به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

اسلامی: ایران ۱۰ برابر دیگر کشورها مورد بازرسی آژانس قرار می‌گیرد

رئیس سازمان انرژی اتمی حجم تاسیسات هسته‌ای ایران را حدود ۲ درصد تاسیسات هسته‌ای سراسر جهان دانست و گفت: منطقی نیست بیش از ۱۰ برابر دیگر کشورها، ایران تحت بازرسی قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی که هفته جاری برای شرکت در شصت و هفتمین کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: ایران همکاری خوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد. حدود ۱۲۰ بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اکنون مورد پذیرش و اعتماد ایران هستند و فعالیت جدی دارند. حال اگر تعداد کمی از آن‌ها را رد کنیم، حق‌مان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ما عملکرد بازرسان را زیرنظر داریم و حق داریم آن‌ها را قبول یا رد کنیم. تصمیم نپذیرفتن برخی از آن‌ها به معنای همکاری نکردن ایران نیست. ما با آژانس همکاری می‌کنیم و این همکاری روزانه ادامه دارد، اما برخی از بازرسان به علت عملکردشان رد شدند، این عادی و متداول است.

حمایت سناتورهای آمریکایی از اقدام تروئیکای اروپا

گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به تروئیکای اروپا، از تصمیم اخیر آن‌ها مبنی بر حفظ تحریم‌های موشکی و پهپادی علیه ایران پس از پایان یافتن تحریم‌های سازمان ملل در ماه اکتبر استقبال کرده و با مطرح‌کردن ادعاهایی علیه ایران، از آن‌ها خواستند دیگر متحدان و شرکایشان را نیز در این تصمیم با خود همراه کنند.

به گزارش ایسنا، «جیم ریش» سناتور جمهوری‌خواه و از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به همراه سناتور دموکرات «باب منندز» رییس پیشین کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و «بیل هگرتی» سناتور جمهوری‌خواه به همراه ۲۸ سناتور دیگر نامه‌ای دو حزبی به کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس(تروئیکای اروپا) نوشته و در آن ضمن مطرح کردن ادعاهایی علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران، از تصمیم اخیر این کشورها  برای انجام دادن اقداماتی در جهت حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران پس از پایان تاریخ تحریم‌های موشکی و پهپادی سازمان ملل علیه ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر قدردانی کردند.

روسیه: غرب خواستار خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت، غرب از ارمنستان می‌خواهد تا از «سازمان پیمان امنیت جمعی» خارج شود و یک معاهده صلح را با جمهوری آذربایجان بدون در نظر گرفتن منافع ارامنی‌های ساکن قره‌باغ به امضا برساند.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بیان کرد: طبق اطلاعات به‌دست آمده، واشنگتن و بروکسل از ارمنستان می‌خواهند تا از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) خارج شود، همکاری با ناتو را تقویت کند و معاهده صلحی را با جمهوری آذربایجان بدون در نظر گرفتن منافع و امنیت ارامنی‌های ساکن قره‌باغ به امضا برساند.

کره‌شمالی سرباز آمریکایی نفوذی را «اخراج» می‌کند

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی روز چهارشنبه گزارش داد، پیونگ‌یانگ یک سرباز آمریکایی به نام «تراویس کینگ» را به علت ورود «غیرقانونی» به این کشور اخراج کرد.

به گزارش ایسنا، «تراویس کینگ» در ۱۷ ژوئیه امسال از مرز به شدت مسلح میان دو کره عبور کرده و بعد از آن اطلاعات چندانی از او منتشر نشد و کره‌شمالی به تلاش‌های آمریکا برای گفت‌وگو درباره این سرباز آمریکایی‌ بازداشتی پاسخی نداد.

براساس گزارش کی‌سی‌ان‌ای، کره‌شمالی تصمیم گرفته است این سرباز ارتش آمریکا را که در جریان بازدید از منطقه امنیتی مشترک در ماه ژوئیه از کره‌جنوبی وارد کره‌شمالی شده بود، اخراج کند.

آژانس خبری رسمی کره‌شمالی گزارش داد: ارگان مربوطه جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) به اخراج تراویس کینگ، سرباز ارتش ایالات متحده که به طور غیرقانونی به خاک این کشور نفوذ کرده بود، بر اساس قانون این جمهوری، تصمیم گرفته است.» در این گزارش آمده است که تحقیقات درباره کینگ «به پایان رسیده است.»

