به گزارش اکوایران، طی روزهای نخست از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی در مرز غزه و مصر به صف شده بودند تا مجوز ورود به خاک غزه را دریافت کنند. در خاک غزه هم، صدها فلسطینی که درخواست پناهندگی دارند یا آن دسته که از تابعیت کشورهای دیگر برخوردارند، در انتظار بودند تا مرز باز شود و بتوانند از مرز عبور کنند. با این حال، فعلا کامیون‌ها اجازه عبور پیدا کرده‌اند.

مصر تنها کشور عربی است که با غزه مرز مشترک دارد. با این حال، این کشور سال‌هاست که کنترل کامل مرز را در اختیار گرفته و اجازه نمی‌دهد چیزی یا کسی بدون مجوز از این مرز که با نام گذرگاه رفح از آن یاد می‌شود، عبور کند.

از ابتدای جنگ تا کنون، عده زیادی در مرز غزه و مصر صف کشیده‌اند تا بتوانند از خاک غزه خارج شوند. برخی از افراد به دلیل هشدارهای اسرائیل مبنی بر بمباران، به دنبال ترک برخی نواحی هستند اما مصر به این افراد مجوز ورود نمی‌دهد چرا که می‌ترسد بازگشتی در کار نباشد.

عبدالفتاح سی‌سی، رئیس‌جمهوری مصر در پیامی تاکید کرده که فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت مستقل خود در آینده و همچنین برای مبارزه با اسرائیل، باید در خاک خودشان باقی بمانند. در واقع مصر نگران هجوم پناهندگان فلسطینی به خاکش است.

با این حال، باز هم این پرسش مطرح است که حضور فلسطینی‌ها در خاک مصر چه تهدیدی برای مصری‌ها خواهد بود؟ در این ویدیو توضیح داده شده که سی‌سی و سایر مقامات مصری در حقیقت به چه دلیل اجازه ورود فلسطینی‌ها را نمی‌دهند و از چه چیزی احساس نگرانی می‌کنند.