به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور فرانسه خواهان شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای شد.

بنا بر گزارش فرانس24، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه در برابر سفرای فرانسه که در پاریس گرد هم آمده بودند، اولویت‌های خود را برای سیاست خارجی فرانسه در شرایط سخت بین‌المللی که در باتلاق جنگ اوکراین گرفتار شده و دیپلماسی فرانسوی در برخی از کشورهای آفریقایی که مورد انتقاد قرار گرفته، روشن کرد.

خطر تضعیف اروپا و غرب

رئیس جمهور فرانسه ابتدا نسبت به «خطر تضعیف» اروپا و غرب در شرایط بین المللی کنونی هشدار داد. وی خطاب به سفرای فرانسه با اشاره به ظهور وضعیت جدید در نظام بین‌الملل، اعلام کرد که شرایط «بسیار سخت‌تر شده» و «در حال پیچیده‌تر شدن» است و «خطر تضعیف غرب و به‌ویژه اروپای ما را تهدید می‌کند».  او در ادامه گفت که در مواجهه با این موضوع، اتحادیه اروپا باید «یکپارچگی بیشتری» از خود نشان دهد تا در موضوعات اساسی قوی‌تر عمل کند.

امتناع از هر گونه ضعف در آفریقا

امانوئل مکرون همچنین هرگونه «پدرسالاری» و همچنین «ضعف» فرانسه در آفریقا را رد کرد، در حالی که ساحل با «اپیدمی مواجه است. او گفت: «اگر در آفریقا مداخله نظامی نکرده بودیم، نیجر، مالی و بورکینافاسو امروز با مرزهای شناخته شده خود وجود نداشتند». وی افزود: «حضور ما در آفریقا فقط تهدید تروریستی نیست و راه‌حل نظامی نباید جایگزین راه حل سیاسی شود. پاریس از رئیس جمهور بازداشت شده نیجر حمایت می‌کند. مشکل در نیجر اکنون کودتاچیان است. سفیر ما در نیامی با وجود فشارهای کودتاچیان باقی خواهد ماند».

درخواست آزادی چهار فرانسوی بازداشت شده در ایران 

 

ماکرون در ادامه سخنان خود خواستار آزادی چهار فرانسوی بازداشت شده «در شرایط غیرقابل قبول» در ایران شد. وی گفت: «هیچ چیزی بازداشت اتباع فرانسوی در زندان ها و در شرایط غیرقابل قبول در ایران را توجیه نمی کند».

چهار فرانسوی بازداشت شده در ایران  عبارتند از: لوئی آرنو، از سپتامبر 2022، یک معلم فرانسوی، سیسیل کوهلر، و همراهش ژاک پاریس، که در ماه مه 2022 به اتهام «جاسوسی» دستگیر شدند، و شخص دیگری که هویت او فاش نشده است.

او هم‌چنین گفت: «ما می‌خواهیم در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفافیت داشته باشیم و به توافق هسته‌ای بازگردیم».