به گزارش اکوایران، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با فرید زکریا در سی‌ان‌ان گفت که در دوران دولت ترامپ، هرگز پیشنهاد حمله نظامی آمریکا به ایران را نداده است و ادعاهای مطرح شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و رئیس دفتر سابق او، مارک میدوز را رد کرد.

میلی گفت: «من می‌توانم به شما اطمینان دهم که تا به حال یک بار هم پیشنهاد حمله به ایران را نداده‌ام.»

میلی، که پایان این ماه به عنوان ارشدترین ژنرال ارتش آمریکا بازنشسته می‌شود، در 16 ماه پایانی دوران ریاست ترامپ، رئیس ستاد مشترک او بود. او نقش مهمی در برخی از مهم‌ترین رویدادهای ریاست‌جمهوری ترامپ داشت، از جمله واکنش به اعتراضات «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» در سال 2020 و اقداماتی که پس از حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره انجام داد، زمانی که نگران بود ترامپ «از کنترل خارج شود».

نام میلی همچنین در پرونده کیفرخواست علیه ترامپ به دلیل سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده مطرح شد، زمانی که ترامپ مدعی شد طرحی برای حمله به ایران را دارد که توسط میلی تهیه شده است.

میلی به زکریا گفت که از سند به خصوصی که ترامپ به آن اشاره می‌کند اطلاعی ندارد. سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که این طرح حمله توسط میلی تالیف نشده است.

میلی گفت: «من نمی‌دانم سندی که آن‌ها در مورد آن صحبت می‌کنند چیست. من هرگز آن را ندیده‌ام - هیچ کس در مورد چنین چیزی با من صحبت نکرده است. بنابراین، من واقعاً هنوز نمی‌توانم در مورد آن اظهار نظر کنم».

او افزود: «اما می‌توانم با اطمینان بگویم که، حمله نظامی به ایران یک اقدام بسیار بسیار جدی است. ما قابلیت‌هایی داریم. ما برنامه‌هایی داریم، که اظهار نظر در مورد آن خیلی چیز غیرعادی نیست. اما من قصد ندارم بیشتر از این پیش بروم و در مورد جزئیات صحبت کنم.»

106911765-16263881132021-07-15t2

در یک کیفرخواست علیه ترامپ در ماه ژوئیه، تیم بازپرس ویژه مدعی شد که ترامپ عمداً یک سند فوق محرمانه را که «درباره اقدام نظامی در یک کشور خارجی» بوده، با خود نگه داشته است.

مارک میدوز رئیس دفتر سابق دونالد ترامپ در کاخ سفید، در کتاب خود به نام «رئیس رئیس» به دیدار ژنرال میلی و دونالد ترامپ و سند حمله به ایران اشاره کرده و مدعی شده که آقای میلی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیش از یک بار اصرار کرده بود به ایران حمله کند اما آقای ترامپ این پیشنهاد را نپذیرفته است.

مارک میدوز در کتاب خاطرات خود نوشته است :«روی کاناپه مقابل میز ترامپ،‌ یک گزارش چهارصفحه‌ای قرار دارد که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، شخصاً آن را تایپ کرده و شامل نقشه ژنرال برای حمله به ایران است.»

میلی در مصاحبه با زکریا گفت که نمی‌داند میدوز در کتاب خود چه نوشته است، اما تکرار کرد که هرگز حمله به ایران را توصیه نکرده است.

میلی گفت: «با قاطعیت می‌توانم به شما بگویم که این رئیس ستاد، هیچ‌گاه یک حمله تمام و کمال به ایران را توصیه نکرده است. فکر می‌کنم این کار نیاز به پذیرفتن درجه قابل توجهی از ریسک دارد که ممکن است با توجه به شرایط بخواهیم یا نخواهیم که آن را بپذیریم. و من مطمئن نیستم که آقای میدوز دقیقاً از کدام مکالمات نقل قول کرده است، اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که می‌دانم خودم چه کرده‌ام و آن پیشنهاد حمله به ایران نبوده است.»