به گزارش اکوایران، طبق گزارش آژانس بین‌المللی هسته‌ای سازمان ملل که روز دوشنبه توسط آسوشیتدپرس مشاهده شد، ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا را کاهش داده است.

به نوشته آسوشیدترپرس، این گزارش محرمانه در حالی منتشر می‌شود که ایران و ایالات متحده در حال مذاکره برای مبادله زندانیان و آزادی میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی هستند. کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند نشانه دیگری باشد که تهران پس از سال‌ها تنش از زمان فروپاشی برجام، به دنبال کاهش تنش‌ها بین خود و آمریکا است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده که ایران ۱۲۱.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به ارقام قبلی است. گزارش ماه می آژانس ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران را کمی بیش از ۱۱۴ کیلوگرم نشان می‌داد. این مقدار در ماه فوریه ۸۷.۵ کیلوگرم بود.

اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی تنها یک قدم کوتاه و فنی با سطح ۹۰ درصدی گریز هسته‌ای فاصله دارد. ایران صلح‌آمیزی برنامه خود را حفظ کرده است، اما مدیرکل آژانس هشدار داده که تهران بیش از مقدار امن، اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.

سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در ماه مارس گفتند که تهران «فعلاً فعالیت‌های کلیدی گریز هسته‌ای را انجام نمی‌دهد». آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غرب و دیگر کشورها می‌گویند ایران یک برنامه گریز هسته‌ای مخفی داشت که در سال ۲۰۰۳ آن را رها کرد.

توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران (برجام) ذخایر اورانیوم تهران را به ۳۰۰ کیلوگرم و غنی‌سازی آن را به ۳.۶۷ درصد محدود کرده بود که برای سوخت نیروگاه هسته‌ای کافی است. خروج یک‌جانبه ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸ باعث تشدید تنش‌ها از سوی تهران بر سر برنامه خود شد.

در حالی که ایران غنی‌سازی را کند کرده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشکلات دیگری را در نظارت بر برنامه تهران گزارش داد. یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط آسوشیتدپرس مشاهده شد، می‌گوید که ایران ویزای مقامات آژانس رد کرده، در حالی که «تعیین مجدد بازرسان مجرب آژانس» چالش‌برانگیز است.

همچنین از فوریه ۲۰۲۱ و تحت محدودیت‌های ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر به دسترسی به فیلم‌های دوربین‌های نظارتی نبوده است و تنها داده‌های ثبت‌شده از ژوئن ۲۰۲۲ متعلق به دوربین‌های مجتمعی در شهر اصفهان بوده است.

ایران گزارش رد ویزا را تأیید نکرده است. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک به درخواست برای اظهارنظر در مورد گزارش‌های رد ویزا پاسخ نداد.