به گزارش اکوایران، شلومو کرهی، وزیر ارتباطات اسرائیل و دیوید بیتان، نماینده لیکود، رئیس کمیته مالی کنست، روز دوشنبه برای شرکت در کنگره اتحادیه جهانی پست در سال 2023 به ریاض پایتخت عربستان سعودی وارد شدند. این در حالی است که ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط بین دو طرف تلاش می‌کند. کرهی اکنون دومین وزیر اسرائیلی است که پس از سفر هفته گذشته هایم کاتز، وزیر گردشگری، و سومین وزیر اسرائیلی در سه ماه گذشته، به طور علنی به این پادشاهی سفر می‌کند.

به نوشته المانیتور، چهارمین کنگره فوق‌العاده اتحادیه جهانی پست بین روزهای یکشنبه تا پنجشنبه در ریاض برگزار می‌شود. به دلیل تعطیلات یهودیان سوکوت، کرهی عصر دوشنبه وارد ریاض شد و تنها سه روز در آنجا خواهد ماند.

اندکی پس از فرود در ریاض، دفتر او به المانیتور گفت که میزبانان سعودی از وزیر «به گرمی» استقبال کردند. این دفتر همچنین گفت که ویزا برای هیئت اسرائیلی چند هفته پیش صادر شده و سعودی‌ها در برنامه‌ریزی این سفر کمک کردند.

سازمان پست 192 عضو را دوباره گروه بندی می‌کند. به گفته دفتر او، کرهی امیدوار است در ریاض با نمایندگان کشورهای عربی دیدار کند. کرهی اندکی قبل از عزیمت به ریاض در 28 سپتامبر در تل آویو با خالد یوسف الجلهما سفیر بحرین در اسرائیل، دیدار کرد تا احتمالات همکاری دوجانبه را بررسی کند.

برای کنفرانس ریاض، پیش از این دیداری میان کرهی و همتای ترک او عبدالقادر اورال اوغلو برنامه ریزی شده است. نشست های دیگری نیز در ریاض برگزار خواهد شد.

سفر کرهی تنها شش روز پس از سفر کاتز به ریاض در 26 سپتامبر برای نشست سالانه سازمان گردشگری سازمان ملل متحد است. در بیانیه‌ای که دفتر او در پایان این دیدار منتشر کرد، کاتز گفت: «تلاش‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و موقعیت جدید اسرائیل در این سازمان دروازه‌های عربستان را گشود.» کاتز در ادامه گفت که در این کنفرانس با نمایندگان کشورهایی که اسرائیل هنوز روابط رسمی با آنها ندارد نیز دیدار کرده است. او خاطرنشان کرد: «کنجکاوی در مورد اسرائیل و تمایل به همکاری با آن در هر گفتگو مشهود بود.»

یکی از دستیاران کاتز به المانیتور گفت که این وزیر با نمایندگان بحرین و همچنین با نمایندگان دو کشوری که هیچ روابط دیپلماتیکی با اسرائیل ندارند، دیدار کرد.

روزنامه اسرائیلی والا روز یکشنبه گزارش داد که نیروهای دفاعی اسرائیل در حال بررسی دامنه پیامدهای این رژیم در سطح نظامی در صورت دستیابی به توافق عادی‌سازی با عربستان سعودی هستند. روسای سابق امنیتی اسرائیل در موارد متعدد نگرانی خود را از موافقت اسرائیل با دست‌یابی ریاض به برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود یا امضای معاهده دفاعی ایالات‌متحده با عربستان سعودی ابراز کرده بودند.به گفته والا، تجزیه و تحلیل توسط چندین شاخه نظامی از جمله اطلاعات، برنامه‌ریزی استراتژیک، امور ایران، نیروی هوایی و غیره در حال انجام است.

ناخمن شای، وزیر سابق امور دیاسپورا و سخنگوی سابق ارتش اسرائیل معتقد است که دیدارهای دو وزیر نشان‌دهنده انگیزه سه جانبه اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات‌متحده برای پیش‌برد به سمت عادی‌سازی است. با این حال، او در پیامدهای روند عادی‌سازی برای فلسطینی‌ها و در نتیجه اسرائیل شک دارد. او پیش‌بینی می‌کند که یک توافق عادی سازی با ریاض شامل کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان باشد، اما هیچ پیشرفت واقعی در تشکیل دولت وجود نخواهد داشت.