به گزارش اکوایران، در جلسه امروز هیأت دولت، وزیر نفت درباره دکل نفتی گمشده در خوزستان توضیح داد و علیرضا زاکانی، شهردار تهران از افتتاح 4 ایستگاه جدید متروی تهران خبر داد. 

گزیده اظهارات برخی از اعضای کابینه دولت را در ادامه می‌خوانید.

برخی مجریان صداوسیما توبیخ شده‌اند

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، درباره برخی حاشیه‌سازی مجریان صداوسیما در فضای مجازی گفت: ساماندهی فعالیت چهره‌ها مورد توجه صداوسیما قرار گرفته است؛ البته این اقدامات صرفا سلبی نیست بلکه اقدامات ایجابی هم هست، از جمله اینکه به استعدادهای جدید میدان داده شده که یکی از آنها راه‌اندازی مرکز سیمرغ برای احیای ساختارهای فراموش شده مثل تله تئاتر است که تله تئاتر و نمایش رادیویی بهترین فرصت برای شناخت چهره‌های جدید است.  

در حوزه سلبی همه اقداماتی که باید صورت گیرد از جمله تهیه قرارداد با چهره‌هایی که برای اولین بار معرفی می‌شوند و چه تهیه کنندگانی که باید ملزم به رعایت قوانین و ضوابط در مورد به کارگیری چهره‌ها باشند، انجام می‌شود. در یک سال گذشته ما از چهره‌های جدید در حوزهه بازیگری یا مجری استفاده کردیم و این فرایند دائمی است و این روند باید ادامه داشته باشد.

در مورد مجریان به برخی تذکر داده شده و حتی در مواردی توبیخ نسبت به کسانی که به قوانین و ضوابط بی توجه بودند، انجام شده است. در مورد چهره‌ها تابع مصوبات کارگروه چهره‌ها هم هستیم.

توضیحات اسلامی درباره بازرسان «اخراج‌شده» آژانس انرژی اتمی

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره اخراج چند بازرس آژانس انرژی اتمی از ایران توضیح داد: کسی اخراج نشده است. بازرسان تبعه سه کشور اروپایی که مرتب رفتار سیاسی تند علیه جمهوری اسلامی دارند را از لیست حذف کردیم. اصلاً سه یا چهار نفر از آنان چندین سال است به ایران نیامده‌اند. آژانس انرژی اتمی ۱۲۷ بازرس تأییدشده در ایران دارد و این چند نفر، عددی نسبت به کل بازرسانی که در ایران دارد، نیست.

این رفتار سیاسی و عملیات روانی است که انجام می‌دهند. فشار آنان این است که ایران یک‌طرفه همه مفاد برجام را اجرا کند و آنان هیچ‌گونه از تعهدات خود را انجام ندهند.

او در پاسخ به پرسشی درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی در ۱۸ اکتبر گفت: این صراحت متن برجام است. آنان به طور طبیعی باید بپذیرند که آن تحریم‌ها نباید تداوم داشته باشد.

اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس آژانس درباره همکاری ایران توضیح داد: انتظاری که در این سخنان بیان شده انتظار برجامی است آن هم در حالی که انتظارشان نه اجرای کامل برجام که صرفاً اجرای تعهدات ایران در برجام به شکلی یک‌طرفه است و این خلاف برجام است. برجام طرفینی دارد که تعهداتی دارند. موارد ادعایی و اتهامی که در برجام تحت عنوان پی‌ام‌دی بسته شده، دیگر بسته شده است، حالا اینکه بیایند از درون آن به جمهوری اسلامی فشار آورند، یک جریان سیاسی و فشارآوردن برای امتیازگیری است که یک نوع کار غیرقانونی و ظالمانه است.

فعالیت ما طبق ضوابط آژانس است و همه فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس است. هیچ بخشی از فعالیت‌های ما دور از دسترس و اطلاع آژانس نیست. قانون اقدام راهبردی بر ما برای لغو تحریم‌ها حاکم است، هر زمان که تحریم‌ها را لغو کنند طبیعی است که ما هم تمام مفاد برجام را اجرا می‌کنیم.

واکنش وزیر نفت به ناپدید شدن دکل نفتی در خوزستان

جواد اوجی، وزیر نفت توضیح داد: در این دو سال ۴ میدان نفتی و گازی کشف شده است. بالغ بر ۲/۶ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع یعنی هم نفت و گاز قابل استحصال کشف شده است.

میدان گازی چشمه شور در خراسان رضوی، میدان نفتی هیرکان در گلستان، میدان نفتی تنگوه و میدان نفتی گناوه در بوشهر کشف شده اند.

