به گزارش اکوایران، یک رسانه به نقل از منابع آگاه خود ادعا کرده که مجوز مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا صادر شده است.

امواج مدیا به نقل از منابع آگاه خود در تهران ادعا کرده که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران اجازه ورود به گفت‌وگوهای مستقیم با ایالات متحده را دریافت کرده‌اند. این مسئله می‌تواند نقطه عطفی برای مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران باشد.

امواج مدیا مدعی شده منابع بلندپایه ایرانی که نخواستند نامشان فاش شود، گفته‌اند که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آماده است تا طی هفته‌های آینده با برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی کاخ سفید، در عمان دیدار کند.

منابع مورد ادعا گفته‌اند، در صورت تحقق نشست دوجانبه در عمان، گام بعدی این است که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا) و آلمان با ایران جلسه‌ای تشکیل دهند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که هیچ منبع رسمی در داخل ایران آن را تائید نکرده و پیش از این هم مقامات در تهران اعلام کرده بودند که قصدی برای مذاکره مستقیم با واشنگتن ندارند.

منابع امواج‌مدیا گفته‌اند که هدف تهران بازگشت به نقطه پاییز 2022 است، جایی که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در سال گذشته به بن بست ختم شد. با این حال، از آن زمان، با اعتراضات داخلی و گسترش همکاری‌های تهران و مسکو، رویکرد پایتخت‌های غربی تغییر و وضعیت پیچیده‌تر شده است.

ناظران آگاه به این رسانه گفته‌اند که حتی اگر تفاهمی در مورد احیای برجام با تغییراتی که فقط بعداً اجرا می شود وجود داشته باشد، کاخ سفید احتمالاً پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2024 چنین معامله‌ای را انجام نخواهد داد.

تفاسیر متفاوت از آن چیزی که ممکن و ‌آن‌چه ممکن نیست، سؤالات عمده ای را در مورد اینکه تعامل مستقیم ایران و آمریکا به طور واقع بینانه می تواند به دست آورد، ایجاد می کند. از سوی دیگر، پایان دادن به تابوی مذاکرات دوجانبه هسته‌ای پس از سال 2018 می‌تواند راه‌حل‌هایی را باز کند که تاکنون به آن توجه نشده است.