به گزارش اکوایران، کانال‌های ارتباطی بین کابینه بنیامین نتانیاهو و دولت بایدن در سربالایی قرار گرفته و وزرای کابینه اسرائیل از ملاقات با همتایان آمریکایی خود در واشنگتن منع شده‌اند.

سفری حیرت‌انگیز

سفر این هفته یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به نیویورک به خوبی نشان‌دهنده این موضوع است. به نوشته المانیتور، تحت دستورات سخت نتانیاهو، گالانت در سفر خود به آمریکا از نزدیک‌شدن به واشنگتن یا پنتاگون خودداری کرد. او همچنین با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی یا با هیچ یک از مقامات آمریکایی که اتحاد استراتژیک بین دو طرف را مدیریت می‌کنند، ملاقات نکرد.

به طور معمول، چنین منعی بر یک رهبر اسرائیلی در سفری عالی‌رتبه به ایالات متحده می‌تواند شوک خبری بزرگی در اسرائیل راه بیاندازد، اما اکنون اسرائیل با راست‌گراترین کابینه تاریخ خود، در دوران عجیبی به سر می‌برد. سفر گالانت به آمریکا که شامل دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد، جمع‌آوری کمک مالی و دیدار با پسرش که در ایالات متحده زندگی می‌کند، بود، تعجب کمی را از سوی ناظران برانگیخت.

بدعت نتانیاهو؛ اتفاق بی‌سابقه تاریخی

دولت بایدن با فرستادن باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید برای دیدار با گالانت در نیویورک به این «منع دیدار» پاسخ داد. گفته می‌شود که گفتگوهای آن‌ها بر تنش فزاینده با حزب‌الله در امتداد مرز اسرائیل و لبنان متمرکز بود که گالانت گفت محور دیدار او با گوترش نیز بوده است. وزارت دفاع اسرائیل در هیچ یک از بیانیه‌های خود به دیدارهایش اشاره‌ای نکرد. با این وجود، خبرگزاری‌های اسرائیلی و آمریکایی آن‌ها را پوشش دادند.

یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی به المانیتور گفته: «چنین چیزهایی هرگز اتفاق نیفتاده است. ما هیچ نخست‌وزیر اسرائیلی را به یاد نداریم که تا زمانی که خودش به کاخ سفید دعوت نشده باشد، مقامات ارشد کابینه خود از تشکیل کارگروه با همکاران آمریکاییشان در واشنگتن را منع کند».

تنها استثنای این ممنوعیت، ران درمر، وزیر امور استراتژیک و یکی از نزدیکان نتانیاهو است که به عنوان فرستاده شخصی نخست‌وزیر خدمت می‌کند و حق دارد با هر کسی که می‌خواهد در پایتخت ایالات متحده ملاقات کند. درمر و گهگاهی تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی موظف می‌شوند در موضوع عادی‌سازی روابط با عربستان با آمریکایی‌ها تماس بگیرند.

مؤسسات دفاعی اسرائیل و آمریکا از طریق ده‌ها کانال، ارتباط گسترده خود را حفظ کرده‌اند. تقریباً رؤسای تمام آژانس‌ها یا بخش‌ها، از جمله مدیران بخش تحقیق و توسعه تسلیحات، مستقیماً با همتایان آمریکایی خود سروکار دارند.

در سطح کاری، تماس‌ها منظم و کارآمد بوده و شامل طرح‌ها و برنامه‌هایی است که به طور مداوم بین طرفین ردوبدل می‌شود. رئیس موساد به طور منظم با رئیس سیا، فرمانده واحد اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ اسرائیل با همتایان خود در آژانس امنیت ملی آمریکا و رئیس بخش سیاسی‌امنیتی وزارت دفاع اسرائیل با معاون سیاست دفاعی وزیر دفاع آمریکا تماس دارد.

این تماس‌ها به عنوان پلتفرم‌هایی برای مسائل بی‌شماری از هماهنگی عملیات، تدارکات دفاعی، همکاری اطلاعاتی و بسیاری موارد دیگر عمل می‌کنند. مسائل مهم و مسائل مربوط به سیاست در سطح رؤسای دفاع دو طرف حل‌وفصل می‌شود که اغلب به کاهش تشریفات اداری کمک می‌کنند. روابط بین نهادهای امنیتی آمریکا و اسرائیل برای چندین دهه اینگونه مدیریت می‌شد. اما امسال از آنجایی که هر دو طرف منتظر رویدادی مهم و به تأخیر افتاده‌ای هستند، شرایط فرق کرده است: دیدار بایدن و نتانیاهو برای هموارکردن راه از سرگیری روابط منظم.

