به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی - سخنگوی وزارت امور خارجه - در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی در خصوص سند سپتامبر که از سوی وزیر امور خارجه مطرح شده بود، گفت: موضوع را در رسانه‌ها دیدم و شاهد بعضی تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف در این زمینه بودیم. ادبیات جناب آقای وزیر در گفتگوی انجام شده کاملاً روشن و واضح بوده است.

وی افزود: سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود، در واقع همان روند مذاکرات ایران و ۴+۱ بوده است. آخرین پیش‌نویس مذاکرات برجامی در چهارچوب برجام در سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی یا شهریور ۱۴۰۱ آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه‌گذاری در این اغتشاشات و همچنین با نیم‌نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع با فرصت‌سوزی و از‌میان‌بردن یک فرصت از نهایی‌کردن آن روند مذاکرات و جمع‌بندی آن سر باز زدند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد توضیحات آقای وزیر شفاف بوده و قاعدتاً باید عزیزان متن این مصاحبه را خوانده باشند و ابهامی در آن وجود ندارد.

روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان - وزیر امور خارجه - گفته بود: «امروز برای مردم نتیجه مهم است و اینکه اکنون در چه نقطه‌ای هستیم. اولاً گفت‌وگو‌های ما به مقدار زیادی با طرف‌های مقابل برجامی انجام شده و روی کاغذ آمده است و سندی معروف به «سند سپتامبر» بین ما و طرف‌های مقابل آماده است. صرف نظر از اینکه تحولاتی تأثیر گذاشت و توافق ما را به تعویق انداختند.  بخشی از این تحولات اغتشاشات سال گذشته بود و بخش دیگر جنگ اوکراین بود. طرف‌های مقابل هم به دنبال این بودند که از این فرصت‌ها استفاده تا شروطی را به ما تحمیل کنند، اما واقعا به هیچ‌وجه از خطوط قرمز عبور نکردیم.»

امیدواریم دولت عراق در بازه زمانی به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند

کنعانی دربره توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق برای انتقال گروه‌های تجزیه‌طلب گفت: امیدواریم دولت عراق در بازه زمانی به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند. اجزای توافق مشخص است و منتظریم شاهد اجرای کامل آن توسط مقامات دولت عراق باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کمک به روند مناسبات ترکیه و سوریه تصریح کرد: ایران به‌عنوان طرف ثالث در تلاش برای حل‌و‌فصل اختلافات دو کشور و عادی‌سازی روابط دو کشور است. دو کشور اختلافاتی دارند آنچه برای ایران حائز اهمیت است این است که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه مورد توجه قرار گیرد.

هیچ دخالتی در امور داخلی عراق نکرده و نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط داخل عراق گفت: در امور داخلی عراق هیچ دخالتی نداریم. دولت عراق مسئول امور داخلی این کشور و ثبات در این کشور است.

وی افزود: زمینه‌هایی برای شکل‌گیری برخی برخوردها و بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها وجود دارد و دولت عراق به مسئولیت خود عمل می‌کند و در تحولات کرکوک شاهد اقدامات به موقع دولت عراق بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برای ما اصل حمایت از امنیت و ثبات در عراق و تلاش‌های دولت مرکزی این کشور برای ثبات و امنیت در این کشور است. هیچ مداخله‌ای در امور داخلی عراق نکرده و نخواهیم کرد.