به گزارش اکوایران، میرچا جوآنا، معاون دبیرکل ناتو در جریان سفر سه‌روزه به اسرائیل در روز جمعه گفت که این ائتلاف در بسیاری از نگرانی‌های امنیتی با اسرائیل سهیم است.

نگران از همکاری تهران_مسکو

جوآنا در گفتگو با المانیتور نسبت به شراکت ایران به روسیه و همکاری دو دولت با کره شمالی هشدار داد. جوآنا گفت: «ما نگرانی عمیق اسرائیل در مورد تلاش‌های ایران علیه اسرائیل را کاملاً درک می‌کنیم. ما در بسیاری از نگرانی‌های اسرائیل، نه تنها در مورد ایران، بلکه در مورد رابطه تهران با دولت‌هایی مانند روسیه و کره شمالی سهیم هستیم». این مقام ناتو با تکرار ادعای نقش‌ ایران در جنگ اوکراین و کمک نظامی آن به مسکو، تهران را چالش بزرگ برای امنیت اروپا و خاورمیانه توصیف کرد. مقامات آمریکایی و غربی ایران را متهم کرده‌اند که با روسیه همکاری تسلیحاتی دارد. این در حالی است که تهران و مسکو چنین اتهامی را بارها رد کرده‌اند.

پس از دیدار ماه ژانویه آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل از مقر ناتو در بروکسل و در جریان مذاکرات برای توافقنامه جدید مشارکت بین این ائتلاف و اسرائیل، جوآنا در روز چهارشنبه وارد اسرائیل شد.

او در زمان حضور در اسرائیل با اسحاق هرتزوگ و بنیامین نتانیاهو و همچنین نمایندگانی از بخش‌های امنیتی و فناوری پیشرفته اسرائیل دیدار کرد. او همچنین از مؤسسه فناوری Technion اسرائیل در حیفا بازدید کرد.

خوش‌بینی ناتو به همکاری با اسرائیل

یک دیپلمات اسرائیلی به المانیتور توضیح داد که یک توافق چهارساله به دو طرف اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به مراجعه به تصمیم‌گیرندگان سیاسی برای تأیید هر قدم، پروژه‌های جدید را پیش ببرند. چهارچوب جدید همچنین اولویت‌های مشارکت را بازتعریف کرده و تأکید بیشتری بر همکاری علیه تهدیدات نوظهور، نوآوری، انعطاف‌پذیری، تغییرات آب‌وهوایی و موارد دیگر خواهد داشت. او گفت که ناتو اسرائیل را یک تأمین‌کننده امنیت می‌داند نه مصرف‌کننده امنیت. بنابراین، ائتلاف به دانش اسرائیل، به ویژه در زمینه‌های فناوری و اطلاعات در مورد پهپادها، مهندسی معکوس تسلیحات و استراتژی‌های انعطاف‌پذیری، از جمله در بهداشت عمومی علاقه‌مند است.

جوآنا به المانیتور گفت که به زودی به نتیجه‌رسیدن مذاکرات در مورد مشارکت خوش‌بین است. او افزود: «ما پیشنهاد جدید خود برای یک شراکت چهارساله را به اسرائیل ارائه کرده‌ایم. ما بسیار برای آن مشتاق هستیم که البته پایه محکمی برای شروع آن داریم. نزدیک به ۲۰ سال است که با اسرائیل شریک هستیم. یکی از پایه‌های پیشنهادی ما فناوری‌های جدید و نوآوری در اکوسیستم‌ها است. ما اکنون منتظر پیشنهاد متقابل اسرائیل هستیم که در چند هفته آینده دریافت خواهیم کرد. امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک، همکاری جدید و تقویت‌شده خود را آغاز کنیم».

هنگامی که اسرائیل برای اولین‌بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ با ناتو وارد تعامل شد، پس از امضای توافقنامه اسلو با سازمان آزادی‌بخش فلسطین، روابط آن‌ها بیشتر در چارچوب گفتگوی‌های مدیترانه‌ای بود که یک مجمع همکاری بین ناتو و هفت کشور حوزه دریای مدیترانه است. طی سالیان اخیر، اسرائیل به عنوان یک بازیگر همفکر که می‌تواند در زمینه نوآوری‌های تکنولوژیک با ناتو همکاری کند، چشم این اتحاد را گرفته است.

جوآنا گفت: «درست است که توجه ناتو در حال حاضر بر جنگ اوکراین متمرکز شده، اما منطقه دریای مدیترانه هنوز برای ما بسیار مهم است. مبارزه با تروریسم نیز برای ما اولویت دارد. ما تأکید زیادی بر مشارکت‌های خود داریم».

در ماه مارس، گروه شبکه اروپایی ELNET با همکاری مؤسسه Mitvim، یک اندیشکده اسرائیلی میزبان اولین سمینار ناتو در چهارچوب توافقنامه ابراهیم بود که بر محیط امنیتی چالش‌برانگیز و فرصت‌های ناشی از این توافق، به ویژه در رابطه با امنیت دریایی، منابع انرژی جایگزین و موضوع اتحاد روسیه و ایران تمرکز داشت.

جوآنا به المانیتور گفت که این ائتلاف از توافق ابراهیم حمایت می‌کند و به دنبال موقعیتی است که بتواند بیشترین سهم را در پیشبرد ثبات در منطقه داشته باشد. او خاطرنشان کرد: «دیدار اسحاق هرتزوگ از مقر ناتو در بروکسل بسیار مهم بود. این اولین‌باری بود که یک رئیس‌جمهور اسرائیل در اتحاد آتلانتیک شمالی سخنرانی می‌کند».

جوآنا افزود: «البته ناتو یک سازمان است و نه یک کشور؛ بنابراین نمی‌تواند عضو یا امضاکننده این توافق باشد، اما ما همه ابتکاراتی که ثبات‌ساز باشد را تشویق می‌کنیم. فراموش نکنید که سایر کشورهای پیمان ابراهیم نیز شریک ناتو هستند».