بایدن با اکراه موافقت کرده که احتمالاً بین ۱۷ تا ۲۱ سپتامبر با رهبر اسرائیل دیدار کند. اسرائیل امیدوار به نشست کاخ سفید است، اما حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز به عنوان محل احتمالی ذکر شده است. یک مقام ارشد آمریکایی اخیراً به المانیتور گفت: «رئیس‌جمهور در نهایت با نخست‌وزیر دیدار خواهد کرد، اما اسرائیل کار برنامه‌ریزی این دیدار را برای ما آسان نمی‌کند».

این هفته و در کانال ۱۳ اخبار اسرائیل از بنی گانتز، وزیر دفاع سابق اسرائیل درباره سفر گالانت به ایالات متحده و عدم حضور در جلسات رسمی و سطح بالا در واشنگتن سؤال شد. گانتز پاسخ داد: «من اجازه نمی‌دادم این اتفاق بیفتد. من پافشاری می‌کردم». گانتز در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده قصد دارد به عنوان بخشی از توافق‌نامه ابراهیم، جنگنده‌های اف-۳۵ را به امارات متحده عربی را بفروشد، گفت: «من بدون اینکه از کسی اجازه بگیرم به واشنگتن رفتم و آنچه را که باید انجام دادم». البته او افزود که به قوه داوری گالانت در انجام آنچه به نفع اسرائیل است، اعتماد دارد.

دولت بایدن، گالانت را یکی از معدود همکارهای خود در کابینه راست‌گرا، ملی‌گرا و فوق مذهبی نتانیاهو می‌داند. نتانیاهو در ماه مارس زمانی که گالانت هشدار داد که اصلاحات قضایی تحت رهبری دولت تهدیدی برای امنیت اسرائیل است، تقریباً او را اخراج کرد. نتانیاهو تنها تحت فشار شدید افکار عمومی، از جمله از سوی واشنگتن، تصمیم خود را تغییر داد.

چرا با توجه به دستورات نتانیاهو که آزادی عمل گالانت را محدود می‌کند، او کنار نمی‌کشد؟ یک منبع ارشد لیکود گفت: «ای‌کاش بازدارندگی ما در برابر حسن نصرالله در سطح بازدارندگی نتانیاهو در برابر یوآو گالانت بود».

روزهای سختی در پیش است

خود وزیر دفاع اسرائیل اخیراً به همکارانش گفته که ترجیح می‌دهد به جای کناره‌گیری، از درون برای تثبیت نظام تلاش کند. او ظاهراً به وزیری که نتانیاهو ممکن است به جای او منصوب کند اعتماد ندارد. یکی از دستیاران وزیر دفاع گفت: «نتانیاهو در وضعیتی منطقی نیست. ممکن است او شخص نامناسبی را برای وزارت دفاع منصوب کند. بهتر است گالانت در کابینه باشد و از داخل اعمال نفوذ کند».

اما زمانی که کنست از تعطیلات تابستانی خود در اواسط اکتبر بازگشت و دستور کار قانونی بسیار بحث‌برانگیز خود را از سر گرفت، روزهای سختی برای گالانت در پیش است. دو لایحه جنجالی در دست بررسی عبارتند از: معافیت دائمی برای مردان جوان مذهبی و لایحه پیشنهادی همسان‌سازی تحصیلات دانشجویان مدارس دینی با خدمت سربازی. هر دوی این‌ها پایانی بر مفهوم اساسی «ارتش مردمی» اسرائیل است و مخالفت‌های گسترده‌ای را حتی در حزب لیکود نتانیاهو ایجاد می‌کند. انتظار نمی‌رود که گالانت از این دو لایحه حمایت کند، حداقل نه در نسخه فعلی آن‌ها.

سفر بدون دیدار گالانت به آمریکا در مقایسه با این تحولات داخلی و همچنین جهش فعالیت‌های فلسطینی‌ها علیه اسرائیلی‌ها، تشدید تنش‌ها با حزب‌الله و ادامه ماجرای ایران بی‌اهمیت خود را از دست خواهد داد.