به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه از طرح‌ اعلام شده توسط رهبران هند، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کریدور تجاری که جنوب آسیا را به اروپا وصل می کند و ترکیه را دور می زند، انتقاد کرد.

بنا بر گزارش میدل‌ایست‌آی، اردوغان به خبرنگارانی که او را در نشست گروه بیست در هند همراهی می‌کردند، گفت: «ما می‌گوییم که بدون ترکیه هیچ راهرویی وجود نخواهد داشت. ترکیه یک پایگاه مهم تولید و تجارت است. راحت‌ترین خط برای تردد از شرق به غرب باید از ترکیه عبور کند».

این اتصال حمل‌نقلی که کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا یا IMEC نامیده می‌شود، با هدف ایجاد خطوط راه‌آهن و کشتی‌رانی است که از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و اسرائیل می‌گذرد و سپس به یونان و اروپا می‌رسد.

در حاشیه نشست سران گروه بیست، یادداشت تفاهمی در مورد این کریدور توسط اتحادیه اروپا، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایالات متحده و سایر شرکای این گروه امضا شد.

یکی از اهداف اصلی این پروژه کاهش 40 درصدی زمان حمل‌و‌نقل و صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگر، از جمله مصرف سوخت است.

اما این پروژه در شکل و شمایل پیشنهادی کنونی، ترکیه را دور می زند.‌ اردوغان گفته که او آگاه است که بسیاری از کشورها با ایجاد کریدورهای تجاری سعی در گسترش منطقه نفوذ خود دارند و ترکیه از پروژه جاده توسعه عراق حمایت می‌کند که هدف آن اتصال خلیج فارس به ترکیه و اروپا از طریق راه آهن و بزرگراه از طریق بنادر در امارات، قطر و عراق است.

اردوغان گفت که محمد بن زاید، حاکم امارات متحده عربی، «به طور ویژه» پیشنهاد بسیار جدی‌تری در مورد این موضوع در روز شنبه ارائه کرد. رئیس جمهور ترکیه به نقل از رهبر امارات گفت: «این موضوع را کش ندهیم و بگذاریم دوستان ما در 60 روز مذاکرات را تمام کنند و فوراً بر سر اصول آن به توافق رسیده و کار را شروع کنیم». اردوغان افزود: «امارات متحده عربی برای این کار بسیار آماده است. قطر بسیار آماده است. ما برای آن بسیار بسیار آماده هستیم. امیدوارم این گام را در این راه برداشته باشیم.»

پروژه توسعه جاده مستلزم ایجاد یک راه‌آهن دو لاینه به طول تقریبی 1200 کیلومتر و ساخت یک بزرگراه مدرن از بندر بندر در استان بصره در جنوب عراق است. بدین منظور، دولت عراق باید قطارهایی را با سرعت 300 کیلومتر در ساعت تدارک ببیند که حمل‌و‌نقل مسافر و کالا را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، این طرح شامل ایجاد هاب‌های لجستیکی، مجتمع‌های صنعتی و ادغام بالقوه خطوط لوله نفت‌و‌گاز است. برآورد می‌شود که این طرح بلندپروازانه به سرمایه‌گذاری حدود 17 میلیارد دلار و ایجاد حداقل 100000 شغل نیاز دارد.