به گزارش اکوایران، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه از شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین به خاطر ابتکار کمربند و جاده (BRI) تمجید کرد و از سرمایه‌گذاری جهانی در مسیر دریای شمال دعوت کرد، موضوعی که به گفته او می‌تواند تجارت بین شرق و غرب را عمیق‌تر کند.

به گفته رویترز، پوتین در دومین سفر خود به خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از جنگ اوکراین، از دعوت رهبر چین تشکر کرد و گفت روسیه می‌تواند نقشی کلیدی در احیای جاده ابریشم باستانی در چین بازی کند.

پوتین شی جین‌پینگ را «دوست عزیز» خود خواند و از ابتکار کمربند و جاده برای گرد هم آوردن جهان تمجید کرد.

به گفته رویترز اندکی قبل از شروع سخنرانی پوتین، تعدادی از نمایندگان اروپایی از جمله ژان پیر رافارن، نخست وزیر سابق فرانسه، از اتاق خارج شدند.

پوتین گفت: «روسیه و چین، مانند بسیاری از کشورهای جهان، تمایل به همکاری برابر و سودمند برای دستیابی به پیشرفت اقتصادی پایدار و بلندمدت جهانی و رفاه اجتماعی، در عین احترام به تنوع تمدن و حق هر یک از آنها را دارند.»

پوتین گفت که ابتکار کمربند و جاده با روسیه که به گفته او در حال توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای عبور از بزرگترین کشور جهان، به ویژه از مسیر دریای شمالی، از مورمانسک در نزدیکی مرز روسیه با نروژ به سمت شرق تا تنگه برینگ در نزدیکی آلاسکا می‌رود، مجهز است.

او گفت: «در مورد مسیر دریای شمال، روسیه فقط به شرکای خود پیشنهاد نمی‌دهد که فعالانه از پتانسیل ترانزیتی استفاده کنند، من می گویم: ما از کشورهای علاقه‌مند دعوت می‌کنیم تا مستقیماً در توسعه آن مشارکت کنند و آماده تامین ناوبری، یخ‌شکن و ارتباطات قابل اعتماد هستیم.»

پوتین که در اجلاس‌های قبلی کمربند و جاده شرکت کرده بود، یک هیئت بلندپایه از مسکو را به همراه داشت.

در میان مقامات ارشد روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، که قرار است به زودی به کره شمالی سفر کند، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر، مقام ارشد نفت و گاز و دیمیتری چرنیشنکو، معاون نخست وزیر، از جمله مقامات ارشد روسیه بودند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، ماکسیم اورشکین، دستیار اقتصادی کرملین، یوری اوشاکوف، دستیار سیاست خارجی کرملین، ماکسیم رشتنیکوف، وزیر اقتصاد و ایگور مورگولف، سفیر روسیه در چین نیز در این مراسم حضور داشتند.