به گزارش اکوایران، ایالات متحده گفت که از اعلام نماینده روسیه مبنی بر اینکه مسکو تصویب معاهده 1996 خود را که آزمایش تسلیحات هسته‌ای را ممنوع کرده بود، لغو خواهد کرد، «نگران» شده است.

به نقل از الجزیره، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBTO) روز جمعه گفت که مسکو تصویب این پیمان را لغو خواهد کرد. اعلامیه اولیانوف به تنش‌ها بین بزرگترین قدرت‌های تسلیحات هسته‌ای جهان در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین و حمایت نظامی ایالات‌متحده از کیف افزود.

اولیانوف در شبکه‌های اجتماعی گفت: «روسیه قصد دارد تا تصویب معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای [CTB)) را لغو کند».

«هدف این است که با ایالات‌متحده که معاهده را امضا کرده است، اما آن را تصویب نکرده است، برابر باشد. لغو به معنای قصد از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای نیست.»

اگرچه واشنگتن معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای را امضا کرده است اما تصویب نکرده است، با این وجود از سال 1992 تعلیق در انفجارهای آزمایشی تسلیحات هسته‌ای را رعایت کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اعلامیه روسیه گفت که از این اقدام «نگران» شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: «ما از اظهارات سفیر اولیانوف در وین ناراحت هستیم.»

وزارت امور خارجه گفت: «اقدامی مانند این از سوی هر کشور عضو، بی‌جهت هنجارهای جهانی علیه آزمایش مواد منفجره هسته‌ای را به خطر می‌اندازد».

وزارت امور خارجه افزود: «روسیه نباید «کنترل تسلیحات و لفاظی‌های غیرمسئولانه هسته‌ای را در تلاشی ناموفق برای اجبار سایر کشورها به کار گیرد» و به نظر می‌رسد که هدف مسکو برای خروج از تصویب این معاهده تحت فشار قرار دادن ایالات متحده و سایر کشورها بوده است. که از اوکراین در مبارزه با نیروهای روسیه حمایت می کنند.»

بیانیه اولیانوف یک روز پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که مسکو می‌تواند تصویب این معاهده را دوباره ارزیابی کند.

پوتین روز پنج‌شنبه در نشستی با حضور کارشناسان امور خارجی خاطرنشان کرد که ایالات‌متحده معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای 1996 را امضا کرده است اما تصویب نکرده است، در حالی که روسیه آن را امضا کرده و همچنین آن را تصویب کرده است. پوتین گفت که روسیه ممکن است موضع خود را طوری تنظیم کند که منعکس کننده موضع ایالات متحده باشد.

او گفت: «از لحاظ نظری، ممکن است ما این تصویب را لغو کنیم. این به اعضای دومای ایالتی بستگی دارد.»

پوتین همچنین گفت که در حالی که برخی در مورد نیاز روسیه به انجام آزمایش‌های هسته‌ای بحث کرده‌اند، او هنوز نظری در این زمینه نداشته است.

او گفت: «من هنوز آماده نیستم بگویم که آیا انجام آزمایش برای ما ضروری است یا خیر.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا لغو ممنوعیت روسیه راه را برای از سرگیری آزمایش‌های بمب هسته‌ای هموار می‌کند، به خبرنگاران گفت: «این به معنای بیانیه‌ای درباره قصد از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای نیست».

پسکوف گفت که لغو تصویب این ممنوعیت توسط روسیه «وضعیت را به یک مخرج مشترک» با ایالات متحده می‌رساند.

فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز جمعه گفت: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از همه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای خواست تا علناً بر توقف آزمایش‌های هسته‌ای و تعهد خود به پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای تاکید کنند.

رابرت فلوید، مدیر اجرایی پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای که بر پایبندی به این پیمان نظارت دارد، در بیانیه‌ای گفت: «اگر یکی از کشورهای امضاکننده در تصویب پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای تجدیدنظر کند، نگران‌کننده و عمیقاً مایه تأسف خواهد بود».

فلوید گفت: «فدراسیون روسیه از همان ابتدا حمایت قوی خود از پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را تأیید کرده است و به مذاکره در مورد معاهده در کنفرانس خلع سلاح کمک کرده است. پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای یک هنجار قدرتمند در برابر آزمایش‌های هسته ای ایجاد کرده است و کمک ارزشمندی به صلح و امنیت بین‌المللی به نفع بشریت دارد. مهم‌تر از همیشه است که ما این همکاری را تقویت کنیم.»