توییتر دارای بالاترین نرخ اطلاعات نادرست در میان شبکه‌های اجتماعی

پس از آنکه گزارش جدید کمیسیون اروپا نشان داد که شبکه اجتماعی «ایکس» در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ دارای بالاترین پست‌های حاوی اطلاعات نادرست در میان همه پلتفرم‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی است، اتحادیه اروپا به ایلان ماسک هشدار داد که از قوانین جدید برای ممانعت از انتشار اخبار جعلی و تبلیغات روسی پیروی کند.

این گزارش ۲۰۰ صفحه‌ای به بررسی فعالیت‌هایی پرداخته که پلتفرم‌های بزرگ (از جمله فیسبوک، گوگل، متا، مایکروسافت و تیک‌تاک) در این شش ماه انجام داده‌اند تا برای انطباق خود با قوانین جدید اتحادیه اروپا آماده شوند.

اجرای این قوانین از ماه اوت آغاز شده است.

این گزارش تحقیقاتی که برای اولین بار مقیاس اخبار جعلی را در رسانه‌های اجتماعی در سراسر اتحادیه اروپا آشکار کرده، به بررسی نسبت اطلاعات نادرست به کل اخبار منتشر شده در شبکه‌های متعلق به غول‌های فناوری پرداخته است و تلاش‌هایی که فیسبوک و تیک‌تاک و لینکدین و دیگر شبکه‌های اجتماعی در این مدت برای حذف تبلیغات روسی، سخنان نفرت انگیز، میلیون‌ها حساب جعلی و سایر اطلاعات نادرست انجام داده‌اند را نیز شرح داده است.

فیسبوک در حالی در رتبۀ دوم بدترین شبکه اجتماعی قرار گرفته که پیش از این در کنار دیگر غول‌های فناوری از جمله گوگل، تیک‌تاک و مایکروسافت اعلام کرده بود فعالیت‌های خود را با آیین‌نامه‌ جدید اتحادیه اروپا تطبیق خواهد داد تا بتواند به کار در سطح این اتحادیه ادامه دهد.

افزایش چشمگیر پروازهای جاسوسی ناتو در نزدیکی کریمه

خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از داده‌هایی که به طور علنی در دسترس هستند، گزارش داد اعضای ائتلاف ناتو در ماه‌های اخیر تعداد پروازهای شناسایی خود بر فراز دریای سیاه در نزدیکی شبه جزیره کریمه را به میزان چشمگیری افزایش داده‌اند.

این خبرگزاری روسیه به تحلیل داده‌های علنی وب‌سایت فلایت‌رادار۲۴ (Flightradar۲۴) که اطلاعات پروازها را ارائه می‌کند، با تمرکز بر پروازهایی که احتمالا با هدف تجسس از شبه جزیره کریمه انجام شده‌اند، پرداخت.

طبق این گزارش، تعداد چنین پروازهایی از فصل بهار به بعد سه برابر شده و از هفت پرواز در هفته به ۲۱ پرواز افزایش یافته است.

تعدادی از این پروازها منسوب به اعضای اروپایی این بلوک تحت رهبری آمریکا هستند اما به نوشته خبرگزاری تاس، مجری عمده پروازهای جاسوسی ناتو در منطقه دریای سیاه، آمریکا بوده است.

بازی قدرت روسیه در بالکان همزمان با شعله‌ور شدن تنش‌ها در کوزوو

حمله افرادی مسلح در آخرهفته گذشته به یک صومعه در شمال کوزوو که درنهایت منجر به کشته شدن یک مامور پلیس کوزوو و سه صرب‌تبار شد، این فرصت را در اختیار مسکو گذاشت تا بار دیگر درصدد دفاع از صربستان برآید.

در جریان این حادثه، حدود ۳۰ مرد مسلح که ظاهرا «نقاب‌دار و مجهز به سلاح‌های سنگین» بودند، پس از کشته شدن یک افسر پلیس کوزوو به این صومعه پناه بردند و درنهایت نیز در جریان درگیری که میان آنها و پلیس کوزوو روی داد، ۳ نفر از آنها کشته شدند.

پس از این حادثه ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهور کوزوو، کشور همسایه یعنی صربستان را که همچنان از به رسمیت شناختن کوزوو خودداری می‌کند، در پشت پرده این خشونت‌ها دانست.

خانم عثمانی همچنین گفت که «این حملات بار دیگر قدرت بی‌ثبات‌کننده باندهای جنایتکار سازمان‌دهی شده توسط صربستان را نشان داد که برای مدتی طولانی کوزوو و منطقه را بی‌ثبات کرده‌اند.»

