به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل برای محاصره شهر غزه و رسیدن به مقر حماس، سریعتر از آنچه فرماندهان پیش‌بینی می‌کردند پیشروی کرده است، اما تحقق هدف از بین بردن رهبری سیاسی و نظامی این گروه به زمان نیاز دارد، کالایی که اسرائیل در حال حاضر با کمبود آن مواجه است.

به نوشته بن کاسپیت در المانیتور، با در نظر گرفتن فشار آمریکا برای یک توقف بشردوستانه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه به تلویزیون آمریکایی ای‌بی‌سی گفت که اسرائیل ممکن است با «آتش‌بس‌های کوچک، یک ساعت اینجا و یک ساعت آنجا» برای ارسال کمک‌های بشردوستانه موافقت کند و تاکید کرد که یک آتش‌بس کامل «جنگ را به تأخیر می‌اندازد.»

چشم‌انداز اسرائیل از پیروزی قاطع بر حماس روی کاغذ ساده است؛ ترور یا دستگیری کل رهبری نظامی و سیاسی این سازمان، کشتن همه برنامه‌ریزان و عاملان ماجرای 7 اکتبر در جنوب اسرائیل، از بین بردن تمام زرادخانه‌ها و قدرت آتش حماس، و محروم کردن حماس از هر قدرتی برای کنترل نوار غزه یا حفظ حاکمیتش در آنجا.

هیچ تصمیم گیرنده اسرائیلی حاضر نیست روی مدت زمان لازم برای دستیابی به چنین اهداف بلند پروازانه‌ای شرط‌بندی کند.  سیاستمداران و ژنرال‌ها مردم اسرائیل را برای یک جنگ طولانی آماده می‌کنند. وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند، درباره یک یا دو ماه جنگ با شدت بالا صحبت می‌کنند و به دنبال آن کاهش نیروها و ادامه عملیات در غزه برای تکمیل کار.

این مرحله دوم زمان می‌دهد تا مکانیزمی برای انتقال کنترل منطقه محصور به طرف ثالث ایجاد کند. فرماندهان در زمین که برخی از آنها در روزهای اخیر با المانیتور صحبت کردند، معتقدند که این اهداف قابل دستیابی هستند: «به ما زمان و پشتیبانی بدهید و ما بقیه کارها را انجام خواهیم داد.»

آنها کار خود را برای متقاعد کردن اسرائیلی‌ها مبنی بر رفع تهدید حماس انجام خواهند داد. عملیات 7 اکتبر احساس امنیت جمعی و شخصی اسرائیلی‌ها را از بین برد. بازگرداندن اعتماد به نفس اسرائیلی‌ها و متقاعد کردن ساکنان جوامع مرزی غزه برای بازگشت به خانه‌های خود در محل بدترین فاجعه غیرنظامی که اسرائیل در تاریخ 75 ساله آن تجربه کرده است، یک نبرد سخت باقی خواهد بود.

مقامات عالی‌رتبه می‌گویند که طرح جنگ با اعمال فشار بی‌سابقه‌ای بر حماس، سریع‌تر از حد انتظار پیش می‌رود. در حال حاضر سه لشکر در غزه در حال عملیات هستند و توپخانه، هلیکوپتر، هواپیماهای بدون سرنشین و جت‌های جنگنده در هر مرحله از پیشروی نیروها پشتیبانی می‌کنند.

این نیروها شهر غزه را از شمال، جنوب، غرب و شرق محاصره کرده‌اند و مراکز فرماندهی و کنترل حماس در داخل و زیر شهر را محاصره کرده‌اند. سپاه مهندسی رزمی اسرائیل تمام محورها و تونل‌های حماس را در امتداد پیشروی نیروها کشف و بمباران کرده است.

به ادعای ارتش اسرائیل، حماس تا کنون در اکثر موارد از رویارویی رودررو با نیروها خودداری کرده و از مزیت خود در کمین و حمله به آنها از تونل‌ها و ایجاد تله انفجاری در مسیر استفاده کرده است.

تعداد تلفات اسراییل در حال حاضر کمتر از برآوردهای اولیه ارائه شده توسط برنامه‌ریزان است. بر اساس نبردهای مشابهی که توسط نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی در دهه گذشته - برای مثال علیه داعش در موصل و رقه - انجام شده است، پیش‌بینی‌ها حاکی از کشته شدن روزانه 4 تا 20 نیرو بود. در حال حاضر اعداد کمتر از این است. از سوی دیگر، حماس هیچ نشانه‌ای از شکست را بروز نمی‌دهد و قدرت نظامی خود را حفظ کرده است.

یک منبع نظامی ارشد اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به رهبر ارشد حماس در غزه و رئیس شاخه نظامی آن به المانیتور گفت: «تا زمانی که به پناهگاه فرماندهی یحیی سنوار و محمد ضیف نرسیم، پایانی در کار نخواهد بود. هزینه زیاد و وضعیت بد خواهد بود، اما قبل از این اتفاق غزه را ترک نخواهیم کرد.»

حماس احتمالا در نهایت در برابر آنچه اسرائیل به عنوان «پرده متحرک» بی‌سابقه توپخانه و آتش هوایی توصیف می‌کند، شانسی ندارد.

سازمان ملل و دیگر گروه‌های حقوق بشر، اسرائیل و حماس را به عدم پیروی از قوانین بین‌المللی جنگ متهم کرده‌اند.

اسرائیل ادعا می‌کند به اهداف تعیین شده در برنامه ریزی به روز شده خود برای مرحله اول حمله زمینی که 10 روز پیش آغاز شد، دست یافته است. ارتش این رژیم تخمین می‌زند که بین 1500 تا 2000 نیروی حماس از جمله 15 افسر در سطوح فرماندهی تاکتیکی (گردان و تیپ) کشته شده‌اند. فرماندهان از آنچه که به عنوان هماهنگی تقریباً کامل بین یگان‌های پشتیبانی هوایی، زمینی، دریایی، اطلاعاتی و سایر واحدها توصیف می‌کنند، راضی هستند.

اما این عملکرد از میزان شکست اطلاعاتی و تاکتیکی که به حدود 3000 رزمجوی حماس اجازه داد 1400 اسرائیلی را کشته و بیش از 200 اسیر را به غزه بازگردانند کم نمی‌کند. وزارت بهداشت حماس اعلام کرده که بیش از 10000 فلسطینی از 7 اکتبر در غزه کشته شده‌اند.  این جنگ - که اکنون در دومین ماه خود است - مرگبارترین جنگ از زمان خروج اسرائیل از غزه در سال 2005 است.

 انتظار می‌رود تقاضا برای توقف بشردوستانه که قبلاً توسط مقامات ارشد آمریکایی به اسرائیل ارائه شده بود، در روزهای آینده تشدید شود. فرماندهان ارتش اسرائیل مدعیند که اسرائیل باید راهی بیابد تا دولت بایدن را متقاعد کند که به آن‌ها زمان بیشتری به عنوان پیش نیاز پیروزی واقعی و موثر بر حماس بدهد.