به گزارش اکوایران، ایالات متحده در روز شنبه یک پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را پیشنهاد کرد که طبق آن، بر «حق دفاع» اسرائیل تأکید شده و از ایران می‌خواهد که صادرات تسلیحات به گروه‌های شبه‌نظامیان منطقه را متوقف کند.

به نوشته رویترز، این پیش‌نویس خواستار حفاظت از غیرنظامیان، از جمله کسانی که در تلاش برای رسیدن به امنیت هستند، اشاره کرده و تأکید می‌کند که کشورها باید هنگام واکنش به حملات علیه خود، قوانین بین‌المللی را رعایت کرده و همچنین می‌خواهد که ارسال کمک‌ها به نوار غزه «مستمر، کافی و بدون مانع» ادامه یابد. هنوز مشخص نیست که آیا ایالات متحده قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه را به رأی بگذارد یا نه. برای تصویب، یک قطعنامه حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه یا بریتانیا نیاز دارد.

این اقدام ایالات متحده پس از آن صورت گرفت که روز چهارشنبه متن پیش‌نویس برزیل را وتو کرد که خواستار توقف درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس برای رساندن کمک‌ها به غزه بود.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده با توجیه وتوی روز چهارشنبه به این شورا گفت که در حالی که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا با مقامات خاورمیانه دیدار کرده و بر میانجی‌گری جهت ایجاد دسترسی مردم به کمک‌های بشردوستانه و آزادی اسیران تمرکز دارند، زمان بیشتری برای دیپلماسی نیاز است.

حماس در روز جمعه دو اسیر آمریکایی را آزاد کرد و فردای آن روز اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه از مصر وارد غزه شد.

پس از حمله نیروهای مسلح گروه حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی‌نشین و کشتن ۱۴۰۰ نفر، اسرائیل ادعا کرده که این گروه که بر غزه حکومت می‌کند را نابود می‌کند. از آن زمان، اسرائیل غزه را از هوا بمباران کرده و برای حمله زمینی آماده می‌شود. مقامات فلسطینی می‌گویند بیش از ۴ هزار نفر در این منطقه کشته شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید که بیش از یک میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

متن پیش‌نویس ایالات متحده خواستار هیچ‌گونه توقف یا آتش‌بس در جنگ نیست. این بیانیه از همه کشورها می‌خواهد که تلاش کرده و از سرایت یا گسترش خشونت در غزه به مناطق دیگر منطقه، از جمله با درخواست توقف فوری همه حملات توسط حزب‌الله و سایر گروه‌های مسلح، جلوگیری کنند. گروه حزب الله لبنان که تحت حمایت ایران است، از ۷ اکتبر چندین‌بار در سراسر مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی درگیر شده که مرگبارترین درگیری‌ها از زمان جنگ ۳۳ روزه آن‌ها در سال ۲۰۰۶ بوده است.

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده از ایران می‌خواهد که صادرات تسلیحات به گروه‌های مسلح منطقه از جمله حماس را متوقف کند. ایران حمایت خود از حماس و یک سازمان فلسطینی دیگر به نام جهاد اسلامی را پنهان نکرده است. نمایندگی ایران در سازمان ملل در ۸ اکتبر گفت که تهران در حمله حماس به اسرائیل دست نداشته است.

توماس-گرینفیلد روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده ناامید شده که پیش‌نویس برزیل به «حق اسرائیل برای دفاع از خود» اشاره نکرده است. متن ایالات متحده می‌گوید که اسرائیل بر اساس ماده ۵۱ منشور مؤسس سازمان ملل چنین حقی را دارد.

اسرائیل در نامه‌ای که همزمان با حمله حماس ارسال شد، به شورای امنیت اعلام کرد که «به هر طریقی که لازم باشد برای حفاظت از مردم و حکومت خود در برابر حملات جاری که از نوار غزه سرچشمه می‌گیرد، عمل خواهد کرد». اما دیپلمات‌ها گفته‌اند که به نظر نمی‌رسد که اسرائیل به طور رسمی به ماده ۵۱ استناد کرده باشد.

کشورهای عربی استدلال کرده‌اند که اسرائیل نمی‌تواند اقدامات خود را به عنوان دفاع از خود توجیه کند. محمود دیف‌الله حمود، سفیر اردن در سازمان ملل در روز دوشنبه با استناد به نظر دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۲۰۰۴ درباره دیوار جدایی اسرائیل در اطراف کرانه باختری، به شورای امنیت گفت: «نوار غزه یک سرزمین اشغالی است». او که به نمایندگی از کشورهای عربی صحبت می‌کرد، گفت: «ما نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری را به یاد می‌آوریم که بر اساس آن، اسرائیل حق دفاع از خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را ندارد».

اسرائیل در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که این دیوار برای دور نگه‌داشتن بمب‌گذاران انتحاری ساخته شده است. دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «تهدیدی که اسرائیل آن را علت ساخت دیوار عنوان می‌کند، از داخل آن سرچشمه می‌گیرد و نه خارج از آن. در نتیجه، دیوان به این نتیجه می‌رسد که ماده ۵۱ منشور هیچ ارتباطی به این مورد ندارد». اسرائیل حکم دیوان بین المللی دادگستری را رد کرده است.