او درباره اخبار مربوط به ناپدید شدن دکل نفتی در خوزستان و ارتباط آن با بابک زنجانی افزود: این دکل متعلق به دولت و  بابک زنجانی نیست بلکه مربوط به شرکت خصوصی است که مدتی هم این دکل رها بوده است.

تحقق ضریب جایگزینی در بخش نفت و گاز ۷۸ درصد است، یعنی اگر ۱۰۰ بشکه نفت و میعانات گازی برای مصرف یا صادرات تولید شده، ۷۸ بشکه با اکتشافات جدید جایگزین شده است.

هم‌چنین اوجی درباره آخرین وضعیت انتقال اموال بابک زنجانی به وزارت نفت گفت: کارگروهی متشکل از شرکت ملی نفت و دستگاه‌های نظارتی دارند کار می کنند و دستاوردهای خوبی داشته‌اند.

۴ ایستگاه جدید متروی تهران افتتاح می‌شود

علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: ۴ ایستگاه مترو و ۸.۵ کیلومتر خط مترو افتتاح می شود، در هفته پیش رو احداث یک خط جدید مترو نیز آغاز می‌شود.

درباره انتصاب خود از سوی رییس جمهور به عنوان دستیار ویژه‌اش در امور مدیریت آسیب‌های اجتماعی در تهران توضیح داد: علاوه بر حدود ۳۴ مجموعه‌ای که زیر نظر شهرداری تهران در حال فعالیت هستند و ۷ هزار و ۲۰۰  نفر را به عنوان کودک کار مورد حمایت و آموزش قرار می‌دهیم، بر اساس حکمی که هیئت دولت و ریاست محترم جمهوری بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی به من واگذار کردند، مقدماتی را آماده کردیم تا از هفته آتی جلسات سیاست گذاری و سپس اجرایی را آغاز کنیم  تا همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و بتوانیم طی ماه‌های آتی در  ۵ موضوعی که در آن مصوبه بود بهبود جدی مشاهده کنیم.

دولت در بحث شفافیت پیشرو بوده است

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: مسائلی که در ارتباط با بحث شفافیت مطرح می کنند، دولت پیشرو بوده است. ممکن است در جاهایی و در برخی از مراکز و بخش های کشور ملاحاظاتی در بحث شفافیت داشته باشند، که خودشان باید پاسخ بدهند، اما در حوزه دولت اینگونه نیست.

سخنگوی دولت نیز اعلام کردند که شخص رئیس جمهور در این زمینه هیچ درخواست ملاحظه ای نداشتند. در بحث شفافیت دولت قبل از اینکه کسی بخواهد، در حوزه هایی که نیاز به شفافیت بوده است اقدامات لازم را انجام داده است و از نظر بنده نیز اقدامات خوبی بوده است. به صورت مرتب نیز اعلام شده است. هم وزیر اقتصاد گفتند و هم سخنگوی دولت بیان کردند.

بی‌قانون، نمی‌تواند در حوزه‌های قانونی فعالیت کند

 محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد درباره روناک یوسفی توضیح داد: هر کس به قوانین جمهوری اسلامی احترام نگذارد طبیعتا نمی‌تواند در حوزه‌های قانونی فعالیت کند مگر رفع مانع شود. ما این موضوع را محکم بیان کرده‌ایم و همچنان بر آن تاکید داریم.

او درباره ایجاد سکوی دائم فروش لباس اسلامی توضیح داد: این اتفاق در ۱۵ استان رخ داده است و دوستان ما در شورای فرهنگ عمومی و کارگروه مد و لباس با حضور در استان ها اقدام به افتتاح این سکوها کرده اند. بعد از جلسه قرارگاه زیست عفیفانه که به ریاست ریاست‌جمهوری برگزار شد، تمهیداتی اندیشیده شده و تلاش ما این است که دسترسی مردم به لباس و پوشاک مناسب، هموار شود. بسیاری از بانوان و آقایان گلایه دارند که لباس مناسب پیدا نمی‌شود که ما در حال رفع این مشکل هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد درباره آخرین وضعیت تدوین سند ملی موسیقی گفت: تصویب این سند در شورای هنر پس از ۴۵سال، اتفاق خیلی مهمی بود. مصوبات شورای هنر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به مدت دو هفته برای بررسی فرصت دارند. اگر کمتر از ۳ نفر از اعضا اعتراض کنند، این به عنوان مصوبه تلقی می شود. بعد از اینکه این مصوبه را ارسال کنیم، دو هفته در اختیار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می گیرد و اگر اعتراضی بود، برسی می‌شود و اگر اعتراضی نبود توسط رئیس‌جمهور ابلاغ می شود.