به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

ترکیه: ادغام مجدد ارامنه قره‌باغ در جمهوری آذربایجان دشوار خواهد بود

وزیر خارجه ترکیه روز جمعه گفت، روند ادغام مجدد جمعیت ارامنه ساکن قره باغ در جمهوری آذربایجان دشوار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در جریان سخنرانی در منطقه "موغله" گفت: با این حال آنکارا امیدوار است که این روند الحاق جمعیت ارامنه ساکن منطقه قره باغ به خوبی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: روند الحاق مجدد جمعیت ارامنه ساکن قره باغ بر اساس هنجارهای قانون اساسی جمهوری آذربایجان آغاز شده است.

این دیپلمات ارشد دولت آنکارا همچنین خاطرنشان کرد: این یک روند پیچیده است و ما این را قبول داریم. امیدواریم که بدون تلفات انسانی یا تراژدی تکمیل شود.

گزارش صندوق بین‌المللی پول از کاهش اتکای ریاض به درآمدهای نفتی

صندوق بین المللی پول می‌گوید اقتصاد عربستان سعودی در حالی که از اتکای خود به نفت می‌کاهد و متنوع می‌شود به رشد خود نیز ادامه می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول این موضوع را روز پنچشنبه در سایت خود اعلام کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، که عملا این کشور را اداره می‌کند، بارها از اهداف خود برای متنوع کردن اقتصاد عربستان صحبت کرده است. او برنامه اقتصادی بلندپروازانه و دراز-مدت خود را که شامل صنعتی شدن این کشور است «چشم انداز ۲۰۳۰» نامیده است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید عربستان در حال انجام اصلاحات برای کاهش وابستگی به نفت، تنوع بخشیدن به منابع درآمد و افزایش رقابت‌ در بخش‌های مختلف است.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، پیشرفت قابل توجهی در رشد اقتصادی عربستان از سال ۲۰۲۱ به ویژه در بخش غیرنفتی آن حاصل شده است، به طوری که عربستان در سال ۲۰۲۲ شاهد ۴.۸ درصد رشد به طور میانگین بوده است.

صندوق بین المللی پول می‌گوید در سال ۲۰۲۳ به رغم رشد پائین‌تر اقتصادی که ناشی از تصمیم به کاهش تولید نفت است، رشد در بخش غیرنفتی در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۵ درصد باقی مانده است که ناشی از تقاضای بالای داخلی است.

مسکو به دنبال ادامه ماموریت صلح‌بانی در قره‌باغ است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: امکان ادامه مأموریت صلح‌بانی روسیه در ناگورنو -قره‌باغ با جمهوری آذربایجان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، وی گفت: "اکنون ما در مورد مأموریتی صحبت می‌کنیم که در قلمرو آذربایجان واقع شده است. این موضوع بحث ما با طرف آذربایجان خواهد بود. "

سخنگوی کرملین همچنین گفت که مسئله پیمان صلح بین باکو و ایروان "همچنان وارد و مورد توجه است."

گزارش پنتاگون: ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

پنتاگون در ارزیابی جدید اعلام کرد که ایران هم‌اکنون به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه در سندی با عنوان "راهبرد مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی" آورده است که ایران و کره شمالی "تهدیداتی مداوم" محسوب می‌شوند.

در این سند پنتاگون آمده است: ایران، کره شمالی و سازمان‌های افراط‌گرا همچنان تهدیداتی مداوم هستند.

در این سند همچنین از روسیه به عنوان "تهدیدی حاد" و از چین به عنوان "چالشی رو به رشد" یاد شده است.

پنتاگون ارزیابی کرده که ایران درحال حاضر به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست اما ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای در کمتر از دو هفته را دارد.

در بخش دیگری از این سند آمده است که ایران و کره شمالی فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنند که باعث می‌شود آمریکا نگرانی‌هایی در رابطه با پایبندی آن‌ها به معاهدات عدم اشاعه چندجانبه پیدا کند.

بلینکن دیدار بایدن و پوتین را رد نکرد

بلینکن این مساله را رد نکرد که جو بایدن و پوتین در آینده شاید با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یک مجله آمریکایی گفت: ببینید، هرگز نگویید هرگز! چون در نهایت چیزی که همه می‌خواهند و در ابتدا خود اوکراینی‌ها این است که صلحی با دوام و همیشگی وجود داشته باشد. بیایید ببینیم در صورت امکان به چنین نقطه‌ای می‌رسیم یا خیر.

وی افزود: دیدار آتی بین جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه را رد نمی‌کنم.

دو رئیس جمهور آخرین بار در ژوئن ۲۰۲۱ در ژنو دیدار داشتند و درباره روابط دوجانبه، کنترل تسلیحاتی، حقوق بشر و سایر مسائل گفت‌وگو کردند. البته مذاکرات باعث توقف روابط دو طرف و جنگ اوکراین نشد.

