به گزارش اکوایران، دیوان عالی اسرائیل، تقاضای رد لایحه اصلاحات قضایی را رد کرد. از نگاه قضات،  آن‌ها فقط می توانند قانون معقول بودن را بررسی کنند، نه کل قانون اصلاحات قضایی را.

قضات دادگاه عالی اسرائیل پس از شنیدن استدلال‌های مخالفان برای لغو قانون معقولیت، ادعای الیاد شراگا، یکی از وکلای معترضان به طرح تغییرات قضایی را که استدلال کرده بود قضات می‌توانند قانون تحت بررسی در دادگاه را، به دلیل برنامه گسترده‌تر کابینه برای تغییر سیستم قضایی لغو کنند، رد کردند.

شراگا گفت: «بحث در این جا درباره قانون معقولیت نیست، آن‌ها [کابینه] می‌خواهند قوه قضائیه را درهم بشکنند، داستان این است، جنگ بر سر این است... آنها می‌خواهند دادستان کل را بیرون کنند و کارگزاران خود را به دادگاه‌ها بازگردانند.»

به نوشته تایمز اسرائیل، قاضی نوام سولبرگ اصرار دارد که این امر خارج از حدود صلاحیت دادگاه است.  سولبرگ گفت: «شما چیزهایی را در هم می‌پیچید که گمانه‌زنی و افکار هستند. ما قاضی هستیم ما نمی‌توانیم درباره چیزی که اتفاق نیفتاده قضاوت کنیم.»

اما شراگا هم‌چنین استدلال می‌کند که این قانون به خاطر نفس آن باید لغو شود، نه لزوماً به دلیل محتوای آن- که آن را «وحشتناک» می‌نامد- بلکه به دلیل آنچه او به عنوان «تهاجم» نهاد قانونگذار به قلمرو قضایی توصیف می‌کند. شراگا می‌گوید: «ضربه مهلک در اینجا ضربه به استقلال دادگاه و تفکیک قوا است که این قانون وارد می‌کند».