به گزارش اکوایران، به گفته 5 مقام آمریکایی، دولت بایدن از اسرائیل خواسته تا در برنامه‌های خود برای حمله زمینی بزرگ به نوار غزه تجدیدنظر کند و به جای آن، عملیات «جراحی مانند» بیشتری را با استفاده از هواپیماها و نیروهای عملیات ویژه که حملات دقیق و هدفمند به اهداف و زیرساخت‌های حماس را انجام می دهند، انتخاب کند.

نگران از پیامدهای احتمالی حمله زمینی همه‌جانبه

به گزارش واشنگتن‌پست، این مقامات که به شرط ناشناس ماندن برای گفتگو در مورد موضوعات حساس دیپلماتیک صحبت کردند، گفتند که مقامات دولت آمریکا به شدت نگران پیامدهای احتمالی یک حمله زمینی کامل شده‍‌اند و به طور فزاینده‌ای تردید دارند که این حمله به هدف اعلام شده اسرائیل برای از بین بردن حماس دست یابد. یکی از مقامات گفت، آن‌ها همچنین نگران هستند که این امر می‌تواند مذاکرات برای آزادی نزدیک به 200 اسیر را از مسیر خود خارج کند، به ویژه اینکه دیپلمات‌ها فکر می کنند در روزهای اخیر پیشرفت‌های «قابل توجهی» برای آزادی تعدادی از آنها، و احتمالاً برخی از آمریکایی‌ها داشته‌اند.

مقامات مذکور به واشنگتن پست گفتند که دولت بایدن همچنین نگران است که تهاجم زمینی ممکن است منجر به تلفات متعدد در میان غیرنظامیان فلسطینی و همچنین سربازان اسرائیلی شود و به طور بالقوه باعث تشدید شدید خصومت‌ها در منطقه شود. مقامات آمریکایی تصور می‌کنند که یک عملیات هدفمند برای مذاکرات برای آزادی اسرا مساعدتر است، احتمال کمتری دارد که تحویل کمک‌های بشردوستانه را قطع کند، برای غیرنظامیان کم‌تر مرگبار است و احتمال کم‌تری را برای جنگ گسترده‌تری در منطقه ایجاد می‌کند.

فشار افکار عمومی در اسرائیل

در لحظه‌ای که بسیاری از اسرائیلی‌ها نسبت به حملات 7 اکتبر حماس احساس خشم و اندوه دارند، فشار عمومی قابل‌توجهی از سوی اسرائیلی‌ها بر مقامات این رژیم برای تهاجم زمینی گسترده به غزه وارد شده است. مقامات اسرائیلی روز جمعه گفتند که عملیات زمینی را گسترش داده‌اند، اما دامنه یا ماهیت این گسترش نامشخص است.

در انظار عمومی، جو بایدن و مقامات ارشد او حمایت خود را از یک حمله زمینی برنامه‌ریزی شده در صورتی که اسرائیل به این نتیجه برسد که بهترین اقدام آن است، اعلام کرده اند، در حالی که افزوده‌اند آنها «سوالات سخت» در مورد این ایده می‌پرسند. این توصیه خصوصی یک انحراف قابل توجه از موضع عمومی دولت بایدن به نظر می‌رسد و تغییر متمایزی از موضع کاخ سفید در روزهای بلافاصله پس از حمله حماس علیه اسرائیل به تصویر می‌کشد.

تغییر موضع؛ عمل جراحی؟

کاخ سفید از اظهار نظر در مورد فشار دولت برای انجام عملیات جراحی مانند به جای تهاجم زمینی تمام عیار خودداری کرد، تلاشی که قبلاً گزارش نشده بود. مقامات به اظهارات بایدن اشاره کردند مبنی بر اینکه اسرائیل تصمیمات نظامی خود را می‌گیرد.

اما دست اندرکاران می‌گویند که تغییر موضع دولت بایدن غیرقابل انکار و عمدی است. آنها به وضوح از اولین واکنش «ما پشت شما را داریم. ما هر کاری بخواهید انجام خواهیم داد.» به «شما واقعاً باید در استراتژی خود تجدید نظر کنید.» تغییر کرده‌اند و این کار را با دقت انجام می‌دهند.

علی‌رغم هشدارهای خصوصی آن‌ها، مقامات آمریکایی اطمینان زیادی ندارند که اسرائیل قصد خود برای انجام یک حمله زمینی در مقیاس وسیع را تغییر دهد. اگرچه ایالات متحده اهرم قابل توجهی بر اسرائیل به عنوان بزرگترین حامی نظامی، سیاسی و اقتصادی خود دارد، اما مقامات ایالات متحده تهدیدی برای لغو حمایت یا تحمیل هرگونه عواقبی بر اسرائیل در صورت پیشبرد برنامه‌های خود نکرده‌اند.

برعکس، دولت بایدن در تلاش است تا بسته امنیتی 14 میلیارد دلاری جدیدی برای اسرائیل فراهم کند تا موشک‌های رهگیر گنبد آهنین و مهمات آن را دوباره پر کند و کمک‌های مالی نظامی بیشتری را تامین کند.

