به گزارش اکوایران، ماریا کورینا ماچادو، قانونگذار سابق و دشمن دیرینه دولت ونزوئلا، در انتخابات مقدماتی این کشور خود را پیروز اعلام کرد. برتری ماچادو با توجه به روند حضور او در سیاست و اختلافات داخلی و همیشگی اپوزیسیون ونزوئلا موجب شگفتی شد. به نظر می‌رسد پیروزی ماچادو و حضور او در انتخابات سراسری می‌تواند نشان‌دهنده آغاز عصری جدید در سیاست این کشور باشد.

ماریا ماچادو ونزوئلا

ماریا کورینا ماچادو پاریسکا، زاده 7 اکتبر 1967، یک سیاستمدار ونزوئلایی است که از سال 2011 تا 2014 به عنوان عضو منتخب مجلس ملی ونزوئلا خدمت کرد. ماچادو بنیانگذار و رهبر سابق سازمان مدنی داوطلبانه ونزوئلا سوماته، در کنار الخاندرو پلاز بود. در سال 2018، او در لیست 100 زن بی‌بی‌سی قرار گرفت.

ماچادو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012 بود اما در انتخابات مقدماتی در مقابل هنریکه کاپریلس شکست خورد. در جریان اعتراضات ونزوئلا در سال 2014، او یکی از چهره‌های اصلی سازماندهی اعتراضات علیه دولت نیکلاس مادورو بود.

سنین جوانی و تحصیل

ماچادو در 7 اکتبر 1967 در کاراکاس، ونزوئلا به دنیا آمد. او دختر هنریکه ماچادو زولوآگا، تاجر برجسته فولاد و کورینا پاریسکا، روانشناس است. ماچادو 4 خواهر دارد.

او دارای مدرک مهندسی صنایع از دانشگاه کاتولیک آندرس بلو و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مالی از (IESA) مدرسه بازرگانی در کاراکاس است. ماچادو همچنین بخشی از برنامه همکاران جهانی دانشگاه ییل در سال 2009 بود.

نامزدی ریاست جمهوری 2011

در سال 2011، ماچادو نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در سال 2012 آغاز کرد. لس آنجلس تایمز گفت که نام او به عنوان یک نامزد بالقوه مطرح شده است و مایکل شیفتر اظهار داشت که او یکی از رقبای ریاست‌جمهوری آینده است «که می‌تواند به طور موثر چشم اندازی را برای ونزوئلا پس از چاوز ارائه دهد.»

به گزارش فایننشال تایمز، ماچادو چهره جدید اپوزیسیون لقب گرفت که حتی رئیس جمهور هوگو چاوز نیز از رویارویی با او در انتخابات ریاست‌جمهوری 2012 صحبت کرده است. در این زمان بود که حضور او به عنوان یک مخالف جدی چاوز به رسمیت شناخته شد.

اعتراضات 2014 ونزوئلا

ماچادو یکی از رهبران اعتراضات مخالفان علیه نیکلاس مادورو در تظاهرات سال 2014 ونزوئلا بود. کنگره ونزوئلا در 18 مارس 2014 خواستار تحقیقات جنایی از ماچادو به دلیل ارتکاب جرائمی از جمله خیانت به دلیل مشارکت در اعتراضات ضد دولتی شد. ماچادو در پاسخ به اتهاماتی که علیه او مطرح شده بود گفت: «در یک دیکتاتوری، هر چه رژیم ضعیف‌تر باشد، سرکوب بیشتر می‌شود.»

در نوامبر 2014، مقامات دولتی اعلام کردند که ماچادو قرار است در 3 دسامبر 2014 به طور رسمی متهم اعلام شود. ماچادو و دیگران اظهار داشتند که این اتهامات نادرست است و توسط دولت ونزوئلا برای منحرف کردن توجه از مشکلات اقتصادی ونزوئلا و نظرسنجی‌هایی که میزان محبوبیت مادورو را نشان می‌دهد ایجاد شده است.

ماچادو در سال 2019 در مصاحبه‌ای درباره انتخابات تاکید کرد که علاقه‌ای به انتخابات مقدماتی اپوزیسیون ندارد و گفت که «هدف من این است که مادورو را بیرون برانم و بتوانم رژیم را با استفاده از تمام نیرو شکست دهم.»

او گفت: «در اینجا فقط دو گزینه وجود دارد، ما با اکثریتی بزرگ پیروز می‌شویم یا مادورو انتخابات را می‌دزدد.»

ماریا ماچادو ونزوئلا

انتخابات 2023

در 14 آگوست 2022، ماچادو شرکت خود را در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در سال 2023 تایید کرد. در 15 مارس، او رسماً مبارزات انتخاباتی خود را از ایالت مریدا آغاز کرد.

ماچادو در 30 ژوئن 2023، پس از درخواست خوزه بریتو، سیاستمدار ونزوئلایی، به دلیل حمایتش از تحریم‌های دولت مادورو، توسط بازرس کل ونزوئلا از تصدی پست‌های دولتی به مدت پانزده سال منع شد.

بازرس او را به جرائم ادعایی خوان گوایدو مرتبط دانست و همچنین او را به حمایت از تحریم‌ها علیه ونزوئلا متهم کرد.

در حالی که اکثر احزاب اپوزیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته را پس از زندانی شدن یا ممنوعیت نامزدی برخی از نامزدهایشان تحریم کردند، تصمیم گرفتند در انتخابات سال 2024 شرکت کنند. نتیجه این تصمیم برتری خیره کننده ماچادو بود.

ماچادو پس از برتری در انتخابات مقدماتی گفت: «از امشب ما یک جنبش بزرگ در راستای اتحاد بزرگ ملی، برای دگرگونی ونزوئلا را آغاز می‌کنیم.»

او افزود: «امروز یک مأموریت به من محول شد و من با ونزوئلایی‌ها تعهد به اهمیت به این مأموریت را می‌پذیرم.»

در حال حاضر مشخص نیست که آیا ممنوعیت ماچادو از حضور در مشاغل دولتی قبل از انتخابات برداشته خواهد شد یا خیر.