به گزارش اکوایران، نیروهای سعودی پس از درگیری مرگبار با شورشیان حوثی در حالت آماده باش درآمدند.

به گفته منابع آگاه بلومبرگ، ارتش عربستان سعودی پس از درگیری‌های مرگبار با نیروهای حوثی یمن، در حالت آماده باش قرار گرفته است.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که چهار سرباز سعودی در درگیری با نیروهای حوثی در کوهستانی در جنوب غربی استان جزان در مرز با یمن کشته شدند.

نیروهای دفاعی عربستان سعودی همچنین موشکی را که حوثی‌ها در چند هفته گذشته شلیک کرده بودند، رهگیری و ساقط کردند.

سخنگویان دولت سعودی و نیروهای حوثی بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

کشته‌های سعودی که هفته گذشته روی داد، اولین تلفات شناخته شده برای نیروهای این کشور از زمان آتش‌بس آزمایشی با حوثی‌ها در آوریل سال گذشته است. ریاض در تلاش برای پایان دادن به جنگ با حوثی‌ها بود که در سال 2015 آغاز شد.

پیش از تشدید تنش، با وجود کشته شدن چهار سرباز بحرینی که در ائتلاف سعودی در یک حمله پهپادی حوثی در ماه گذشته کشته شدند، دو طرف در آستانه توافق بودند.

آخرین حادثه در حالی رخ داد که درگیری اسرائیل و حماس باعث افزایش تنش در منطقه شده است. عربستان سعودی به شدت از حملات هوایی اسرائیل به غزه، انتقاد کرده است. 

درگیری‌ها در مرز یمن و عربستان به دنبال شلیک رگبار موشک‌های کروز و پهپادها توسط حوثی‌ها به سمت اسرائیل در 19 اکتبر رخ داد که به گفته پنتاگون توسط یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ رهگیری شد.

به گفته منابع بلومبرگ یکی از این موشک‌ها توسط پدافند هوایی عربستان رهگیری و در داخل خاک این کشور سقوط کرد. ایالات متحده و عربستان سعودی قبلاً دخالت عربستان در توقف این حمله را فاش نکرده بودند. به گفته یکی از این افراد، پروتکل‌های مرتبط با افزایش آمادگی در تمامی شاخه‌های ارتش سعودی در پی شلیک موشک‌های حوثی‌ها فعال شده است.

قرار است خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان برای دیدار با مقامات ارشد دولت بایدن به واشنگتن سفر کند. منابع بلومبرگ گفته‌اند که انتظار می‌رود او در مورد پیامدهای جنگ اسرائیل و حماس و وضعیت یمن بحث کند.

حوثی ها حمایت خود را از حماس ابراز کرده‌اند. در 11 اکتبر، عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی ها، کشورهایی مانند عربستان سعودی را به دلیل تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل محکوم و تهدید کرد که با «همه گزینه‌های نظامی موجود» علیه ایالات متحده تلافی خواهد کرد.

به طور جداگانه، خطوط هوایی اصلی اسرائیل، ال ال، پروازهای خود را بر فراز شبه‌جزیره عربستان کاهش داده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم گزارش داده که عمان که در نوک شبه جزیره عربستان در کنار یمن قرار دارد، حریم هوایی خود را به روی پروازهای اسرائیل بسته است. این روزنامه نگفت که این اطلاعات را از کجا به دست آورده است و مقام هوانوردی غیرنظامی عمان نیز اظهارنظری فوری در مورد این گزارش نداشته است.

عربستان سعودی و عمان تازه در 18 ماه گذشته حریم هوایی خود را به روی ناوگان هوایی اسرائیلی باز کرده‌اند. هیچ یک از این دو کشور به طور رسمی اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند. 

بیشتر خطوط هوایی در اوایل ماه جاری پروازهای خود به اسرائیل را متوقف کردند.