به گزارش اکوایران، همزمان با ورود اولین تانک‌های آبرامز از ایالات متحده به اوکراین، یک ژنرال ارشد اوکراینی هشدار داد که اگر این تانک‌ها به درستی به کار گرفته نشوند، می‌توانند به سرعت نابود شوند.

دولت ایالات متحده متعهد شده است که برای کمک به نبرد با نیروهای روسیه، به ارتش اوکراین 31 تانک M1 آبرامز کمک کند، بخشی از بیش از 40 میلیارد دلار کمک نظامی که ایالات متحده از آغاز تهاجم در فوریه 2022 به این کشور ارائه کرده است. دیگر متحدان غربی اوکراین پیش‌تر محموله‌های تانک‌های مختلفی از جمله لئوپارد 2 از آلمان و چلنجر 2 از بریتانیا را تامین کرده‌اند.

به نوشته نیوزویک، روز شنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پستی در تلگرام گفت که برخی از تانک‌های آبرامز وعده داده شده چند ماه پیش از زمان‌بندی اولیه برآورد شده از سوی ایالات متحده، وارد این کشور شده‌اند.

زلنسکی نوشت: «[تانک‌های] آبرامز در حال حاضر در اوکراین هستند و می‌آیند تا تیپ‌های ما را تقویت کنند. من از متحدانمان برای اجرای توافقات سپاسگزارم! ما به دنبال قراردادهای جدید و گسترش جغرافیای تامین [تسلیحاتمان] هستیم.»

M1_Abrams_in_UA

ژنرال کایریلو بودانوف، رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، در مصاحبه‌ای با نشریه درایو که روز جمعه منتشر شد، گفت که تانک‌های ارسال شده توسط ایالات متحده، باید به صورت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرند؛ زیرا اگر مستقیماً به خط مقدم اعزام شوند، به سرعت توسط نیروهای روسیه منهدم می‌شوند.

بودانوف در این باره گفت: «آن‌ها باید به شیوه‌ای مناسب برای عملیات‌های بسیار خاص و به دقت طراحی شده مورد استفاده قرار گیرند، زیرا اگر در خط مقدم و فقط در جنگ تسلیحات ترکیبی استفاده شوند، مدت زیادی در میدان نبرد سالم نخواهند ماند. آن‌ها باید در عملیات‌های بزرگ و مهم مورد استفاده قرار گیرند، اما فقط با آمادگی کامل.»

در حال حاضر مشخص نیست که تا کنون چه تعداد از این 31 تانک به اوکراین داده شده است، اگرچه پیش‌تر گزارشی از پولیتیکو ادعا کرده بود که حدود 10 تانک در ابتدا ارسال خواهد شد. مابقی تانک‌ها نیز در ماه‌های آینده تامین خواهد شد.

تصمیم برای ارسال تانک به اوکراین در ژانویه تصویب شد. در ماه مارس، پنتاگون تصریح کرد که ایالات متحده نسل جدید تانک‌های M1A2 Abrams را ارسال نخواهد کرد، بلکه تانک‌های کارکرده M1A1 را برای اوکراین تامین می‌کند.

پیش‌ از این مایکل پک، نویسنده دفاعی و کارشناس نظامی به نیوزویک گفته بود که اگرچه این تانک‌ها «کمی قدرت بیشتری به ضد حمله اوکراین می‌افزایند... 31 عدد برای ایجاد تأثیر قابل توجه بر جنگ کافی نیست.»