به گزارش اکوایران، صبح روز شنبه ۱۵ مهر بود که رسانه‌ها خبر دادند حماس به اسرائیل حمله کرده است. به گفته مقامات حماس، این گروه در ۲۰ دقیقه نخست جنگ، بیش از ۵ هزار موشک و راکت به سوی رژیم صهیونیستی پرتاب کرده است.

تا عصر همین روز، رسانه‌ها اعلام کردند بیش از ۱۰۰ اسرائیلی در این عملیات که «طوفان الاقصی» نام گرفته، جان خود را از دست دادند. اسرائیل هم حمله تلافی‌جویانه خود را با عنوان «شمشیر آهنین» بلافاصله آغاز کرد که باعث شد تا عصر روز شنبه، بیش از ۱۹۸ فلسطینی کشته شوند.

بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل واکنش سختی به این اتفاق غافلگیرکننده نشان داد و گفت: «ما در جنگ هستیم». او ضمن اشاره به اقدامات تلافی‌جویانه، تاکید کرد که اسرائیل در این جنگ پیروز می‌شود.

واکنش‌های کشورهای مختلف عمدتا در دو دسته قرار می‌گیرند. برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا و اروپا، ضمن حمایت از اسرائیل، این اقدامات حماس را تروریستی اعلام کرده‌اند.

کشورهای عربی مخالفت خود را با اسرائیل اعلام کرده‌اند. برای مثال قطر به صورت صریح و شفاف اعلام کرده که اسرائیل مسئولیت این اتفاقات را بر عهده دارد چرا که اشغالگری کرده است.

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که طی این حمله مطرح شد این بود که حماس اعلام کرد این اقدام، در عین‌حال پیامی برای آن دسته از کشورهای عربی بود که عادی‌سازی در روابط با اسرائیل را جست‌وجو می‌کردند.

در این ویدیو، به واکنش‌های مختلف نسبت به اقدام حماس و تنش میان اسرائیل و فلسطین و همچنین اثرات این اقدامات بر سیاست‌های منطقه پرداخته شده است.