به گزارش اکوایران، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در مراسم افتتاح سفارت جدید این رژیم در بحرین گفت: «من و وزیر امور خارجه [بحرین] توافق کردیم که برای افزایش تعداد پروازهای مستقیم، گردشگری، حجم تجارت و سرمایه گذاری با یکدیگر همکاری کنیم».

به نوشته فرانس24، سفارت جدید اسرائیل در منامه، جایگزین سفارت موقت اسرائیل خواهد شد که در سال 2021 -یک سال پس از برقراری روابط دیپلماتیک با بحرین به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم با میانجیگری آمریکا- افتتاح شد. بر اساس این پیمان، اسرائیل با امارات متحده عربی و مراکش نیز روابط برقرار کرد.

در مراسم روز دوشنبه، عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین حضور داشت و گفت که این رویداد نشان دهنده «تعهد مشترک برای تقویت و توسعه روابط دوجانبه» است. او به خبرنگاران گفت: «در حالی که ما در تلاش‌های دیپلماتیک عمیق‌تر می‌شویم و در همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف مشارکت می‌کنیم، تأسیس این سفارت جدید نقشی محوری در همکاری ما ایفا می‌کند».

کوهن روز یکشنبه به همراه یک هیئت تجاری متشکل از بیش از 30 شرکت که در زمینه فناوری پیشرفته، لجستیک و املاک و مستغلات کار می کنند، وارد بحرین شد. 

علی‌رغم این‌که بحرین و امارات متحده عربی در حال حاضر روابط مستمری با اسرائیل دارند، امسال به سایر کشورهای عربی خلیج فارس در صدور یک سری محکومیت‌ها علیه اسرائیل پیوسته‌اند. یورش به مسجد الاقصی در بیت‌المقدس و یورش نیروهای اسرائیلی به نابلس و اردوگاه آوارگان فلسطینی جنین در کرانه باختری اشغالی از جمله اقدامات اسرائیل بود که اعتراض کشورهای حاشیه خلیج فارس را برانگیخت.

با این حال، سفر کوهن با گمانه زنی‌های فزاینده در مورد یک توافق قریب‌الوقوع عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی، که یکی از امضاکنندگان پیمان ابراهیم نیست، هم‌زمان است. به گفته افراد مطلع از مذاکرات، ریاض و واشنگتن درباره شرایط عربستان برای پیشرفت در عادی سازی با اسرائیل گفتگو کرده اند.

کوهن در یک کنفرانس مطبوعاتی در منامه بدون نام بردن مشخصی ادعا کرد: «کشورهای عربی و مسلمان بیش‌تری وجود دارند که علاقه نشان داده‌اند تا گامی به جلو برای پیوستن به حلقه صلح بردارند».

بر اساس بیانیه فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، کوهن در بحرین هم‌چنین از پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده بازدید کرد و در آنجا درباره همکاری های امنیتی دریایی گفتگو کرد. برد کوپر، فرمانده این مرکز، گفت که این دیدار «بر همکاری در حال گسترش ما با اسرائیل تاکید می کند».