به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی در حال پیش‌بینی مرحله جدیدی از جنگ اسرائیل و حماس در روزهای آینده هستند که در آن اسرائیل مقیاس عملیات هوایی خود را کاهش داده و بر عملیات زمینی تاکتیکی‌تر تمرکز می‌کند.

یک مقام ارشد دولت بایدن به سی‌ان‌ان گفت در حالی که کمک‌های بشردوستانه به غزه ادامه می‌یابد، دولت بایدن انتظار دارد که عملیات هوایی اسرائیل با هدف پاکسازی شبکه وسیعی از تونل‌های زیرزمینی که حماس در آن‌ها فعالیت می‌کند، شاهد «کاهش آنچه دیده‌ایم» و همچنین «تمرکز تاکتیکی بیشتر بر روی زمین» باشد.

به گفته این مقام، دولت در گفتگو با اسرائیل «بسیار مستقیم در مورد تصمیمات زمان جنگ، سنجیدن و پرسیدن سؤالات سخت» بوده است، حتی در شرایطی که عملکرد ارتش اسرائیل انتقادات بین‌المللی را به دلیل هدف قرار دادن کمپ آوارگان جبالیا در شمال غزه به دنبال داشته است. نیروهای دفاعی اسرائیل مدعی شده‌اند که این حمله یک فرمانده حماس را هدف قرار داده بود که در یک پناهگاه زیرزمینی پنهان شده بود و زمانی که مجتمع منفجر شده است احتمالاً ساختمان‌های مجاور فرو ریخته است.

این مقام ارشد دولت در پاسخ به این سوال که دولت بایدن چه زمانی ممکن است مجبور به درخواست آتش‌بس شود -چیزی که تاکنون از انجام آن امتناع کرده است - گفت که با توجه به مقیاس و ماهیت حملات حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، آتش‌بس مناسب نیست. به ادعای او: «یک گروه [به زعم او] تروریستی 200 نفر را اسیر می‌گیرد و 1400 نفر را می‌کشد و زیر تونل‌ها پنهان می‌شود، آتش‌بس واقعاً کلمه‌ای نیست که بتوان از آن استفاده کرد.»

این مقام بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده فعالانه از اسرائیل می‌خواهد تا توقف‌های به اصطلاح بشردوستانه را وضع کند و به اسرائیل تاکید می‌کند که با وجود اینکه حق دفاع از خود را دارد، باید به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشد.

در نهایت، این مقام ادعا کرد: «فکر می‌کنم  آتش‌بس به این بستگی دارد که اسرائیلی‌ها احساس امنیت کنند و اطمینان حاصل کنند که چنین چیزی تکرار نخواهد شد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در برابر درخواست‌ها برای آتش‌بس، از جمله در سازمان ملل، مقاومت کرده است و اصرار دارد که اسرائیل «مسئولیت» دفاع از شهروندان خود در برابر تروریسم را بر عهده دارد. نه او و نه هیچکس در دولتش به انتقاد از نحوه انجام حملات اسرائیل نزدیک نشده است.

در اوایل این هفته در یک گردهمایی در مینیاپولیس، سخنان بایدن توسط یک معترض قطع شد که فریاد زد: «به عنوان یک خاخام، نیاز دارم که همین الان درخواست آتش‌بس کنید.» رئیس‌جمهور در پاسخ گفت که از توقف بشردوستانه برای آزادی اسرای غزه حمایت می‌کند و از کارهایی که برای کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها انجام داده است، سخن گفت.

پس از اینکه معترض به بیرون از اتاق هدایت شد، بایدن در حالی که به اظهارات خود ادامه می‌داد، گفت: «من این احساس را درک می‌کنم.»

دستیاران بایدن بر این باورند که پیام‌های هشدار دهنده دولت به اسرائیل به طور موثرتری در خلوت ارائه می‌شود و اصرار دارند که در پشت صحنه گفتگوهای بسیار جدی‌تری نسبت به آنچه که سخنان عمومی نشان می‌دهد وجود داشته است.

در هفته گذشته، سرانجام موفقیتی در این زمینه حاصل شد و به دارندگان گذرنامه خارجی و گروهی از غیرنظامیان به شدت مجروح اجازه داده شد تا غزه را از طریق گذرگاه مرزی رفح ترک کنند. گروه اول چهارشنبه از مرز رفح عبور کردند. تلاش‌ها برای ایجاد امنیت در عبور و مرور در برخی مواقع توسط حماس و تعدادی از چالش‌های لجستیکی که باعث تشدید وضعیت وخیم انسانی شد، با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که هزاران خارجی، از جمله صدها آمریکایی، در این منطقه جنگ‌زده به دام افتاده‌اند.

این مقام روز جمعه گفت برای تضمین آزادی امن اسرایی که حماس در غزه نگه داشته است «فرآیند فشرده‌ای در جریان است»

او گفت که آزادی موفقیت‌آمیز دو گروگان در ماه گذشته، «آزمایشی بود تا ببینیم آیا این کار ممکن است یا نه. ممکن است، اما اعدادی که ما در مورد آنها صحبت می‌کنیم شرایط را بسیار دشوار می‌کند. مذاکره برای آزادی چنین تعداد زیادی از اسرا مستلزم «وقفه نسبتا قابل توجهی در درگیری‌ها» است.»