حملات محدود زمینی

از آنجایی که مقامات ایالات متحده ترجیح خود را برای عملیات سبک‌تر اعلام کرده‌اند، نیروهای اسرائیلی در روزهای اخیر حملات محدودی به غزه انجام داده‌اند، اگرچه مشخص نیست که این حملات در پاسخ به اصرار واشنگتن بوده است.

untitled

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که یک حمله هدفمند و از دریا در جنوب نوار غزه علیه زیرساخت‌های نظامی حماس انجام شده است. ارتش اسرائیل گفت، یک حمله زمینی اوایل صبح پنجشنبه، برای حمله به مواضع پرتاب موشک حماس، آشکار کردن مواضع دشمن و «آماده کردن زمینه برای مراحل بعدی جنگ» طراحی شده بود.

مقامات آمریکایی گفتند که به اسرائیل توصیه می‌کنند که چنین حملاتی را به عنوان بخش مرکزی استراتژی خود برای «در دام انداختن حماس» اتخاذ کند. اما اسرائیل آنها را به عنوان بخشی از «آماده‌سازی برای مراحل بعدی نبرد» معرفی کرده است، که اشاره‌ای آشکار به حمله زمینی تمام عیار است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز جمعه گفت که اسرائیل در حال گسترش عملیات زمینی خود است، اما او حمله را اعلام نکرد یا نگفت که نیروها وارد غزه شده‌اند.

فراتر از عملیات مستشاری؟

مقامات وزارت دفاع ایالات متحده اخیراً تیمی از افسران از جمله افسر سه‌ستاره تفنگداران دریایی، جیمز گلین را به اسرائیل اعزام کرده اند تا توصیه‌هایی در مورد نحوه انجام عملیات نظامی در محیط شهری ارائه دهند. اگرچه گلین در عملیات‌های متعارف در جنگ عراق به عنوان یک پیاده نظام خدمت کرد، اما تجربه عمیقی در مبارزه شهری دارد و رهبری یک گروه عملیات ویژه را بر عهده داشت که شبه نظامیان داعش را در عراق و افغانستان در سال 2017 و 2018 شکار کرد.

سرتیپ ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز سه‌شنبه گفت که گلین و همکارانش «برای کمک به مقامات اسرائیلی برای فکر کردن درباره انواع سؤالاتی که باید در حین انجام برنامه‌ریزی‌شان، از جمله مشاوره در مورد کاهش تلفات غیرنظامیان، در نظر بگیرند، اعزام شدند». مقامات پنتاگون در پاسخ به این سوال که آیا آنها توصیه می‌کنند که اسرائیل به حملات جراحی مانند تکیه کند، از اظهار نظر خودداری کردند اما این ایده را رد نکردند.

باتلاقی بی‌پایان؟

گفته می‌شود،  با گذشت روزها و گزارش مقامات اسرائیلی به واشنگتن در مورد برنامه‌های خود، مقامات آمریکایی به شدت نگران شدند که حمله زمینی به باتلاقی بی‌پایان تبدیل شود. پس از سفر لوید آستین وزیر دفاع به اسرائیل در 13 اکتبر، رهبران پنتاگون شروع به در میان گذاشتن نگرانی‌های خود با وزارت خارجه کردند.

untitled

سه روز بعد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، جلسه‌ای نزدیک به هشت ساعته با کابینه جنگی اسرائیل در تل آویو برگزار کرد و دیپلمات‌های آمریکایی با نگرانی از اینکه اسرائیلی‌ها یک برنامه نظامی درست و قابل اجرا تهیه نکرده‌اند، جلسات را ترک کردند.

اگرچه در این نشست به ظاهر بیشتر به موضوعات بشردوستانه پرداخته شد، اما مقامات درباره استراتژی نظامی نیز بحث کردند و مقامات آمریکایی بیشتر نگران دورنمای تشدید تنش در منطقه بودند.

آنها به ویژه نگران بودند که یک حمله گسترده، پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه را در معرض خطر گروه‌های نیابتی قرار دهد و شانس رویارویی نظامی مستقیم بین ایالات متحده و ایران را افزایش دهد. پرسنل ایالات متحده در 10 روز گذشته بارها مورد حمله موشکی و پهپادهای تهاجمی قرار گرفته‌اند و بایدن گفت که به ایران هشدار داده که در صورت ادامه آن پاسخ خواهد داد. ایالات متحده در پاسخ به این حمله روز پنجشنبه حملات هوایی را در شرق سوریه آغاز کرد، اما حداقل یک حمله دیگر در روز جمعه در عراق ثبت شد.

توقف بشردوستانه

از آنجایی که تردیدها در مورد توصیه تهاجم زمینی در ایالات متحده و حتی در میان برخی در اسرائیل افزایش یافته است، برخی از قانونگذاران یهودی دموکرات خواستار توقف بشردوستانه در خشونت‌ها برای ورود کمک ها به غزه شده‌اند. نمایندگان جیمی بی راسکین، سارا جیکوبز و سوزان وایلد این هفته بیانیه مشترکی صادر کردند و خواستار چنین توقفی شدند.

