به گزارش اکوایران، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که ایالات متحده به طور منظم در سطوح ارشد با عربستان سعودی در تماس است تا از تأمین پایدار و مقرون‌به‌صرفه انرژی به بازارهای جهانی اطمینان حاصل کند.

به نوشته الجزیره، این بیانیه در روز جمعه و پس از برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام شد که کاهش تولید نفت که عربستان سعودی و روسیه آن را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کردند، به همراه افزایش تقاضا منجر به کسری قابل‌توجهی در بازار تا سه‌ماهه چهارم امسال خواهد شد.

سالیوان در نشستی در کاخ سفید به خبرنگاران تأیید کرد که جو بایدن «گفتگوی کوتاهی» با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در نشست سپتامبر گروه ۲۰ در دهلی‌نو داشت.

او گفت: «موضوع اصلی این گفتگو اعلام کریدور اقتصادی جدیدی بود که هند، خاورمیانه و اروپا را از طریق راه‌آهن و دریا به یکدیگر متصل می‌کند».

جو بایدن و نارندا مودی و محمد بن سلمان

کمبود شدید عرضه

اوپک و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس از سال ۲۰۲۲ برای تقویت قیمت‌های بازار انرژی شروع به محدودکردن عرضه سوخت‌های فسیلی کردند. گروه تولیدکننده نفت اوپک به رهبری عربستان سعودی حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را پمپاژ تأمین می‌کند که به این معنی است که تصمیمات سیاسی آن می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر قیمت نفت داشته باشد.

در ماه جاری و پس از اینکه عربستان سعودی و روسیه، رهبران اوپک‌پلاس کاهش ۱.۳ میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کردند، قیمت نفت برنت برای اولین‌بار در سال جاری از ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش بیش از ۲.۵ میلیون بشکه‌ای اعضای اوپک‌پلاس از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون، با افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از این اتحادیه، از جمله آمریکا، برزیل و ایران که هنوز تحت تحریم است، جبران شده است. این سازمان در گزارش نفتی ماهانه خود گفت: «اما از سپتامبر به بعد، از کاهش تولید اوپک‌پلاس باعث کاهش قابل توجه عرضه در سه‌ماهه چهارم خواهد شد».

با این حال، آژانس گفت که فقدان کاهش در ابتدای سال آینده تعادل را به نفع مازاد تغییر خواهد داد و که باعث کاهش شدید قیمت‌ها خواهد شد و خطر افزایش نوسانات دیگر در یک محیط اقتصادی شکننده را افزایش می‌دهد.