به گزارش اکوایران، در میان مباحث گسترده پیرامون کاهش نفوذ دلار آمریکا، تحلیل‌گران یک بانک معتبر اشاره کردند که یک بازار کالایی شروع به فاصله گرفتن از دلار است.

به نوشته بیزنس اینسایدر، تحلیل‌گران بانک جی‌پی‌مورگان در حالی که رابطه دلار با قیمت‌های بین‌المللی نفت خام را تحلیل می‌کردند، در گزارشی هشدار دادند که اهمیت دلار به زودی کاهش می‌یابد.

ناتاشا کانوا، رئیس استراتژی کالاهای جهانی در جی‌پی‌مورگان در این گزارش نوشت: «به نظر می رسد دلار آمریکا، یکی از محرک‌های کلیدی قیمت‌های جهانی نفت، در حال از دست دادن نفوذ قدرتمند خود در این بازار است». این تحلیل‌گر با نگاهی به تاثیر  دلار بر قیمت نفت به این نتیجه رسید.

به طور سنتی، دلار با قیمت نفت همبستگی معکوس دارد -به این معنی که وقتی ارزش دلار افزایش می‌یابد، قیمت نفت کاهش می‌یابد و بالعکس. این همبستگی به این دلیل وجود دارد که تجارت بین‌المللی نفت معمولاً به دلار آمریکا تعیین می‌شود، بنابراین با افزایش ارزش دلار، تقاضا برای این کالا کاهش می‌یابد.

بر اساس داده‌های جی‌پی‌مورگان، بین سال‌های 2005 تا 2013، افزایش 1 درصدی دلار تجاری آمریکا -که ارزش دلار آمریکا را نسبت به سبدی از سایر ارزهای خارجی اندازه‌گیری می‌کند - قیمت نفت خام برنت بین‌المللی را حدود 3 درصد کاهش داده است.  

با این حال، بین سال‌های 2014 و 2022، علی‌رغم افزایش 1 درصدی ارزش دلار تجاری آمریکا، قیمت نفت خام برنت تنها 0.2 درصد کاهش یافت.

جی پی مورگان در گزارش خود گفت که این روند به این دلیل است که نفت بیشتری در حال حاضر با ارزهای غیر دلاری معامله می‌شود، از جمله  یوان چین.

رویترز در ماه مه به نقل از چندین مدیر بازرگانی با آگاهی مستقیم از این موضوع این موضوع را تائید کرد که خریدار اصلی انرژی چین، تقریباً برای خرید تمام نفت روسیه در سال گذشته از یوان استفاده کرده است. کانوا در این گزارش افزود که نفت روسیه - که اکنون تحت محدودیت های تجاری بین المللی قرار دارد - به ارزهای محلی خریداران یا به ارز کشورهایی که روسیه آنها را «دوست» می داند، فروخته می شود.

جهانگیر عزیز، رئیس تحقیقات اقتصاد بازارهای نوظهور بانک در این گزارش گفت: «در مجموع متوجه شدیم که اهمیت دلار از سال 2014 تا 2022 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است». او گفت که نادیده گرفتن این تغییر دشوار است، حتی اگر به دلیل قدرت‌  دلار پس از همه‌گیری و تنش های ژئوپلیتیکی باشد.

با این حال، مطمئناً، دلار آمریکا هم‌چنان سلطه خود را حفظ کرده و سهم خود از استفاده عمومی از طریق سیستم پرداخت سوئیفت بیش از 40 درصد است -بسیار بالاتر از یورو در حدود 25 درصد و یوان با حدود 3 درصد در جولای 2023. و در حالی که جی پی مورگان اکنون انتظار دارد «دلارزدایی حاشیه‌ای» اتفاق بیفتد، انتظار نمی رود که سرعت آن سریع باشد. این به این دلیل است که دلار در یک اکوسیستم مالی گسترده جهانی بسیار استفاده می شود. تحلیل‌گران این بانک افزودند: «در عوض، دلارزدایی جزئی - که در آن یوان برخی از کارکردهای فعلی دلار را در میان کشورهای غیرمتعهد و شرکای تجاری چین به عهده می گیرد - محتمل تر است، به ویژه در شرایط رقابت استراتژیک».

این اولین بار نیست که این غول بانکی روند دلارزدایی را نام می‌برد. در ماه ژوئن، تحلیل‌گران این بانک گفتند که «نشانه‌هایی از دلارزدایی در حال ظهور است» زیرا سهم دلار در ذخایر خارجی به پایین‌ترین حد خود رسیده است. جی پی مورگان در گزارش اخیر خود خاطرنشان کرد که سهم دلار در حجم ذخایر خارجی از 73 درصد در سال 2001 به پایین‌ترین رقم یعنی 58 درصد در سال 2022 رسیده است.