به گزارش اکوایران، در بحبوحه چالش‌ها برای استخدام نیرو و تغییر تمرکز ارتش آمریکا از عملیات [به اصطلاح] ضدتروریسم در خاورمیانه به سمت تهدید چین، پنتاگون آماده انجام یک تعدیل نیروی بحث برانگیز در نیروهای عملیات ویژه ارتش است.

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، ارتش قصد دارد حدود 3000 سرباز یا حدود 10 درصد از نیروهای عملیات ویژه خود را کاهش دهد، که می‌تواند شامل واحدهای کماندویی معروف به «کلاه سبزها» باشد که برخی از خطرناک‌ترین و حساس‌ترین مأموریت‌های ارتش آمریکا را در سراسر جهان- از جنگل‌های ویتنام تا کوچه پس کوچه‌های بغداد- انجام داده‌اند.

این تعدیل‌ها ارتش را قادر می‌سازد تا توازن مجددی به سمت نیروهای زمینی بزرگ متعارف برقرار کند، که در یک نبرد بالقوه در آسیا مورد نیاز خواهد بود. اصلاحات در صفوف نیروهای ویژه همچنین به ارتش کمک می‌کند تا با کمبود استخدام در دیگر بخش‌ها مقابله کند. اما مخالفان تعدیل نیرو، به‌ویژه افسران ارشد عملیات ویژه، استدلال کرده‌اند که این کاهش‌ها می‌تواند مانع روند آموزش شرکای آمریکا از جمله ارتش اوکراین و تایوان شود و توانایی واحدهای نخبه ارتش را برای پاسخ به بحران‌ها محدود کند.

max1200

مقامات ارتش ایالات متحده گفتند که ارتش عمدتاً قصد دارد نیروهای عملیات ویژه را در نقش‌های پشتیبانی کاهش دهد؛ مانند جنگ روانی، امور غیرنظامی، اپراتورهای اطلاعاتی، نیروهای ارتباطی، تدارکات و سایر عوامل به اصطلاح تسهیل‌گر. این تعدیل نیرو به دنبال تخصیص مجدد بیش از 700 نیروی عملیات ویژه از ارتش و سایر بخش‌ها در سال گذشته خواهد بود. در مجموع، کاهش در مجموعه فرماندهی عملیات ویژه پنتاگون از سال گذشته به حدود 3700 سرباز می‌رسد.

به طور گسترده‌تر، این کاهش‌ها آغاز عصر جدیدی برای پنتاگون خواهد بود. ایالات متحده که مدت‌ها در عراق، افغانستان و سایر مناطق خاورمیانه درگیر بوده است، به شدت به نیروهای عملیات ویژه متکی بوده است؛ به عنوان نیروی پیشرو برای مبارزه با تروریسم و اجرای عملیات‌ها علیه گروه‌های شبه‌نظامی.

عملیات‌های حساس و خطرناک

نیروهای ویژه متفقین به طور گسترده در جنگ جهانی دوم جنگیدند و واحدهای ویژه ارتش از همان ابتدا به ویتنام اعزام شدند و به جنگجویان ویتنام جنوبی آموزش و مشاوره دادند.

بر اساس گزارش اخیر، از زمان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، فرماندهی عملیات ویژه که شامل تکاوران نیروی دریایی، نیروی شناسایی ویژه تفنگداران دریایی، اپراتورهای ویژه نیروی هوایی و دیگران نیز می‌شود، از 45،000، به حدود 75،000 نفر افزایش یافته است. نیروها و کارکنان پشتیبانی غیرنظامی عملیات ویژه اکنون در حدود 80 کشور فعال هستند.

فرماندهی عملیات ویژه مسئول یافتن و کشتن اسامه بن لادن، حمله زمینی در سوریه که منجر به کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش شد، و نجات جسیکا لینچ در سال 2003 در عراق و صدها عملیات حساس و خطرناک دیگر در طول سال‌ها بوده است.

im-862766

واحدهای عملیات ویژه ایالات متحده به آموزش نیروها در تایوان کمک کرده‌اند. پرسنل نظامی تایوانی در مانور فرود آبی خاکی در یلان، تایوان، در ماه مه

به گفته مقامات، از آنجایی که ایالات متحده بیشتر بر رقابت به اصطلاح قدرت‌های بزرگ با چین متمرکز شده است، برخی از سیاست گذاران نیاز کمتری به نیروهای فوق آموزش دیده و متخصص می‌بینند. در عوض، آنها طرفدار تخصیص منابع بیشتر به نیروهای متعارفی هستند که انتظار می‌رود در درگیری میان دو قدرت هم‌رده کارآمدتر باشند. پنتاگون حضور خود در خاورمیانه را کاهش داده است و پایگاه‌های متعدد آمریکایی را که نماد جنگ واشنگتن علیه تروریسم و سکویی برای برخی از مأموریت‌های عملیات ویژه بودند، نیمه خالی گذاشته است.

اکثر افسران ارشد عملیات ویژه، از جمله ژنرال برایان فنتون، فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش و کریستوفر مایر، دستیار وزیر دفاع در عملیات‌های ویژه و درگیری‌های کم شدت، با این تعدیل نیروها مخالفت کرده‌اند، با این نگرانی که کاهش‌ پرسنل باعث تضعیف انعطاف‌پذیری می‌شود که این فرماندهی برای مبارزه با تروریسم و آموزش کشورهای شریک به آن نیاز دارد. یک منبع در نیروهای ویژه گفت: «به همین دلیل است که ارتش اوکراین در برابر روس‌ها اینقدر کشنده بوده است – این غیرقابل انکار است، چرا باید این را کاهش دهیم؟ هر کسی می‌تواند ماشه را فشار دهد، اما برای اینکه هدف را بزنید، باید آموزش دیده باشید.»