به گزارش اکوایران، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین هرگونه تصور از برگزاری انتخابات در زمان جنگ را غیر مسئولانه خواند. این در حالی است که اخیرا بحث بر سر این که آیا کیف باید در حین حمله روسیه به این کشور انتخابات برگزار کند یا نه داغ شده است.

به نظر می‌رسد اظهارات زلنسکی مبنی بر درخواست اتحاد برای دوری از هرگونه بحث سیاسی بی‌هدف، هر نوع پیشنهاد برای این که اوکراین باید برای نشان دادن اعتبار دموکراتیک خود انتخابات برگزار کند را رد می‌کند.

به گزارش رویترز، در حالی که حکومت نظامی اعلام شده در این کشور در آغاز تهاجم تمام عیار روسیه در فوریه 2022 مقامات را از برگزاری انتخابات منع می‌کند، بحث‌ها در داخل و خارج از کشور درباره برگزاری یک انتخابات احتمالی در مارس 2024 افزایش یافته است.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت در حالی که اوکراین تلاش می‌کند نیروهای روسی را که نزدیک به یک پنجم اراضی این کشور را اشغال کرده‌اند، بیش از ۲۰ ماه پس از آغاز تهاجم، بیرون براند، تمرکز بر چالش‌های نظامی پیش رو بسیار مهم است.

او گفت: «همه ما درک می‌کنیم که اکنون، در زمان جنگ، که چالش‌های زیادی وجود دارد، پرداختن به موضوعات مرتبط با انتخابات به این شیوه بیهوده کاملاً غیرمسئولانه است. ما باید بدانیم که این زمانی برای دفاع است، زمانی برای نبرد، که سرنوشت دولت و مردم به آن بستگی دارد. من معتقدم که انتخابات در این زمان مناسب نیست.»

اگر زمان صلح بود، اوکراین انتخابات پارلمانی را در اکتبر و اولین دور انتخابات ریاست جمهوری را در اوایل بهار 2024 برگزار می‌کرد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده و برخی دیگر از مقامات غربی از کیف خواسته‌اند تا انتخاباتی برگزار کند تا نشان دهد که می‌تواند در زمان جنگ، رأی‌گیری آزاد و منصفانه داشته باشد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در آخر هفته گفت که رئیس‌جمهور در حال بررسی مزایا و معایب یک انتخابات در زمان جنگ است. خود زلنسکی قبلاً گفته بود در صورتی که اوکراین کمک‌های لازم را دریافت کند و اگر انتخابات ضروری تشخیص داده شود، آماده برگزاری رای‌گیری خواهد بود.

بی‌صبری غربی

در حالی که جایگاه زلنسکی در نظرسنجی‌ها پس از شروع تهاجم روسیه بالا رفت، نشانه‌هایی از بی‌صبری نسبت به رهبر اوکراین در میان برخی از متحدان غربی کیف وجود دارد.

همچنین پس از اینکه فرمانده ارشد اوکراین اعلام کرد جنگ به مرحله بن‌بست رسیده است، شکافی در رهبری کشور دیده می‌شود، تفسیری که زلنسکی به شدت آن را رد کرده است.

زلنسکی روز دوشنبه گفت که اگر پایان دادن به گفتگوهای تفرقه‌انگیز ضروری باشد، ساختارهای دولتی وجود دارند که «قادر به اتخاذ این تصمیم‌ها و ارائه تمام پاسخ‌های لازم به جامعه هستند.» او همچنین گفت که بسیار حیاتی است که نهادهای ایالتی به طور کامل پشت تلاش‌های جنگ باشند «و نه سنگ فرش یا تعمیر خیابان.»

زلنسکی گفت که این کشور باید «بیشتر بر دفاع، به ویژه در سطح منطقه‌ای» تمرکز کند و خواستار تلاش برای اطمینان از عدم تکرار حمله روسیه در آخر هفته به یک تیپ اوکراینی شد که به گفته مقامات نظامی در آن 19 سرباز کشته شدند.

زلنسکی پیشتر گفته بود که حمله در منطقه زاپوریژیای جنوبی «یک تراژدی بود که می‌شد از آن جلوگیری کرد.» رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که این سربازان در جریان مراسم اهدای جوایز روز جمعه کشته شدند.