به گزارش اکوایران، رمضان قدیروف، رئیس‌جمهور چچن با روایت مورد تایید دولت روسیه در کتاب‌های درسی، در مورد تاریخ جمهوری قفقاز که او آن را اداره می‌کند، مخالفت کرده است. این آخرین مورد از اختلافات با رهبر چچن است که به طور بالقوه برای کرملین مشکل ایجاد می‌کند.

به نوشته نیوز‌ویک، قدیروف از جمله رهبران و شخصیت‌های سرشناس در قفقاز شمالی بوده است که بر اساس گزارش‌ها از کتاب درسی که به تازگی برای دانش‌آموزان روسی منتشر شده است، خشمگین شده‌اند؛ که در آن گفته شده است که مردم جمهوری‌های منطقه به دلیل همکاری با نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم تبعید شده‌اند.

مورخان گفته‌اند که برخی از پارتیزان‌ها در این منطقه از آلمان نازی حمایت می‌کردند، اما تعداد آن‌ها کم بوده و تأثیرگذار نبوده‌اند. با این که کتاب به ناعادلانه بودن تبعید اجباری اذعان می‌کند، برخی از شخصیت‌های برجسته در قفقاز روایت این تبعیدها را محکوم کرده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، نویسنده کتاب، وزیر فرهنگ سابق روسیه، ولادیمیر مدینسکی، دستیار پوتین است که گفته می‌شود «نویسنده شبح» اوست و متن‌هایی را آماده می‌کند که نام رئیس‌جمهور روسیه را یدک می‌کشند.

این کتاب تحت عنوان «همدستان اشغالگران»، توضیح می‌دهد که چگونه همکاری با نازی‌ها باعث شد تا جوزف استالین، رهبر شوروی، حدود 600،000 چچنی، اینگوش، بالکار و کاراچایی را در سال‌های 1943 و 1944 به سیبری و آسیای مرکزی تبعید کرد و هزاران نفر در راه، یا بعد از رسیدن جان باختند.

به گفته ماگومد داودوف، رئیس پارلمان چچن، قدیروف دستور داده بود نسخه‌های این کتاب در چچن توقیف شوند. او بعداً بخشی از پست اینستاگرام خود را که در آن نوشته شده بود نسخه‌هایی از کتاب مصادره شده است را پاک کرد. او همچنین از مدینسکی خواسته است تا متن کتاب را تغییر دهد.

علی توتورکولوف، رئیس کنگره خلق‌های قفقاز، گفت که گروه او تلاش خواهد کرد تا این کتاب درسی را ممنوع کند.

vladimir-putin-meets-ramzan-kady

دیدار ولادیمیر پوتین با رمضان قدیروف

این کشمکش در حالی رخ می‌دهد که قدیروف با به اشتراک گذاشتن ویدئویی که در آن پسر نوجوانش را برای ضرب و شتم زندانی متهم به سوزاندن قرآن تشویق می‌کند و می‌گوید «او کار درست را انجام داد»، نگرانی را در میان افراد وابسته به دولت روسیه برانگیخت.

قدیروف این نظرات را در کنار کلیپی در تلگرام منتشر کرد که در آن مرد جوانی با لباس خاکی با مشت مرد دیگری را که روی صندلی مچاله شده بود، می‌زند و سپس او را روی زمین می‌اندازد و به سرش ضربه می‌زند.

به گفته کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی ایالات متحده، این زندانی، نیکیتا ژوراول 19 ساله، در ماه می به اتهام آتش زدن یک قرآن در خارج از مسجدی در ولگوگراد دستگیر شد و سپس به چچن عمدتاً مسلمان فرستاده شد تا تحت پیگرد قرار گیرد. این کمیسیون نسبت به امنیت او ابراز نگرانی کرده است.

تاتیانا موسکالکووا، کمیسر حقوق بشر روسیه در ماه اوت گفت که پس از شکایت ژوراول، تحقیقاتی در مورد این حادثه انجام خواهد شد.

یوگنی پوپوف، معاون دومای ایالتی در برنامه خود در شبکه روسیه-1 گفت: «شما نمی‌توانید مردم را کتک بزنید. این غیرقانونی است. مجازات جنایتکار توسط دادگاه تعیین می‌شود. و فقط دادگاه.»

در همین حال، در هفته‌های اخیر شایعاتی در مورد سلامتی قدیروف به گوش می‌رسد، در میان گزارش‌هایی مبنی بر بیماری وخیم یا حتی مرگ او. آندری یوسف، سخنگوی اطلاعات ارتش اوکراین می‌گوید که او «مشکلات سیستمیک سلامتی» دارد.

با این حال، قدیروف ویدیویی از خود در تلگرام منتشر کرد که در آن می‌گوید «زنده و سالم است» و برای ملاقات عمویش، ماگومد قدیروف به بیمارستان بالینی مرکزی مسکو می‌رفته است.

قدیروف که توسط گروه‌های بین‌المللی به نقض جدی حقوق بشر متهم شده است، اغلب بدون اشاره مستقیم به رئیس‌جمهور، از عملکرد روسیه در حمله به اوکراین انتقاد کرده است و واحدهای او در نبرد برای مسکو در اوکراین حیاتی بوده‌اند.

مرگ رهبری که از سال 2007 با مشت آهنین بر چچن حکومت می‌کند، می‌تواند نقش نیروهای چچنی را که در کنار سربازان پوتین می‌جنگند، پیچیده کند.