قانونگذاران گفتند: «در حالی که ما از تلاش‌های موفقیت آمیز دولت بایدن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح در آخر هفته سپاسگزاریم، واضح است که این کمک ها به تنهایی کافی نیست. 2 میلیون غیرنظامی در غزه بدون دسترسی به آب، غذا، دارو و سوخت نمی‌توانند زنده بمانند و منابع نمی‌توانند بدون توقف موقت درگیری‌ها به کسانی که به آن نیاز دارند دسترسی پیدا کنند تا کارکنان نهادهای بشردوستانه وظایف خود را در امنیت انجام دهند.»

در همین حال، جمهوری خواهان به شدت با هرگونه انتقاد از اقدامات اسرائیل مخالفت کرده و دموکرات‌های لیبرال  را به دلیل زیر سوال بردن تاکتیک‌های اسرائیل محکوم کرده‌اند. الیز استفانیک  که ریاست کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده دارد، این هفته گفت: «عدم ایستادگی در کنار بزرگترین متحد ما، اسرائیل، مبارزه جهانی علیه تروریسم را تضعیف می‌کند».

تغییر لحن محسوس

اما بایدن و مقامات ارشد او در روزهای اخیر به طرز محسوسی لحن عمومی خود را تغییر داده اند. بایدن در اظهاراتی در کاخ سفید بلافاصله پس از این حملات گفت که ایالات متحده هر حمایتی را که لازم باشد از اسرائیل ارائه خواهد کرد و افزود که به نخست وزیر بنیامین نتانیاهو گفته است که «اسرائیل حق دارد از خود و مردمش دفاع کند.»

اما در هفته اول حمله هوایی اسرائیل، ارتش اسرائیل علاوه بر قطع دسترسی به آب و دیگر نیازهای اولیه، 6000 بمب بر روی غزه پرتاب کرد. همزمان با دیدار بلینکن با رهبران مصر، عربستان سعودی، قطر و تشکیلات خودگردان فلسطین، متحدان عرب این نگرانی را تقویت کردند که رنج و مرگ غیرنظامیان باعث خشم مردم آنها شده و شبح بی‌ثباتی گسترده را برانگیخته است.

نگرانی در مورد این بحران در ایالات متحده نیز مشهود بوده است، زیرا لیبرال‌ها به طور فزاینده‌ای در انتقاد از بایدن به دلیل اقدام قوی‌تر برای مهار اسرائیل سخن گفته‌اند.

بایدن، با وجود حمایت صریح خود از اسرائیل، نشانه‌هایی از توجه به این پیام‌ها را نشان داده است. این هفته، او قوی‌ترین اظهارات خود را تا به امروز در مورد اهمیت در نظر گرفتن چشم‌اندازی برای آینده خاورمیانه انجام داد و بر درخواست‌های خود برای راه‌حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین تأکید کرد. بایدن همچنین تاکید کرد که اسرائیل باید تلفات غیرنظامیان را محدود کند، صرف نظر از این که آیا این «باری» برای نیروهای نظامی این کشور ایجاد می کند یا خیر.

بایدن گفت: «وقتی این بحران تمام شد، باید چشم‌اندازی از آینده وجود داشته باشد. و از نظر ما، این باید یک راه حل دو کشوری باشد. و این به معنای تلاش متمرکز همه طرف‌ها - اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها، شرکای منطقه‌ای، رهبران جهانی - برای قرار دادن ما در مسیر صلح است.»

غریزه رئیس جمهور برای احتیاط در مورد حمله گسترده اسرائیل با تاریخچه او در درگیری های قبلی، به ویژه جنگ در افغانستان، مطابقت دارد. در سال 2009، در حالی که دولت اوباما در حال بررسی استقرار ده‌ها هزار نیروی اضافی در آنجا بود، بایدن، معاون رئیس‌جمهور وقت به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد انجام این کار هشدار داد.

اوباما در کتاب خاطرات خود در سال 2020 با عنوان «سرزمین موعود» نوشت بایدن درباره اعزام ده ها هزار سرباز به افغانستان "تردیدهای خود را ابراز کرده است" و توصیه کرده است که انجام این کار می تواند ایالات متحده را در باتلاقی عمیق تر فرو ببرد که از بین بردن خود آن دشوار است. اوباما نوشت که او تنها مشاور ارشدی بود که این کار را انجام داد و به فرمانده کل قوا هشدار داد که پنتاگون طیف وسیعی از انتخاب‌ها را به او ارائه نمی‌دهد.

بایدن تنها چند ماه پس از ریاست جمهوری، نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کرد. و به نظر می‌رسید که او با نگاهی اجمالی به بحث افغانستان در حین بازگشت از اسرائیل در این ماه، به خبرنگارانی که با او سفر می‌کردند، گفت که ایالات متحده پس از حملات القاعده در ایالات متحده در 11 سپتامبر 2001 «اشتباهاتی» مرتکب شده است. او گفت: «من به دولت اسرائیل هشدار دادم که از خشم کور نشود.»