به گزارش اکوایران، اوکراین می گوید حمله موشک به مقر ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه در کریمه، همزمان با نشست مقامات دریایی بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، ارتش اوکراین در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که این حمله منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی شده است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. روز جمعه مسکو اعلام کرد که یک سرباز پس از این حمله ناپدید شده است.

این ناوگان مستقر در شهر بندری سواستوپل به عنوان بهترین ناوگان دریایی روسیه شناخته می‌شود.

یک منبع نظامی اوکراینی به بی بی سی گفت که حمله روز جمعه با استفاده از موشک‌های طوفان سایه که توسط بریتانیا و فرانسه تامین می‌شود، انجام شد.

بیانیه ارتش اوکراین در روز شنبه تاکید کرد که «ده ها اشغالگر، از جمله مدیریت ارشد ناوگان، کشته و زخمی شده‌اند.»

کیریلو بودانوف، رئیس اطلاعات کیف، مدعی شد که دو فرمانده روسی در این حمله موشکی به شدت مجروح شدند.

بی‌بی‌سی نمی‌تواند به‌طور مستقل بسیاری از ادعاهای میدان جنگ را که هر دو طرف مطرح می‌کنند، تأیید کند.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که قدرت‌های غربی «با دست‌ها و بدن اوکراینی‌ها، عملاً علیه ما می‌جنگند.»

او پس از ایراد سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در گفتگو با خبرنگاران غرب را به عنوان «امپراتوری واقعی دروغ» محکوم کرد که قادر به مذاکره با بقیه جهان نیست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در فوریه 2022 تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد که محکومیت بین‌المللی را در پی داشت. مسکو در سال 2014 شبه جزیره کریمه اوکراین را نیز به طورغیرقانونی ضمیمه خاک خود کرد.

منطقه سواستوپل روز شنبه بار دیگر مورد حمله قرار گرفت. میخائیل رازوژایف، فرماندار این شهر که توسط روسیه منصوب شده است، گفت که بقایای موشکی که توسط پدافند هوایی ساقط شده، در نزدیکی یک اسکله سقوط کرده است.

او همچنین به ساکنان گفت که دستور بازرسی پناهگاه‌‌ها را به دنبال برخی شکایت‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت یا در شرایط نامناسب است صادر کرده است.

او در تلگرام نوشت: «ما صمیمانه از همه می‌خواهیم؛ از ایجاد وحشت و خشنود کردن دشمنان خود با این کار دست بردارید. وحشت هدف اصلی آنهاست.»

نیروهای کیف اخیراً حملات تقریباً روزانه‌‌ای را علیه نیروهای روسیه مستقر در کریمه انجام داده‌اند.

هفته گذشته، نیروی دریایی اوکراین ادعا کرد که یک پدافند ضد موشکی اس-400 را که شبه جزیره را پوشانده بود، منهدم کرده و توانایی روسیه برای دفاع در برابر حملات جدید را کاهش داده است.

یک روز پیش از آن، یک کشتی و زیردریایی بزرگ روسی در حمله‌ای که اوکراین گفته بود از موشک‌های طوفان سایه نیز در آن استفاده کرده، آسیب دید.

حملات به کریمه از نظر استراتژیک و نمادین مهم است.

ناوگان دریای سیاه علاوه بر اینکه سکویی برای حمله به اوکراین است، نماد اصلی حضور نظامی صدها ساله روسیه در منطقه است.

این ناوگان حتی قبل از الحاق شبه جزیره به روسیه در سال 2014، تحت یک قرارداد اجاره در کریمه مستقر بود.