به گزارش اکوایران، جنبش جهاد اسلامی در فلسطین (حرکات الجهاد الاسلامی فی فلسطین) یا جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) دومین گروه مسلح بزرگ در غزه است. این گروه یکی از سازش ناپذیرترین جناح‌های فلسطینی محسوب می‌شود و در کرانه باختری نیز فعالیت می‌کند. هفته گذشته نیز گزارش شد که این گروه از لبنان به اسرائیل حمله کرده است. گروه جهاد اسلامی هر گونه روند صلح سیاسی را رد می کند و پیروزی نظامی بر اسرائیل را تنها وسیله دستیابی به هدف خود برای ایجاد یک دولت اسلامی در سراسر اسرائیل، کرانه باختری و غزه می‌داند.

به گفته گاردین، تحلیلگران بر این باورند که جهاد اسلامی فلسطین انبار موشک و خمپاره خود را دارد و یک ماه پیش شاخه نظامی آن، گردان‌های قدس، احتمالاً توانسته چند صد نیرو را به میدان بفرستد. مشخص نیست چه تعداد از نیروهای جهاد اسلامی پس از اینکه بخش قابل توجهی از آن‌ها در حملات 7 اکتبر و پس از 10 روز بمباران غزه توسط اسرائیل زنده مانده‌اند. این گروه ادعا کرده است که ده‌ها اسیر اسرائیلی را در اختیار دارد و تقریباً به طور قطع توانایی‌های رزمی کافی را هم برای شلیک موشک و هم برای مبارزه با نیروهای اسرائیلی که در یک حمله زمینی وارد غزه می‌شوند، حفظ کرده است.

رابطه جهاد اسلامی با حماس چگونه است؟

اگرچه جهاد اسلامی فلسطین اغلب با حماس همکاری نزدیک داشته است، اما همچنان برای این گروه یک رقیب است. تفاوت‌های استراتژیک، ایدئولوژیک و بین فردی مدت‌هاست که مانع از نزدیک شدن واقعی این دو گروه شده است.

جهاد اسلامی فلسطین با ساختار طبقه‌بندی شده، برخلاف بسیج توده‌ای که حماس از آن حمایت می‌کند، همیشه مخفی مانده است. همچنین شبکه رفاهی گسترده یا دخالت در دولت گروه بزرگتر یعنی حماس را ندارد.

جهاد اسلامی و حماس مکرراً بر سر تاکتیک‌ها، مذاکرات و طیفی از موضوعات دیگر با هم درگیر شده‌اند، حتی اگر بسیاری از اهداف نهایی و اعتقادات اصلی آن‌ها یکسان باقی بماند.