به گزارش اکوایران، همان گونه که انتظار می‌رفت شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرد. پیش از این گفته شده بود که بر اساس توافق موقتی که میان ایران و ایالات متحده در ماه‌های گذشته ایجاد شده، واشنگتن متعهد به عدم تلاش برای صدور قطعنامه علیه تهران شده است.

در چنین شرایطی، به مناسبت نشست اخیر شورای حکام کشورهای اروپایی عضو برجام و ایالات متحده به طور جداگانه با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای به انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران پرداختند. با این همه صدور بیانیه‌ها با موضوع برنامه هسته‌ای ایران در این حد متوقف نماند و به نوعی این نشست را به میدان تقابل بیانیه‌ها مبدل کرد.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، کشور‌های غربی با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تکرار ادعا‌های پادمانی و اتهام‌پراکنی علیه پیشرفت‌های اتمی ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده شدند. در مقابل ۹ کشور از جمله روسیه و چین با صدور بیانیه‌ای از سطح همکاری‌های ایران با آژانس حمایت کردند.

در بیانیه‌ای که به امضاء ۶۲ کشور عضو آژانس اتمی رسیده از ایران خواسته شده که در خصوص حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی، اجرای کد اصلاحی ۳.۱ از ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان و ارائه اطلاعات مورد نیاز و همچنین حل‌وفصل اختلاف در میزان مواد هسته‌ای تایید شده در نیروگاه اصفهان توسط ایران و آژانس، اقدام کند.

در این بیانیه ادعا شده است: ایران باید اطلاعات مورد نیاز در مورد تاسیسات هسته‌ای جدید را بدون تاخیر ارائه کند. این امر برای تضمین نه تنها ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، بلکه کارآیی پادمان‌های مورد نیاز ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) است؛ بنابراین ما بر نیاز فوری ایران به شفاف سازی و حل‌وفصل این مسائل به شیوه‌ای رضایت بخش برای آژانس تاکید می‌کنیم. این بیانیه افزوده: همانطور که در قطعنامه نوامبر شورای حکام ذکر شده است، زمانی که دبیرخانه در موقعیتی باشد که اعلام کند مسائل پادمانی باقی‌نمانده است، نیازی به بررسی و اقدام از سوی شورا نخواهد بود.

اما به در مقابل و به طور هم‌زمان ۹ کشور ونزوئلا، چین، بلاروس، کوبا، نیکاراگوئه، ایران، زیمباوه، فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه طی بیانیه‌ای مشترک از همکاری‌های تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال و حمایت کردند.

در این بیانیه که از سوی نماینده سوریه قرائت شد آمده که «روند همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی «باید به صورت غیرسیاسی و بدون مداخله بیرونی و با هدف پیشرفت در رسیدگی به آن‌ها انجام شود». در این بیانیه همچنین از طرف‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات وین خواسته شده تا از فرصتی که با حسن نیت ایران فراهم شده استفاده و به میز مذاکره بازگردند تا به اجرای کامل توافق از سوی همه طرف‌ها دست یابند.