به گزارش اکوایران، دولت‌های بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده با صدور بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا محدودیت بازرسان هسته‌ای سازمان ملل را لغو کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه مشترک این کشورها که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان از ایران خواستند تا تصمیم خود در مورد ممنوعیت بازرسان سازمان ملل را لغو کند.

در این بیانیه آمده: «ایران باید فوراً ایجاد محدودیت برای بازرسان را لغو کرده و به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا آنها را قادر سازد تا تضمین‌هایی ارائه دهند که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است. این در شرایطی است که آژانس پرسش‌های جدی، دیرینه و حل‌نشده‌ای در رابطه با مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران دارد که ایران بیش از چهار سال است که نتوانسته به آن‌ها رسیدگی کند».

این اقدام ایران پاسخی به بیانیه آمریکا و سه متحد اروپایی -موسوم به تروییکای اروپایی- در نشست هفته گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که طی آن خواهان  همکاری فوری تهران با آژانس در مورد موضوعاتی از جمله توضیح منشا اورانیوم کشف شده در سایت های اعلام نشده بود.

 کشورهای عضو آژانس به طور کلی می‌توانند بازرسانی را که برای بازدید از تأسیسات هسته ای آنها بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و توافقنامه پادمان هر کشور با آژانس حاکم بر بازرسی ها تعیین شده اند، وتو کنند.

با این حال، رافائل گروسی، رئیس سازمان نظارت بر هسته ای سازمان ملل متحد، روز شنبه آنچه را که به عنوان «اقدام یکجانبه نامتناسب و بی سابقه» از سوی تهران برای ممنوعیت بازرسان انجام شد، مورد انتقاد قرار داد.

در بیانیه مشترک روز دوشنبه آمده است: «ایران به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. هم‌اکنون عمداً برنامه‌ریزی و اجرای عادی راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس را مختل می‌کند». در ادامه این بیانیه آمده است: «فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده به حمایت قوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رژیم راستی‌آزمایی پادمان‌های بین‌المللی ادامه خواهند داد».