به گزارش اکوایران، به گفته اندیشکده موسسه مطالعات جنگ مستقر واشنگتن، نام پاول پریگوژین، پسر یوگنی پریگوژین، رئیس سابق واگنر، به عنوان رهبر گروه مزدور پدرش مطرح شده است؛ جایگزینی برای آندری تروشف، فرمانده سابق این گروه که اکنون در وزارت دفاع خدمت می‌کند و مورد تایید رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین است.

موسسه مطالعات جنگ گزارش داد که پوتین علناً از تروشف حمایت کرده است. در 29 سپتامبر، پوتین با تروشف در مورد ایجاد واحدهای داوطلب جدید در اوکراین گفتگو کرد. با این حال، این اقدام مخالفت برخی از عناصر گروه واگنر را برانگیخت و منجر به ظهور یک رهبر جایگزین شد.

بنا بر گزارش العربیه، این اتاق فکر به نقل از یک کانال تلگرامی معروف مرتبط با گروه واگنر اعلام کرد که پاول پریگوژین، پسر 25 ساله یوگنی پریگوژین، «فرماندهی»‌ گروه واگنر را بر عهده گرفته است. همچنین گزارش شد که پاول پریگوژین در حال مذاکره با روسگواردیا (گارد ملی روسیه) در مورد احتمال مشارکت مجدد گروه واگنر در عملیات رزمی در اوکراین است.

شایان ذکر است که این گزارش نشان می‌دهد که جنگجویان واگنر ملزم به انعقاد قرارداد با وزارت دفاع روسیه نیستند. علاوه بر این، گروه واگنر قصد دارد نام، نمادها، ایدئولوژی، ساختار رهبری، مدیریت و اصول عملیاتی خود را حفظ کند.

موسسه مطالعات جنگ با اشاره به منابع نزدیک به موضوع اشاره کرد که پاول پریگوژین ممکن است در رهبری کاملاً مستقل نباشد، زیرا اعتقاد بر این است که او تحت تأثیر میخائیل واتانین، رئیس سرویس امنیتی واگنر است. این امر نشان از یک شکاف بالقوه در گروه واگنر دارد، به طوری که برخی از اعضا حول رهبری مرتبط با پریگوژین صف بسته‌اند، به عنوان جایگزینی برای رهبری همسو با کرملین و وزارت دفاع به نمایندگی تروشف.

علاوه بر این، موسسه مطالعات جنگ به گزارش‌هایی اشاره می‌کند که ویکتور زولوتوف، رئیس گارد ملی روسیه در حال بررسی امکان پیوستن عناصر گروه واگنر به روسگواردیا، به عنوان یک واحد مجزای واگنر است. با این حال، هنوز مشخص نیست که چگونه این شعبه از گروه واگنر ممکن است در کنار گارد ملی روسیه فعالیت کند.