوایل ماه جاری در سراسر جنوب سوریه، عمدتاً در شهر سوئیدا و درعا با اکثریت دروزی و زادگاه شورش ضددولتی سال ۲۰۱۱، آغاز شد. این تظاهرات نادر با تصمیم اخیر دولت برای افزایش دستمزدها و مستمری‌های بخش دولتی که منجر به افزایش تورم شد، آغاز شد. بر اساس گزارش سازمان ملل، ۹۰ درصد مردم سوریه زیر خط فقر زندگی می‌کنند.