به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش رسانه دولتی روسیه تاس و بیانیه حماس، یک هیات حماس در مسکو با یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفتگو کرده است. تاس گفت که مذاکرات بر آزادی اسرای حماس و همچنین تخلیه شهروندان روسی از غزه متمرکز بوده است.

به گفته سی‌ان‌ان، موسی ابومرزوق، معاون دفتر سیاسی حماس و باسم نعیم، یکی دیگر از رهبران ارشد حماس مستقر در غزه، از جمله هیات بازدید کننده بودند که با میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه ریاست جمهوری در خاورمیانه و آفریقا دیدار کردند.

تاس به نقل از وزارت خارجه گفت که مذاکرات به عنوان بخشی از موضع روسیه انجام شده است که خواستار «آزادی فوری اسرای خارجی مستقر در نوار غزه» است.

وزارت امور خارجه افزود: «موضوعات مربوط به اطمینان از تخلیه اتباع روس و سایر اتباع خارجی از خاک فلسطین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت».

بر اساس بیانیه حماس، هیات حماس از مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قدردانی کرد و بر نیاز جامعه بین‌المللی به «ایفای مسئولیت های خود در برابر جنایت نسل کشی توسط اسرائیل» تاکید کرد.

در بیانیه حماس آمده است: «آقای بوگدانوف موضع کشورش را در حمایت از حقوق مردم فلسطین بیان کرد و تلاش های کشورش را با طرف‌های مربوطه با هدف آتش بس، باز کردن گذرگاه ها و رساندن کمک های بشردوستانه (به غزه) نشان داد.»

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه اسرائیل، اسرائیل دیدار مقامات روسیه با مقامات ارشد حماس را محکوم کرد.

وزارت خارجه اسرائیل این دیدار را محکوم کرد.

روز پنجشنبه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که حدود 1000 شهروند روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) درخواست تخلیه از غزه کرده‌اند.

کشورهای عضو سی‌ای‌اس شامل ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان هستند.