علی‌اف از بازگشت «آوارگان داخلی» به قره‌باغ خبر داد

رئیس جمهوری آذربایجان جمعه گفت که ۲۳۰۰ تن از آوارگان داخلی سابق به خانه‌های خود در قره‌باغ برگشته‌اند و انتظار می‌رود که این تعداد تا پایان سال به ۵۵۰۰ تن برسد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، الهام علی‌اف گفت: "آوارگان داخلی که از اشغال ارمنستان رنج می‌بردند در مناطق مختلف آذربایجان زندگی می‌کردند. تاکنون ۲۳۰۰ تن از این آوارگان به قره‌باغ بازگشته‌اند و تا پایان سال جاری تعداد آنها ۵،۵۰۰ نفر خواهد بود."

با تحت کنترل گرفتن قره‌باغ کوهستانی از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان، تاکنون بیش از دو سوم از ۱۲۰ هزار سکنه ارمنی این منطقه به سوی ارمنستان رفته‌اند و جای خالی آنها را آوارگان داخلی آذربایجانی که زمانی در این منطقه بودند، پر می‌کنند.

در همین حال رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کرد حقوق و امنیت جمعیت باقی مانده ارمنی در قره‌باغ رسما تضمین می‌شود.

سخنگوی کرملین: وزارت دفاع درباره بازگشت واگنر به اوکراین تصمیم می‌گیرد

سخنگوی کرملین گفت: فقط وزارت دفاع روسیه می‌تواند بگوید که آیا شرکت نظامی خصوصی گروه واگنر می‌تواند دوباره به "عملیات نظامی ویژه" در اوکراین بپیوندد یا خیر.

به گزارش اسپوتنیک، روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه جلساتی را با معاون وزیر دفاع، ژنرال یونس-بیک یوکوروف و سرهنگ بازنشسته آندری تروشف برگزار کرد. براساس گزارش‌های رسانه‌ای، سرهنگ بازنشسته به عنوان جانشین بنیانگذار گروه واگنر، یوگنی پریگوزین در نظر گرفته می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش از این در این خصوص گفت که تروشف در حال حاضر در وزارت دفاع فعالیت می‌کند.

پسکوف در پاسخ به این سؤال که آیا این جلسه به معنای این است که گروه نظامی خصوصی به عملیات ویژه می‌پیوندد، گفت: "فقط وزارت دفاع می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد ... بنابراین من توصیه می‌کنم که در مورد این سؤال با آنها تماس بگیرید."

درگذشت باسابقه‌ترین سناتور زن تاریخ آمریکا در سن 90 سالگی

دایان فاینستاین، مسن‌ترین عضو مجلس سنای آمریکا و باسابقه‌ترین سناتور کالیفرنیا و سناتور زن در تاریخ آمریکا، روز جمعه در ۹۰ سالگی درگذشت.

او در اول تیر ١٣١٢ در سان‌فرانسیسکو به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل از دانشگاه استانفورد بود.

این سناتور دموکرات نخستین زنی بود که ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس سنا را بر عهده گرفت.

او از مدافعان کنترل اسلحه بود، اولین ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی در سطح فدرال را رهبری کرد، و شکنجه مظنونان خارجی تروریسم توسط سازمان اطلاعات مرکزی، سیا، را مستند کرد.

او همچنین در دولت ترامپ پیشنهاد داده بود آمریکا و جمهوری اسلامی بدون واسطه مذاکره کنند.

خانم فاینستاین در سال ١٣٧١ به مجلس سنا راه یافت و پس از آن پنج بار دیگر با پیروزی بر رقیبان خود، کرسی سناتوری خود را حفظ کرد. او با ٣١ سال حضور در مجلس سنا، پرسابقه‌ترین سناتور زن تاریخ ایالات متحده است.

تکذیب گزارش جنجالی گاردین پیرامون مراکز پهپادی ایران

ادارهٔ «مبارزه با اطلاعات دروغین» وابسته به شورای امنیت ملی اوکراین گزارش‌های منتشر شده مبنی بر درخواست اوکراین برای نابودی مراکز تولید پهپاد در ایران، سوریه و روسیه را کذب خواند.

روزنامهٔ بریتانیایی «گاردین» اخیرا ادعا کرده بود که به نامهٔ ۴۷ صفحه‌ای اوکراین به رهبران هفت کشور صنعتی جهان دست یافته  که طی ان کی‌یف از متحدان خود خواسته بود، مسیرهای انتقال قطعات مورد استفاده در پهپادهای ساخت ایران را مسدود کنند و همچنین سلاح‌هایی برای نابودی مراکز تولید این پهپادها در ایران، سوریه و روسیه در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند.

بازی جدید اردوغان با ایران

 حسین جابری‌انصاری معاون سابق وزارت خارجه در توییتی نوشت: اگر دالان زنگزور از ایران عبور کند، ظرفیت راهبردی ایران افزایش می‌یابد. اما اگر را کاشتند، سبز نشد. آقای اردوغان، استاد بازی‌های تاکتیکی در خدمت اهداف راهبردی است و با طرح این موضوع، با ذهن و روان تصمیم‌گیران ایران و ارمنستان بازی می‌کند تا پروژه اولویت‌دار خود را پیش بَرَد‌‏‌.