به گزارش اکوایران، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفت که به ناو هواپیمابر فورد دستور داده است تا پس از درگیری میان اسراییل و غزه به سمت شرق مدیترانه حرکت کند تا آماده کمک به اسرائیل باشد. گزارش شده است که در میان کشته‌شدگان و مفقودان، آمریکایی‌ها نیز هستند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، یواس‌اس جرارد فورد، جدیدترین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا، و تقریباً 5000 ملوان و عرشه هواپیمای جنگی آن، با رزمناوها و ناوشکن‌ها همراه می‌شوند تا در یک نمایش قدرت ادعایی، آماده پاسخگویی به هر چیزی از جمله جلوگیری از رسیدن سلاح‌های اضافی به حماس و انجام نظارت باشند.

این استقرار گسترده نشان‌دهنده تمایل ایالات متحده برای جلوگیری از هرگونه گسترش منطقه‌ای درگیری است. اما کابینه اسرائیل روز یکشنبه رسما اعلام جنگ کرد و برای «گام‌های نظامی مهم» برای مقابله به مثل علیه حماس چراغ سبز نشان داد.

به گفته یک مقام آمریکایی، گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که حداقل چهار شهروند آمریکایی در این حملات کشته شده‌اند و هفت نفر دیگر مفقود شده‌اند. به گفته این مقام رسمی که به شرط ناشناس ماندن در مورد گزارش‌های اولیه دریافت شده توسط سفارت ایالات متحده در بیت‌المقدس صحبت کرد، اعداد در نوسان بودند و ممکن است با تنظیم بررسی کامل‌تر تغییر کنند. به گفته این مقام، اکثر، اگر نگوییم همه، کشته‌شدگان یا مفقود شده‌ها شهروندی دوگانه آمریکایی-اسرائیلی دارند.

ایالات‌متحده به همراه فورد، رزمناو یواس‌اس نورماندی و ناوشکن‌های یواس‌اس توماس هادنر، یو اس‌اس رمج، یواس‌اس کارنی و یواس‌اس روزولت را می‌فرستد و در حال اضافه کردن F-35، F-15، F-16 و A-10 اسکادران هواپیمای جنگنده در منطقه است.

آستین در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده نیروهای آماده‌ای را در سطح جهانی برای تقویت بیشتر و بازدارندگی در صورت لزوم حفظ می‌کند.»

علاوه بر این، دولت بایدن «به سرعت تجهیزات و منابع اضافی از جمله مهمات را در اختیار نیروهای دفاعی اسرائیل قرار خواهد داد.» آستین گفت که اولین کمک‌های امنیتی امروز حرکت می‌کند و در روزهای آینده می‌رسد.

ناو هواپیمابر مستقر در نورفولک، ویرجینیا قبلاً در دریای مدیترانه بود. هفته گذشته این ناو در حال انجام تمرینات دریایی با ایتالیا در دریای ایونی بود. این ناو در اولین استقرار کامل خود است.

حمایت کامل کنگره آمریکا از اسرائیل

مقامات ارشد پنتاگون و وزارت امور خارجه یکشنبه شب به سناتورها اطلاع دادند و چاک شومر، رهبر اکثریت گفت که به آنها اطمینان داده شده است که ایالات متحده «هر آنچه را که نیاز دارند» به اسرائیل می‌دهد.

این سناتور دموکرات نیویورک در بیانیه‌ای پس از جلسه توجیهی طبقه‌بندی نشده گفت: «از نمایندگان وزارت دفاعمان پرسیدم که آیا آنها هر آنچه را که نیاز دارند به اسرائیل می‌دهند یا خیر، و من خوشحال شدم که آنها پاسخ مثبت دادند و حمایت‌هایشان افزایش می‌یابد. من از آنها پرسیدم که آیا هرگونه درخواستی را که اسرائیل ارائه کرده است رد کرده‌اند یا خیر، آنها پاسخ منفی دادند. من از آنها خواستم اطمینان حاصل کنند که اسرائیل همه چیزهایی را که برای محافظت از خود نیاز دارد در اختیار دارد و مجدداً تأکید کردم که سنا آماده است تا نیازهای اضافی را برآورده کند.»

بر اساس بیانیه کاخ سفید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در یک تماس تلفنی درباره به اسارت گرفتن اسرائیلی‌ها گفتگو کردند. کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهور، نتانیاهو را در جریان تلاش‌های دیپلماتیک ایالات‌متحده قرار داد و گفت که کمک‌های بیشتری به نیروهای اسرائیلی در راه است و در روزهای آینده کمک‌های بیشتری در راه خواهد بود.

به عنوان بخشی از تلاش ایالات‌متحده برای جلوگیری از تشدید بیشتر، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه روز یکشنبه با همتایان خود از عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی گفتگو کرد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌های جداگانه‌ای در مورد این سه تماس گفت، در هر تماس، او «تداوم تعامل» هر کشور را تشویق کرد و «بر تمرکز بی‌وقفه ایالات متحده بر توقف حملات حماس و تضمین آزادی همه گروگان‌ها تاکید کرد.»

در کنگره، مجلس نمایندگان آمریکا در حال آماده‌سازی قطعنامه‌ای دو حزبی است که می‌گوید «در کنار اسرائیل می‌ایستد» ​​و جنگ حماس را محکوم می‌کند.

انتظار می‌رود که قطعنامه رهبران کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان یکی از اولین مواردی باشد که پس از انتخاب رئیس جدید مجلس برای رای‌گیری در نظر گرفته شده است.

روند امور در مجلس نمایندگان در حال حاضر پس از برکناری تاریخی کوین مک کارتی، رئیس مجلس و نماینده کالیفرنیا، متوقف شده است.

اکثریت جمهوری‌خواهان قصد دارند روند انتخاب را به صورت خصوصی در یک مجمع در عصر سه‌شنبه آغاز کنند که در آن نامزدها می‌توانند با همکاران خود گفتگو کنند. رقابت واقعی می‌تواند به محض برگزاری جلسه بعدی مجلس در روز چهارشنبه برگزار شود.