در مقابل، در حالی که صربستان سعی کرده بود از این واقعه فاصله بگیرد، روسیه به دفاع از بلگراد برآمد و کوزوو را به عنوان مسبب خشونت‌های اخیر و لفاظی‌های تند در منطقه، متهم کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بدون شک خونریزی [یکشنبه] پیامد مستقیم و فوری سیاست تحریک درگیری‌ها توسط آلبین کورتی است که خود را به اصطلاح نخست‌وزیر می‌نامد.»

روسیه در ادامه هشدار داد که هرگونه تلاش برای تشدید وضعیت بحرانی کنونی، احتمالاً «کل منطقه بالکان را به سمت پرتگاه خطرناکی سوق خواهد داد».

آلمان ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین را متوقف می‌کند

آلمان ارسال موشک‌های کروز دوربرد تاروس به اوکراین را فعلا متوقف کرده است زیرا کار با این نوع از تسلیحات، حضور افراد متخصص آلمانی در اوکراین را می‌طلبد و در نتیجه برخی مقامات می‌ترسند که شاید همین مسئله برلین را به «رویارویی مستقیم با روسیه» نزدیک‌تر کند.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: این نوع از تسلیحات آلمانی به اوکراین کمک خواهد کرد تا موجودی موشک‌های دوربرد خود را افزایش دهد و از طرفی ضدحمله کُند اوکراین را تقویت خواهد کرد تا این کشور حملاتی را در مناطق تحت کنترل روسیه جهت انهدام مراکز فرماندهی و انبار تسلیحاتی انجام دهد.

این روزنامه آمریکایی می‌گوید: تاروس آلمانی با موشک‌های «سایه طوفان» انگلیس و موشک «اسکالپ» فرانسه برابری می‌کند. این موشک برای تخریب زیرساخت‌هایی نظیر پل کرچ، تنها راه ارتباطی میان روسیه و کریمه، طراحی شده است.

فرانسه: در حوزه زنگزور مرکز کنسولی افتتاح می‌کنیم

وزیر امور خارجه فرانسه از قصد کشورش برای تعمیق همکاری با ارمنستان، مستقر کردن یک وابسته نظامی در سفارتخانه فرانسه در این کشور و تاسیس یک مرکز کنسولی در حوزه مرزی زنگزور خبر داد.

به گزارش آرمن نیوز، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست پرسش و پاسخ در پارلمان کشورش اظهار کرد: پاریس به زودی یک دفتر کنسولی را در استان سیونیک در جنوب ارمنستان نزدیک به مرز این کشور تاسیس خواهد کرد، و هفت میلیون یورو کمک دیگر را به ارمنستان و حوزه قره باغ کوهستانی اختصاص خواهد داد.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: هیچ کشوری، حتی یک کشور نیست که به اندازه کشور ما در کنار ارمنستان ایستاده باشد و شما این را به خوبی می‌دانید.

او اضافه کرد: همه نشست های شورای امنیت سازمان ملل در سطح دیپلماتیک بدون هیچ استثنایی با ابتکار عمل فرانسه برگزار شدند.

پیونگ یانگ: شبه‌جزیره کره در آستانه جنگ هسته‌ای است

نماینده کره شمالی در سازمان ملل اعلام کرد، دولت‌های آمریکا و کره جنوبی، شبه جزیره کره را به سمت جنگی هسته‌ای سوق می‌دهند. وی در مجمع عمومی گفت که به دلیل این رویکرد، کشورش چاره‌ای جز افزایش بیشتر اقدامات و ظرفیت‌ها برای دفاع از خود ندارد.

به گزارش رویترز، کیم سونگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل گفت: سال ۲۰۲۳ سالی به شدت خطرناک بوده است. شبه جزیره کره در یک وضعیت خیلی حساس و شکننده قرار گرفته که خطر حتمی بروز یک جنگ هسته‌ای وجود دارد و آمریکا مسؤول این وضعیت است.

کیم سونگ روز سه‌شنبه در برابر مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی گفت: «وضعیت نظامی و امنیتی در شبه جزیره کره و اطراف آن تا مرز یک جنگ هسته‌ای پیش می‌رود.»

وی به مجمع عمومی گفت: با توجه به شرایط حاکم، کره شمالی فورا ملزم به تسریع بیشتر در ایجاد قابلیت‌های دفاع از خود است.