به گزارش اکوایران، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وارد شهر هانگژو در شرق چین شد. این اولین سفر او به این کشور شرق آسیا از سال 2004 است و نشان دهنده این است که او گام های بیشتری برای پایان دادن به بیش از یک دهه انزوای دیپلماتیک و تحریم های غرب برمی دارد. 

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، اسد با هواپیمای ایر چاینا در میان مه شدید وارد چین شد.او قرار است در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی به همراه بیش از ده‌ها تن از مقامات خارجی شرکت کند و سپس در راس هیئتی سوری در مجموعه‌ای از نشست‌ها در چندین شهر چین، از جمله نشست با رئیس جمهور شی جین پینگ، شرکت کند.

دیده شدن در کنار رئیس‌جمهور چین در یک گردهمایی منطقه‌ای مشروعیت بیشتری به کارزار سوریه برای بازگشت آرام آرام به صحنه جهانی می‌افزاید که پیش از این شاهد پیوستن این کشور به طرح کمربند و جاده چین در سال 2022 و پذیرش مجدد در اتحادیه عرب قدرتمند 22 کشوری در ماه مه بوده است.

اسد آخرین بار در سال 2004 به چین سفر کرد تا با هو جین تائو، رئیس جمهور وقت این کشور دیدار کند. این اولین سفر یک رئیس دولت سوریه به چین از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال 1956 بود.

چین - مانند متحدان اصلی سوریه، روسیه و ایران - به رغم جنگ داخلی در این کشور، روابط خود را با حکومت حفظ کرد. اسد با تحریم.های اعمال شده توسط ایالات متحده، اروپا، استرالیا، کانادا و سوئیس مواجه است، اما تلاش ها برای اعمال تحریم‌های چندجانبه علیه حکومت او نتوانست حمایت یکپارچه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، که چین و روسیه اعضای آن هستند، به دست آورد.

چین حداقل در هشت نوبت پیش‌نویس‌های سازمان ملل در محکومیت دولت اسد را وتو کرده است. با این حال، برخلاف ایران و روسیه، چین مستقیماً از تلاش‌های حکومت اسد برای به دست گرفتن کنترل مجدد کشور حمایت نکرده است.

سوریه برای چین اهمیت استراتژیک دارد، زیرا بین عراق -جایی که حدود 10 درصد نفت چین از آن تامین می‌شود- ترکیه -که ایستگاه مهم کریدورهای اقتصادی از سراسر آسیا تا اروپا است- و اردن -که اغلب میانجی‌گری اختلافات در منطقه را بر عهده می‌گیرد- قرار دارد.