به گزارش اکوایران، در حالی که حملات اسرائیل به غزه ادامه دارد و نیروهای حماس از حمایت میدانی محدودی از طرف حزب‌الله لبنان برخوردار شده‌اند، متحد دیگری به صورت غیر منتظره، برای کمک به این گروه فلسطینی وارد عمل شده است.

چند روز پیش از این پیش‌بینی می‌شد که رهگیری موفقیت‌آمیز تمامی موشک‌های شلیک شده توسط حوثی‌های یمن به سمت اسرائیل توسط نیروی دریایی ایالات متحده، آنها را از اتلاف پرتاب‌های آینده منصرف خواهد کرد.

به نوشته زوران کوساواک، تحلیل‌گر شبکه  الجزیره، روز سه‌شنبه زمانی که حوثی‌ها دوباره موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین را به سمت اسرائیل پرتاب کردند، ثابت شد که چنین دیدگاهی اشتباه است. آن‌ها هرگز شانس زیادی برای هدف قرار دادن هیچ چیزی نداشتند؛ در فاصله بیش از 2000 کیلومتری اسرائیل حتی در تیررس دوربردترین موشک‌های یمنی نیز نیست. و برای رسیدن به اسرائیل، موشک‌های حوثی ابتدا باید از کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده که در منطقه گشت‌زنی می‌کنند و می‌توانند آن‌ها را ساقط کنند و سپس ناوهای موشکی نیروی دریایی اسرائیل مستقر در دریای سرخ بگذرند.

حوثی‌ها مطمئناً از محدودیت‌های سخت‌افزاری خود آگاه هستند و می‌دانند که حتی اگر تعدادی از آن‌ها از این موانع بگذرند، فقط می‌توانند به اهداف اسرائیلی‌شان صدمه‌ای کوچک وارد کنند.

پس چرا به خود زحمت می‌دهند؟ پاسخ ساده است: با شلیک موشک‌های کروز، آنها نه در حال جنگ نظامی بلکه در حال یک جنگ سیاسی هستند. و هدف واقعی اسرائیل نیست بلکه دشمن اصلی حوثی‌ها عربستان سعودی است.

برای درک این موضوع، لازم است به تاریخ یمن و رقابت‌ها در منطقه خلیج فارس نگاهی بیندازیم.

یمن در سال 1962 دستخوش انقلابی شد که به قرن‌ها حکومت شیوخ شیعی زیدی پایان داد. این اتفاق کشور را عمیقاً تغییر داد. ارتفاعات شمالی عمدتاً شیعی، جمهوری طرفدار غرب یمن شمالی را اعلام کردند. هموطنان سنی آنها در جنوب با بلوک شرقی و کمونیستی به عنوان جمهوری دموکراتیک خلق یمن همسو شدند.

به سرعت از طریق چند جنگ داخلی، اتحاد و تقسیمات بیشتر به جلو رفت و تا سال 1990، یک شکاف اصلی بین یمن که آن زمان متحد شده بود و بیشتر کشورهای عربی وجود داشت. یمن با مداخله کشورهای غیرعرب برای بیرون راندن نیروهای عراقی از کویت پس از حمله صدام حسین به همسایه کوچکتر عراق مخالفت کرد.

عربستان سعودی که از مداخله نظامی ایالات متحده حمایت می‌کرد، با اخراج نزدیک به یک میلیون کارگر یمنی از این پادشاهی واکنش نشان داد. برای یمن، که همان موقع هم یک کشور فقیر بود، این به معنای مشکلات اقتصادی اضافی بود.

در همین حال، رقابت طولانی مدت برای نفوذ در خاورمیانه، بین عربستان سعودی و ایران، صحنه تازه‌ای در یمن پیدا کرده است، جایی که یک جنگ داخلی تمام عیار در سال 2014 شروع شد.

هر دو قدرت در این جنگ درگیر شدند. ریاض آشکارا، با فرستادن یک ائتلاف سست عربی- آفریقایی؛ جمهوری اسلامی ایران اما نه با ارسال نیرو بلکه با حمایت از حوثی‌ها. نزدیک به 100000 کودک در میان 400000 نفری که جان خود را بر اثر جنگ یا قحطی در جنگی که یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها برای غیرنظامیان در قرن بیست و یکم است، از دست داده‌اند، وجود دارند.

این درگیری از سال گذشته تا حدودی کاهش یافته، اما یمن هنوز دو «دولت» رقیب دارد که هیچ کدام کنترل کامل این کشور را در دست ندارند. یکی دولت نجات ملی تحت حمایت ایران است که در پایتخت صنعا مستقر است و بیشتر قلمرو را تحت کنترل دارد. «دولت» دیگر در بندر جنوبی عدن ساکن است، اما اعضای آن روزگار خود را در ریاض می گذرانند و هم‌چنان ادعا می‌کنند که تنها حاکمان مشروع هستند.

با کمال تعجب، ریاض و تهران در ماه مارس سال جاری به تلاش‌های میانجی‌گری چین و عراق پاسخ دادند و پس از هفت سال روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. این احتمال وجود دارد که هر دو کشور می‌خواستند تنش‌ها را در یمن کاهش دهند، اما همچنین از این آرامش برای پیگیری سایر منافع استراتژیک خود استفاده کنند. عربستان سعودی برنامه بزرگی برای عادی سازی روابط با اسرائیل داشت.

در این زمینه، حمله حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل ناراحتی ناخوشایندی برای عربستان سعودی بود. طی چند روز، طبق گزارش‌ها، این کشور به ایالات متحده گفت که در حال توقف برنامه‌های توافق پیشنهادی با اسرائیل است که واشنگتن در تلاش برای میانجیگری در آن بود.

در حالی که غزه مورد حمله قرار می‌گرفت، تنها حمایت مسلحانه از فلسطینیان، هر چند محدود و کم، از سوی حزب‌الله تحت حمایت ایران بود. پرتاب موشک حوثی‌ها در 19 اکتبر مقطعی به نظر می‌رسید. اما حملات مکرر و بزرگ‌تر در اوایل این هفته، هرچند کاملاً ناکارآمد، به طور بالقوه به یک الگو اشاره می‌کند: گروه دیگری که مورد حمایت و متحد ایران است به نبرد فلسطینیان می‌پیوندد.

در همین حال، کاخ سفید این هفته گفت که «عربستان سعودی تمایل خود را برای ادامه کار برای عادی سازی توافق با اسرائیل نشان داده‌ است.» عربستان سعودی ادعای کاخ سفید را تایید نکرده است.

با این حال، اگر حقیقتی در بیانیه کاخ سفید وجود داشته باشد، پرتاب‌های موشکی اخیر توسط حوثی‌ها، تبدیل این طرح را دشوارتر از همیشه کرده است.