به گزارش اکوایران، بنی گانتز، رئیس حزب وحدت ملی از بنیامین نتانیاهو خواست تا اظهاراتش در مورد مقصردانستن سران نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در حادثه حمله ۷ اکتبر حماس را پس بگیرد. این اولین نشانه از بروز شکاف در کابینه فراجناحی جنگ اسرائیل است.

گانتز می‌گوید: «امروز می‌خواهم از همه نیروهای امنیتی و سربازان ارتش اسرائیل، از جمله رئیس ستاد ارتش اسرائیل، رئیس اطلاعات نظامی، رئیس شین بت حمایت و پشتیبانی کنم. زمانی که ما در جنگ هستیم، رهبری باید مسئولیت‌پذیر باشد، تصمیم بگیرد که کارهای درست را انجام دهد و به گونه‌ای از نیروهای امنیتی حمایت کند که بتوانند خواسته‌های ما را انجام دهند. هر اقدام یا اظهارنظر دیگری به مقاومت مردم و نیروهای آن لطمه وارد می‌کند. نخست‌وزیر باید اظهارات دیروز خود را پس گرفته و دیگر به این موضوع نپردازد».

اواخر شنبه شب، نتانیاهو در پستی در پلتفرم اکس (توئیتر سابق) تأکید کرد که هرگز و در هیچ مرحله‌ای، هیچ هشداری در مورد «نیت جنگی» حماس دریافت نکرده و افزود: «همه سرویس‌های امنیتی، از جمله رئیس اطلاعات نظامی ارتش و رئیس سازمان شین بت بر این عقیده بودند که حماس مهار شده و می‌خواهد به توافق برسد».

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون نیز گفت که نخست‌وزیر با مقصردانستن سرویس‌های امنیتی و دفاعی برای شکست اسرائیل در ۷ اکتبر «از خط قرمز عبور کرد». لاپید در اکس نوشت: «در حالی که سربازان و فرماندهان ارتش اسرائیل شجاعانه علیه حماس و حزب‌الله می جنگند، او سعی می‌کند به جای حمایت از آن‌ها، سرزنششان کند. این گونه تلاش‌ها برای فرار از مسئولیت و مقصردانستن نهادهای امنیتی، ارتش اسرائیل را تضعیف می‌کند. نتانیاهو باید بابت سخنانش عذرخواهی کند».

عداد بیشتری از سیاستمداران اسرائیلی نیز به صف منتقدان اظهارات نتانیاهو پیوستند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و رهبر جناح راستگرای اسرائیل در اکس نوشت: «مشکل ما هشدارهای خاص نیست، بلکه کل تصور اشتباه است. سیاست مهار، بازدارندگی خیالی و خرید صلح موقت به قیمت گزاف، این‌ها پدران همه گناهان هستند». او افزود که «فعلا» جای چنین بحث‌هایی نیست، اما بعدا «زمان زیادی برای یک محاسبه تلخ» وجود خواهد داشت.

از دیگر رهبران اسرائیلی که به انتقاد علیه نتانیاهو پیوستند، گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه سابق و مراو میکائیلی، رئیس حزب کارگر هستند.

نتانیاهو با حذف این بیانیه از اکانت خود، در حرکتی نادر با انتشار پستی در اکس عذرخواهی کرد: «من اشتباه کردم. چیزهایی که بعد از کنفرانس مطبوعاتی گفتم نباید گفته می‌شد و از این بابت عذرخواهی می‌کنم. من از همه رؤسای سرویس‌های امنیتی حمایت کامل می‌کنم. من برای رئیس ستاد ارتش و فرماندهان و سربازان ارتش اسرائیل که در خط مقدم هستند نیرو می‌فرستم».

همچنین در اوایل صبح امروز، دفتر نخست‌وزیری نیز بیانیه‌ای برای توضیح پست حذف‌شده نتانیاهو در اکس منتشر کرد: «به دنبال کنفرانس مطبوعاتی شنبه‌شب، اتهاماتی جدی مبنی بر دریافت هشدارهای خاص توسط نخست‌وزیر درباره جنگ (حمله حماس) تکرار و دوباره مطرح شد. نخست وزیر به این مسئله پاسخ داده و کاملا به اعتماد به نیروهای امنیتی و دفاعی اعتماد دارد».