به گزارش اکوایران، رسانه‌های روسی و ایرانی روز جمعه گفتند که یک نماینده ارشد ایران پس از گفتگو با دیپلمات‌های روسی، که بر تلاش‌های مسکو برای گسترش نفوذ خود به‌عنوان یک میانجی در آخرین جنگ اسرائیل و حماس تاکید داشت، با نمایندگان حماس در مسکو دیدار کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، بر اساس بیانیه روز جمعه سفارت ایران، علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران در دیدار با موسی ابومرزوق، نماینده حماس، بر ضرورت آتش بس، رفع محاصره نوار غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد. این بیانیه توسط خبرگزاری‌های دولتی روسیه منتشر شده است.

خبرگزاری دولتی ایران ایرنا اعلام کرد که ابومرزوق از حمایت ایران از مردم فلسطین قدردانی کرد.

پیش از این دیدار، ابومرزوق  با دیپلمات‌های روس گفتگو کرد. سفر او به مسکو با انتقاد شدید اسرائیل مواجه شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در مورد آزادی اسرا در نوار غزه و تخلیه خارجی‌ها گفتگو کرده‌اند.

این گفتگوها بر تلاش‌های روسیه برای وارد کردن خود به‌عنوان میانجی پس از تهاجم حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل، حتی با وجود اینکه این کشور همچنان به جنگ خود در اوکراین مشغول است، تأکید داشت. دست کم 19 شهروند روسیه در جنگ اسرائیل و حماس کشته شده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوایل ماه جاری اعلام کرد که مسکو به دلیل روابط دوستانه‌اش با اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌تواند به عنوان میانجی عمل کند و افزود: «هیچ‌کس نمی‌تواند به ما شک کند که به نفع یک طرف بازی می‌کنیم.»

علیرغم این ادعای بی طرفی، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که روسیه قبلا در محکومیت خشونت علیه غیرنظامیان ارائه کرده بود، هیچ اشاره‌ای به حماس نکرده بود. این بیانیه توسط شورا رد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه در واکنش به این موضوع گفت مسکو معتقد است که لازم است تماس با همه طرف‌ها حفظ شود. مشخص نیست که آیا نمایندگان روسیه، ایران و حماس همگی در روز پنجشنبه با هم دیدار کردند یا خیر.

ابومرزوق در اظهاراتی که روز جمعه منتشر شد به خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی گفت که او و دیپلمات‌های روسی در مورد مسائل مربوط به مشکل فلسطین و اینکه چگونه می‌توان به طور مشترک، آینده‌ای را برای منطقه و کل بشریت تعیین کرد که با آنچه ایالات متحده تلاش می‌کند ترسیم کند، متفاوت باشد، گفتگو کردند». او خاطرنشان کرد که دعوت روسیه از حماس «پیامی به تمام جهان است که روسیه حماس را نه تروریستی، بلکه یک جنبش آزادی‌بخش می‌داند که از حقوق مردم خود دفاع می‌کند و جنگی برای عدالت به راه انداخته است.»

مسکو در اظهار نظر درباره جنگ بین اسرائیل و حماس محتاط بوده است، زیرا به طور پیوسته روابط تجاری و روابط امنیتی با اسرائیل را در سال‌های گذشته تقویت کرده است. با این حال، سفر حماس منعکس کننده دیدگاه مسکو در رابطه با این گروه و حامی آن ایران است که برای حفظ نفوذش در منطقه بسیار مهم است.

به گفته اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌المللی مستقر در واشنگتن، برای مسکو، جنگ غزه فرصتی است تا خود را به عنوان یک شریک دیپلماتیک در منطقه‌ای که آن را «از نظر استراتژیک مهم» می‌داند مطرح کند.

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه و اسرائیل به طور پیوسته روابط تجاری و امنیتی خود را گسترش داده‌اند و بسیاری از روس‌ها پس از حمله پوتین به اوکراین به اسرائیل نقل مکان کردند. اما این تهاجم روابط طرفین را مورد آزمایش قرار داد. اسرائیل از کیف حمایت کرد اما از ارائه سلاح به آن امتناع کرد، در حالی که بسیاری از اسرائیلی‌ها از ادعای پوتین مبنی بر اینکه ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور یهودی اوکراین، یک نئونازی است، خشمگین شدند.

جنگ پوتین در اوکراین نیز مسکو را به تعمیق روابط با ایران سوق داده است. 

باقری کنی روز پنجشنبه با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که به عنوان نماینده کرملین در امور خاورمیانه خدمت می‌کند و دیگر دیپلمات‌های ارشد روسیه دیدار کرد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات آنها همچنین بر توقف درگیری‌ها در غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان متمرکز بوده است.