به گزارش اکوایران، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی طی اظهاراتش در نشست این اتحادیه در ۱۲ سپتامبر، بیانیه‌ای علیه ایران در موضوعات اجتماعی، همکاری نظامی با روسیه و دستگیری شهروندان اروپایی صادر کرد.

جوزپ بورل در مجمع کشورهای اتحادیه گفت:

ما، نهادهای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، در این ۱۲ ماه گذشته متحد بوده‌ایم. پارلمان اروپا همچنان وضعیت اجتماعی در ایران را رصد می‌کنیم. در دسامبر گذشته، وزرای خارجه اتحادیه اروپا با تمرکز بر تعهد قاطع ما به مسائل اجتماعی، موضع سخت‌تری در قبال ایران اتخاذ کردند. ما ۹ دور متوالی تحریم (علیه ایران) تصویب و مواضع بسیار روشنی در مجامع بین‌المللی اتخاذ کرده‌ایم.

در نتیجه همه این‌ها، ۱۲ ماه گذشته تغییر آشکاری در روابط و رویکرد ما با ایران داشته است. ما با تأسف فراوان حمایت نظامی ایران از روسیه را شاهد بودیم و در این مورد نیز واکنش نشان داده‌ایم؛ از جمله با تحریم‌ها و اقداماتی برای جلوگیری از راه‌یافتن قطعات اروپایی در پهپادهای ایرانی.

نقطه عطف واضح دیگر، بازداشت شهروندان اتحادیه اروپا و شهروندان دوتابعیتی اتحادیه اروپا، به ویژه همکارمان یوهان فلودروس است. اتحادیه اروپا و من شخصاً در هر تماسی که با مقامات ایرانی داشته‌ایم، در بالاترین سطح سیاسی موضوع شهروندان خود را مطرح کرده‌ایم. اما روابط ما در سطح پایینی قرار دارد. در عین حال، ما باید رویکرد ضروری «تعامل انتقادی» با ایران را حفظ کنیم. باز نگه‌داشتن مجاری دیپلماتیک، برای حفاظت از شهروندان و منافعمان ضروری است.

من همانطور که در تمام ماه‌های گذشته انجام داده‌ام، از هر مناسبت و هر تعامل ممکن برای ترغیب ایران به تغییر رفتار استفاده خواهم کرد. می‌خواهم پیام روشنی به ایران بفرستم: همه شهروندان اتحادیه اروپا، از جمله شهروندان دوتابعیتی را آزاد کنید. و از حمایت روسیه دست بردارید.